تیم کوک در چارلی رز چه گفت؟

تیم کوک در چارلی رز چه گفت؟
  • 1393/6/25
  • بهراد جاود
  • 2

همیشه سخنرانی‌ها و محاصبه‌های تیم کوک به عنوان مدیر عامل یکی از موفق‌ترین شرکت‌های دنیای فناوری یعنی اپل، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده. ولی الان بعد از کنفرانس روز 9 سپتامبر شرکت اپل شاید حرف‌های تیم کوک شنیدنی‌تر باشد، چون اتفاقاتی در این کنفرانس رخ داد که حرف و حدیث‌های زیادی به دنبال داشت.

اگر کنفرانس را دیده باشید کم و بیش در جریان این حرف و حدیث‌ها هستید. اپل با معرفی آیفون 6 و 6 پلاس نشان داد که بر خلاف استیو جابز که قبلا گفته بود گوشی‌های بزرگ خریدار ندارند، الان این نظر را ندارد و تیم کوک مجبور شده برای هماهنگ بودن با حرکتی که شرکت‌هایی مثل سامسونگ با فبلت‌های‌شان به راه انداخته‌اند، آیفونی 5.5 اینچی تولید و عرضه کند؛ کاری که تا چند سال پیش هیچ کس حتی فکرش را هم نمی‌کرد که اپل روزی انجام دهد.

از آن گذشته، آیفون 6 ثابت کرد که آیفون آن‌قدرها هم که ادعا می‌کند نمی‌تواند با لو رفتن اطلاعات محصولات‌ش مقالبه کند. می‌توان گفت تمام اطلاعات در مورد آیفون 6 و 6 پلاس چندین روز قبل از کنفرانس لو رفته بود و اپل در یک ساعت اول کنفرانس حرف تازه‌ای برای گفتن نداشت. البته در مورد اپل واچ اوضاع بهتر بود چون قبل از کنفرانس جزئیاتی از آن فاش نشده بود.

اما تیم کوک در مصاحبه‌ای که با برنامه چارلی رز داشته به این موضوعات اشاره کرده تا پاسخی داده باشد به حرف و حدیث‌هایی که این روزها در مورد اپل نقل مجالس شده است. وقتی از تیم کوک پرسیده شد که الان استیو جابز در اپل چه جایگاهی دارد، تیم کوک این‌طور پاسخ داد که «استیو جابز هنوز هم در قلب و روح شرکت اپل حضور دارد، هنوز هم دفتر کاری استیو جابز دست نخورده باقی مانده و نامش هنوز هم روی درب دفتر کارش نقش بسته.»

Tim Cook Charlie Rose

تیم کوک در ادامه گفت که «استیو جابز به دنبال نو‌آوری و کیفیت بود. اپل هم در حال حاضر تلاش می‌کند که بهترین باشد و بهترین محصولات را تولید کند.» شاید این حرف تیم کوک را بتوان پاسخی برای این اظهار نظر دانست که اپل با عرضه آیفون 6 و 6 پلاس کمی از تفکرات استیو جابز فاصله گرفته است.

اما حقیقت این است که سخنان تیم کوک در مورد استیو جابز شاید خیلی‌ها مثل خود من را نتواند راضی کند. همان‌طور که بالاتر ذکر کردم، استیو جابز با ایده فبلت‌ها مخالف بود و این مخالفت را بارها اعلام کرده بود. از سوی دیگر اپل همیشه شرکتی بوده که نوآور بوده، به طوری که بقیه شرکت‌ها از اپل الگوبرداری می‌کردند. اما اپل با آیفون 6 و 6 پلاس در واقع در حال دنبال کردن راه شرکت‌هایی مثل سامسونگ است که فبلت‌ها را متداول کردند. در مورد کیفیت هم شاید آیفون 6 از نظر قدرت سخت‌افزاری قوی باشد اما از نظر طراحی سخت‌افزاری انتقادات زیادی به آیفون‌های جدید اپل وارد است.

در بخشی دیگر از این مصاحبه تیم کوک در مورد لو رفتن اطلاعات محصولات شرکت اپل گفت که «خیلی از محصولات هستند که اطلاعات‌شان لو می‌روند، اما خیلی از محصولات هم هستند که اپل در دست ساخت دارد ولی هیچ اطلاعاتی در موردشان فاش نشده، محصولاتی هم هستند که هیچ وقت پا را فراتر از بخش تحقیق و توسعه شرکت اپل نمی‌گذارند و خیلی زود طرحشان رد می‌شود.»

او در ادامه گفت که «یکی از سخت‌ترین تصمیماتی که ما با آن رو به رو می‌شویم این است که بدانیم چه کارهایی را نباید انجام دهیم. چون خیلی علاقه داریم که خیلی کارها را انجام دهیم اما انجام نمی‌دهیم، به این دلیل که می‌دانیم نمی‌توانیم هر کاری را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم.» این می‌تواند خبر خوشی باشد و نشانه این خواهد بود که اپل قصد ندارد بی‌پروا دست به کاری بزند که هنوز در موردش تجربه‌ای ندارد و محصولاتی تولید کند که کیفیت لازم را ندارند. اما همین جمله تیم کوک باعث شد که مجری برنامه از تیم کوک سوالی را بپرسد که شاید سوال خیلی از ما باشد: نظرتان در مورد تلویزیون اپل چیست؟

تیم کوک در پاسخ گفت که هنوز هم ایده تلویزیون اپل را در نظر دارد ولی از دادن اطلاعات بیشتر امتنا کرد. همین اشاره کوچک کافی است که از همین حالا مجددا شاهد انفجار شایعاتی در مورد تلویزیون اپل باشیم.  مسلما هیچ‌کس از آینده خبر ندارد، شاید هم روزی فرا برسد که تلویزیون اپل به واقعیت بپیوندد.

نظر شما در مورد سخنان جدید تیم کوک چیست؟ آیا از نظر شما تیم کوک توانسته به خوبی به انتقادات بعد از کنفرانس پاسخ داده باشد یا اینکه فکر می‌کنید حرف‌هایش زیاد قانع کننده نبوده؟

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه
  1. مدیر بدی نیست تیم کوک اما نه به خوبی خود استیو جابز . با اینکه خود استیو جابز تاییدش کرده بود قبل از مرگش اما مثل خودش به نظرم کارایی نداره نیک کوک

    1. موافقم… یاد دوران استیو جابز به خیر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *