تک‌نکته: صفحات لمسی – قسمت اول

تک‌نکته: صفحات لمسی – قسمت اول
  • 1393/6/27
  • خاطره فتا
  • 0

آیا تا به حال شده که با دیدن یکی از ابزارهایی که به کمک فناوری خلق شده‌اند و ما هر روز از آن‌ها استفاده می‌کنیم، از خودتان بپرسید که اصلا این فناوری چطور طراحی و ساخته شده است؟ در سری مقالات «تک نکته» ما می‌خواهیم به زبان ساده، شما را با انواع و اقسام فناوری‌های روز دنیا آشنا کنیم تا بار دیگر که چنین سوالی برای‌تان پیش آمد جوابش را بدانید. در این قسمت از این سری مقالات به صفحه نمایش‌های لمسی می‌پردازیم.

business-it-support

روزگاری بود که اگر می‌خواستید با یک کامپیوتر کار کنید مجبور بودید از کارت‌هایی که حفره‌های متعددی روی آنها پانچ شده بود استفاده نمایید. خوشبختانه تکنولوژی در این مورد هم پیشرفت کرد و از آن زمان ما شاهد کاربردهای راحت‌تری با کامپیوتر بودیم. امروزه ما می‌توانیم مطالبی را که می‌خواهیم با اشاره کردن یا کلیک کردن توسط یک موس از طریق کام‍پیوترهای‌مان به دست آوریم. حتی تکنولوژی در این مورد آن‌قدر پیشرفته شده که به وسیله نرم‌افزارهایی که از طریق تشخیص صدا کار می‌کنند دستورات لازم را به کامپیوترهای‌مان بدهیم. اما انتقلاب تکنولوژیک تازه‌ای سبب شده تا کاربران آسان‌تر بتوانند با کامپیوترهای خود کار کنند. این انقلاب تکنولوژیک همان صفحه نمایش‌های لمسی هستند. تلفن‌های همراه هوشمندی همچون آیفون اپل، کتاب‌خوان‌های الکترونیک و بعضی از MP3 Playerها هم اکنون با کنترل ساده لمسی کار می‌کنند. صفحه نمایش‌های لمسی خیلی راحت قابل استفاده می‌باشند. بیایید این بار ببینیم که صفحه نمایش‌های لمسی چگونه کار می‌کنند.

touchscreen-sony-reader-ebook

یک صفحه نمایش لمسی کمی شبیه یک کیبورد نامرئی که به جلوی صفحه نمایش کامپیوتر شما وصل شده کار می‌کند. در اینجا برای فهم بهتر موضوع یک اشاره کوچک به چگونگی عملکرد کیبوردها لازم می‌باشد.

اساسا همان‌طور که می‌دانید هر کلید نصب شده روی یک کیبورد معمولی در واقع یک سوییچ الکتریکی می‌باشد. زمانی که شما کلیدی را به پایین فشار می‌دهید، یک مدار الکتریکی را کامل کرده و سبب جریان یافتن الکتریسیته می‌شوید. البته جریان‌ها بر حسب اینکه کدام کلید را فشار می‌دهید با هم متفاوت می‌باشند. یا به عبارت دیگر برای هر کلید روی کیبورد یک جریان مختص به آن کلید در نظر گرفته شده. همین تفاوت جریان‌ها در کلیدهای مختلف کیبورد سبب می‌شود تا کامپیوتر شما قادر به تشخیص کلیدی باشد که شما فشار داده‌اید.

در نگاهی دقیق‌تر اتفاقی که می‌افتد این است که در داخل هر کیبورد دو لایه پلاستیک رسانای الکتریسیته قرار دارند که توسط یک غشا از پلاستیک عایق که در آن یک حفره وجود دارد جدا شده‌اند. وقتی شما دکمه‌ای را فشار می‌دهید دو لایه پلاستیک رسانا در قسمتی که حفره وجود دارد به هم متصل می‌شوند و جریانی بین دو لایه رسانا برقرار می‌گردد که بر اساس آن کامپیوتر شما تشخیص می‌دهد کدام کلید فشرده شده است. یک قطعه کوچک از پلاستیک فنری که در زیر کیبورد قرار دارد سبب می‌شود تا کلیدی که به پایین فشرده‌اید دوباره سر جای خود برگردد و جریان قطع گردد. همین جا لازم به تذکر است که با وجود توضیحات بالا موارد ایمنی زیر را برای سالم‌تر نگه داشتن کیبورد خود رعایت نمایید.

computer-keyboard-disassemble5

از فشار دادن یک کلید در کیبورد به مدت طولانی خودداری کنید. چیزهای سنگین (مثل کتاب) روی کیبورد نگذارید، حتی در زمانی که جریانی به آن وصل نیست. از ضربه زدن به کیبورد جدا خودداری کنید. کیبورد شما با فشار کمی از انگشت شما به صورتی که در بالاتر توضیح داده شد جریان لازم را برقرار می‌کند. خوب حالا برگردیم به صفحه نمایش‌های لمسی و چگونگی عملکرد آنها.

صفحه نمایش‌های لمسی هم باید به صورتی مثل کیبوردهای معمولی با کامپیوتر ارتباط برقرار نمایند. در واقع صفحه نمایش‌های لمسی قادر نیستند از سوییچ‌های قطع و وصل که در کیبورد معمولی به کار می‌روند استفاده کنند. پس آنها باید از ترفندی جدید استفاده کنند که در ظاهر هم کاملا از دید پنهان باشد.

انواع مختلف صفحه نمایش‌های لمسی وجود دارند که هر کدام با روش به خصوص خود عمل می‌کنند. بعضی از آنها فقط قادر به درک تماس یک انگشت می‌باشند و اگر شما در یک زمان دو نقطه را لمس کنید سیستم آنها را دچار اغتشاش و به هم ریختگی می‌کنید. بعضی دیگر از صفحات لمسی قادر به حس بیشتر از یک تماس با انگشت می‌باشند. بیایید باز هم دقیق‌تر به جزئیات نظری بیاندازیم.

منتظر قسمت بعد از این مقاله باشید…

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *