تک‌نکته: صفحات لمسی – قسمت دوم

تک‌نکته: صفحات لمسی – قسمت دوم
  • 1393/6/28
  • خاطره فتا
  • 0

در قسمت اول از این مقاله، با مفاهیمی در رابطه با صفحات لمسی آشنا شدید. در این مقاله به ادامه این مطلب و معرفی انواع صفحه نمایش‌های لمسی می‌پردازیم. پس همراه با ما باشید…

انواع صفحه نمایش‌های لمسی:

۱- صفحه نمایش‌های مقاومتی:

resistive-touchscreen

 

این نوع که رایج‌ترین نوع در بین عامه مردم می‌باشد کمی شبیه به یک کیبورد شفاف عمل می‌کنند که در پشت صفحه نمایش کامپیوتر شما از نظرها مخفی شده. هر کلید از این کیبورد شفاف از یک نوع لایه پلی استر رسانا که در بالا قرار می‌گیرد و یک لایه سخت از نوع شیشه رسانا که در قسمت پایین قرار می‌گیرد و یک غشاء جدا کننده رسانا در بین آنها تشکیل یافته است. وقتی شما محلی در صفحه نمایش خود را لمس می‌کنید شما در حقیقت سبب اتصال لایه پلی استر رسانا و شیشه رسانا با هم و ایجاد یک مدار کامل می‌شوید درست مثل فشار دادن یک دکمه در کیبوردهای معمولی. یک تراشه در داخل صفحه نمایش مسئول تشخیص کلیدی می‌باشد که شما لمس کرده‌اید.

۲- صفحه نمایش‌های لمسی خازنی:

capacitive-touchscreen

این نوع از صفحه نمایش‌ها از لایه‌های متعددی از شیشه ساخته شده‌اند. لایه داخلی رسانای جریان الکتریکی می‌باشد همان‌گونه که لایه خارجی هم رسانای جریان الکتریسیته است. بنابراین صفحه نمایش خودش شبیه دو لایه رسانا کار می‌کند که توسط یک عایق از یکدیگر جدا شده‌اند. به عبارت دیگر مانند خازن عمل می‌کنند. وقتی که شما انگشت خود را روی صفحه نمایش قرار می‌دهید، یک میدان الکتریکی که میزان آن نسبت به نقاط مختلف از صفحه متغیر می‌باشد ایجاد می‌کنید. صفحه نمایش‌های لمسی خازنی از نوعی هستند که قادر به تشخیص بیشتر از یک نقطه لمس شده در یک زمان می‌باشند. در نظر داشته باشید که اگر شما صفحه نمایش‌های لمسی خازنی را با یک قلم پلاستیکی که عایق باشد لمس کنید چون پلاستیک به صورت یک نارسانا عمل می‌کند هرگز موفق به ایجاد میدان الکتریکی لازم نخواهید شد.

۳- صفحه نمایش‌های لمسی مجهز به نور مادون قرمز:

infrared-touchscreen

درست مانند چشم‌های الکترونیکی که در هشدار دهنده‌های با نور مادون قرمز کار می‌کنند عمل می‌کنند. یک صفحه نمایش لمسی مجهز به پرتوهای مادون قرمز می‌باشد که از یک الگوی شبکه مانند از LEDها و سلول‌های مجهز به نورسنج که درست در نقطه مقابل صفحه نمایش نضب شده‌اند استفاده می‌کند. LEDها سبب تابانده شدن پرتوهای نور ماورای قرمز در جلوی صفحه می‌شوند. درست مانند یک تار عنکبوت نامرئی. حالا اگر شما  یک نقطه مشخص از صفحه نمایش را لمس کنید، احتمالا سبب قطع دو یا چند پرتوی نوز ماورای قرمز می‌شوید. یک ریزتراشه که در درون صفحه نمایش جاسازی شده می‌تواند از روی نقاطی که در این شبکه نوری به وسیله تماس انگشت شما قطع شده‌اند را شناسایی کند. شما این نوع صفحه نمایش‌های لمسی مادون قرمز را در کتاب خوان‌های الکترونیکی شرکت سونی می‌یابید. در این نوع از صفحه نمایش‌ها شما هم به وسیله قلم و هم به وسیله انگشت خود قادر به قطع کردن نقاط مختلف شبکه نوری مادون فرمز می‌باشید.

۴- صفحه نمایش‌هایی که با امواج ماورای صوت کار می‌کنند:

surface-acoustic-wave-touchscreen

این تکنولوژی صفحه نمایش لمسی، اثر لمس انگشت شما را به جای نور مادون قرمز از راه امواج الکتروسونیک (مافوق صوت) تشخیص می‌دهد (البته طول موج امواج مافوق صوت خارج از توانایی شنوایی انسان می‌باشند). این امواج صوتی در لبه صفحه نمایش ایجاد می‌شوند و در تمامی نقاط صفحه نمایش به صورت یکنواخت منعکس می‌گردند. زمانی که شما با لمس صفحه توسط انگشت‌تان سبب قطع امواج صوتی و جذب مقداری از انرژی صوتی آنها می‌شوید، ریز تراشه‌های کنترل کننده توسط تغییر در بسامد صوت قادر به تشخیص محلی که شما لمس کرده‌اید می‌باشد.

۵- صفحه نمایش‌های لمسی که قادر به تصویر برداری میدانی از فاصله نزدیک می‌باشند:

near-field-imaging-touchscreen

آیا تا به حال توجه کرده‌اید که رادیوهای قدیمی در زمانی که شما دست خود را در نزدیکی آنتن آنها تکان می‌دهید امواج‌شان مغشوش شده و حرکت دست شما سبب اغتشاش در امواج می‌گردد؟ این بدان دلیل است که بدن انسان بر روی میدان الکترومغناتیسی رادیو اثر می‌گذارد. صفحه نمایش‌های لمسی مجهز به تصویر برداری میدانی از فاصله نزدیک هم با همین تکنیک کار می‌کنند. یعنی اینکه اگر شما انگشت خود را در نزدیکی صفحه نمایش حرکت دهید سبب عوض شدن میدان الکتریکی موجود بر روی صفحه نمایش می‌گردید که این کار در همان لحظه محل برخورد انگشت شما را بر روی صفحه مشخص می‌کند. صفحه نمایش‌های NFI برای محیط‌هایی مانند ارتش مناسب می‌باشند. این تکنولوژی لمسی قادر به تشخیص لمس از طریق قلم یا حتی دستکش هم می‌باشد.

مرجع: explainthatstuff

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *