راهنمای تولید پادکست: قسمت اول

راهنمای تولید پادکست: قسمت اول
  • 1393/6/30
  • بهراد جاود
  • 2

پادکستینگ کار لذت بخشی است. اگر به وبلاگ نویسی علاقه مند باشید قطعا از پادکستینگ هم خوشتان خواهد آمد. می‌دانم که خیلی از شما دوست دارید بتوانید خودتان پادکست درست کنید. اما شاید به خاطر اینکه زیاد با روش تولید پادکست آشنا نیستید تا به حال دست به کار نشدید. من می‌خواهم به شما این مژده را بدهم که تولید پادکست اصلا کار سختی نیست و خودتان به تنهایی می‌توانید به راحتی پادکست تولید کنید و حتی اگر خواستید می‌توانید به صورت رایگان آن را منتشر کنید! بیایید با هم یاد بگیریم که چطور یک پادکست تولید کنیم.

در قسمت اول از این سری آموزشی می‌خواهم در مورد اساس و پایه پادکست‌ها با شما صحبت کنم. می‌دانم همه شما الان زودتر دلتان می‌خواهد که هر چه زودتر پادکست خود را درست کنید و بعد هم آن را منتشر کنید. اما قبل از اینکه بدانید چطور این کار را انجام دهید باید بدانید که چرا می‌خواهید این کار را انجام دهید. دلیل و هدف پادکست از خود پادکست بسیار مهم‌تر است.

Podcasting01

پس قبل از اینکه به فکر درست کردن پادکست باشید چند روزی را وقت بگذارید و به این سوالات فکر کنید و سعی کنید به آنها پاسخ دهید:

  • چرا می‌خواهم پادکست بنویسم؟
  • در مورد چه موضوعی می‌خواهم پادکست درست کنم؟
  • پادکست‌هایم معمولا چند دقیقه‌ای خواهد بود؟
  • هر چند وقت یک بار پادکست جدید منتشر خواهم کرد؟

وقتی به این سوالات فکر می‌کنید این نکات را هم در نظر داشته باشید:

  • پادکست بر خلاف آنچه برخی فکر می‌کند درست مثل وبلاگ‌نویسی سود مالی چندانی ندارد. شاید بتوان مقدار کمی درآمد از آن به دست آورد ولی درآمدش آنقدر نیست که بخواهید با آن زندگی خود را بگذرانید. پس اگر برای کسب درآمد به پادکستینگ روی آورده‌اید همین حالا از تصمیم خود صرف نظر کنید. پادکستینگ هم مثل وبلاگ‌نویسی باید بیشتر به خاطر علاقه به این کار باشد. وبلاگ‌نویس‌های موفق می‌نویسند تا دانش و گفته‌های خود را به صورت نوشتاری به مخاطبان خود منتقل کنند و از این کار لذت می‌برند. برای موفقیت در پادکست هم باید با علاقه کرد کرد، علاقه به اینکه حرف‌های گفتنی خود را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید.
  • موضوع پادکست نباید پراکنده باشد. از این نظر هم پادکستینگ خیلی شبیه به وبلاگ‌نویسی است. در وبلاگ‌نویسی توصیه می‌شود موضوع وبلاگ یک موضوع خاص باشد و جوری نباشد که در آن بتوان از شیر مرغ تا جان آدمی‌زاد را پیدا کرد. ضمنا موضوع باید جالب و جذاب باشد و به اندازه کافی مخاطب داشته باشد. پادکستینگ هم همین‌طور است. سعی کنید تنها یک موضوع جذاب برای پادکست خود انتخاب کنید، موضوعی که در آن حرفی برای گفتن داشته باشید.
  • مدت زمان پادکست بسیار مهم است. تجربه نشان داده پادکست‌هایی که بیشتر از ۳۰ دقیقه زمان داشته باشند، کمتر شنیده می‌شوند. توصیه این است که پادکست خود را زیر ۳۰ دقیقه به اتمام برسانید.
  • اگر می‌خواهید هر روز یک قسمت جدید برای پادکست خود منتشر کنید سعی کنید همیشه این کار را انجام دهید و حتی یک روز را هم جا نیاندازید. اگر هفته‌ای پادکست منتشر می‌کنید سعی کنید همیشه هر هفته برنامه‌تان آماده باشد. هر طور برنامه‌ریزی می‌کنید باید سعی کنید در آینده هم پادکست‌های‌تان به طور منظم و سر زمان مقرر منتشر شوند. منظم منتشر شدن پادکست باعث افزایش مخاطبان آن می‌شود.

برای قسمت اول تا همین‌جا کافی است. چند روز خوب به این موارد فکر کنید و وقتی به نتیجه رسیدید به گویا آی تی بازگردید تا قسمت دوم این سری آموزشی را بخوانید. در قسمت بعد در مورد ساختار پادکست با شما بحث خواهم کرد. منتظر باشید…

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه
  1. سلام

    امیدوارم پادکستینگ هر روز بیشتر شناخته بشه – جایی که نفر لینک دانلود میبینه دانلود کنه نیاد بگه این چیه گذاشتی !
    ماهم پادکسته کارمون
    http://podcastplus.ir

    1. خیلی خوبه… منم امیدوارم این کار تو ایران بیشتر پی‌گیری بشه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *