۱۵ نکته و ترفند ساده جهت افزایش کارایی شما در ویندوز – قسمت اول

۱۵ نکته و ترفند ساده جهت افزایش کارایی شما در ویندوز – قسمت اول
  • 1393/7/5
  • Jeff Mosawy
  • 0

زمان با ارزش است! هنگامی که با کامپیوتر خود کار می‌کنید، چه خوب است بتوانید اکثر کارهای ساده را با سرعت بیشتری انجام دهید، در اینصورت خواهید توانست که در زمان خود صرفه‌جویی کنید! گویا آی‌تی در این مقاله قصد دارد تا شما را با ۱۵ نکته و ترفند در ویندوز آشنا سازد که بوسیله آن‌ها بتوانید خیلی از کارهای ویندوز را سریع‌تر و حرفه‌ای تر انجام دهید. پس همراه با ما باشید…

۱. اجرای نرم‌افزارهای نوار وظیفه (Taskbar) با صفحه‌کلید

اکثر کاربران (من‌جمله خود من) همراه با حذف شدن منوی Start، از نواروظیفه جهت اجرای سریع‌تر بیشتر برنامه‌های کاربردی خودم استفاده می‌کنم. بدین صورت که با قراردادن میانبر این برنامه‌ها، بتوانم بصورت سریع‌تری به آن‌ها دسترسی پیدا کنم. از آن‌جایی که اغلب برنامه‌های کاربردی در این بخش قرار می‌گیرند، ممکن است که در طول استفاده از کامپیوتر خود، به مراتب روی آن‌ها کلیک کرده و بخواهید همیشه آن‌ها را اجرا کنید.

taskbar-keyboard-shortcut-100409879-gallery

هر یک از برنامه‌هایی که در نوار وظیفه ویندوز قرار می‌گیرند، دارای شماره میانبری هستند که بتوان آن‌ها را بدون نیز به موشواره (Mouse) و تنها بوسیله صفحه‌کلید اجرا کرد. برای مثال، اولین برنامه دارای شماره ۱، دومین برنامه دارای شماره ۲ و به همین ترتیب … شما با فشردن کلید‌های Windows Key و شماره مورد نظر خود، می‌توانید اقدام به اجرای نرم‌افزار مورد نظر کنید! در تصویر، برای مثال، با فشردن کلید‌های Windows Key + 3، مرورگر کروم اجرا خواهد شد.

۲. اجرای یک نمونه تازه از یک برنامه

نمونه تازه از یک برنامه یعنی چه؟ برای مثال، شما می‌توانید چندین مرورگر کروم را همزمان با هم باز کنید؛ اما آیا می‌توانید این کار را تنها با استفاده از نوار وظیفه انجام داد؟ بله!

taskbar-open-multiple-instances-100409880-gallery

برای اینکه بتوانید یک نمونه تازه از یک برنامه‌ای را اجرا کنید، کافیست که با نگه‌داشتن کلید Shift بر روی صفحه کلید خود، بر روی برنامه مورد نظرتان کلیک کنید. خواهید دید که یک نسخه دیگر از برنامه اجرا می‌شود.

۳. ذخیره آدرس محل یک فایل

ممکن است برایتان اتفاق بیوفتد که بخواهید به کسی آدرس محل یکی از فایل‌های متداول سیستم را بگویید؛ یا بخواهید از آدرس محل فایل خود در برنامه‌ی دیگری استفاده کنید؛ در هر حال، شما به هر دلیلی که بخواهید چنین کاری کنید، می‌توانید خیلی راحت با استفاده از کلید جادویی Shift این کار را کنید.

copy-as-path-100409866-gallery

برای ذخیره آدرس محل یک فایل، کافیست که کلید Shift را نگه داشته و راست کلیک کنید؛ خواهید دید که گزینه‌ای با نام Copy as Path به منوی راست کلیک شما اضافه شده که با انتخاب آن، محل فایل در Clipboard سیستم شما ذخیره خواهد شد.

۴. گزینه‌های مخفی دیگر در منوی راست کلیک

گزینه‌های مخفی در منوی راست کلیک تنها به گزینه Copy as Path ختم نمی‌شود! گزینه Send to در منوی راست کلیک را به‌خاطر دارید؟ شما بوسیله این گزینه می‌توانید که مکان فایل‌ها را در چند جای مختلف ویندوز منتقل کنید. اما آیا این‌ها تنها گزینه‌های موجود هستند؟

more-send-to-100409906-gallery

همچنان با استفاده از کلید جادویی Shift، آن را نگه داشته و راست کلیک کنید. خواهید دید که مکان‌های بیشتری را در منوی Send to خواهید دید.

۵. اضافه کردن گزینه‌های مختلف به منوی Send to

آیا گزینه‌هایی که در منوی Send to هستند برای شما کافی نیست؟ می‌خواهید محل‌های دیگری را به این منو اضافه کنید؟

sendto-shell-100409907-gallery

ابتدا یک Shortcut از پوشه مورد نظرتان بسازید؛ برای اینکار بر روی پوشه مورد نظر راست کلیک کرده و گزینه Send to -> Desktop را انتخاب کنید. پس از آن، در نوار وظیفه Windows Explorer، عبارت shell:sendto را تایپ کرده و کلید Enter را بفشارید. در این صفحه، محل‌های موجود در منوی Send to را خواهید دید. کافیست که Shortcut ایجاد شده در دسکتاپ خود را در این بخش بکشانید و رها کنید (Drag & Drop)

۶. بازگشت به قبل

وقتی که درحال کپی کردن فایل‌ها میان پوشه‌های مختلف بصورت مکرر هستید، ممکن است که بصورت اشتباه فایلی را در مکان اشتباه بکشانید و ندانید که در کجا قرار گرفته است.

ctrl_z-100409868-gallery

بجای آنکه سعی کنید که فایل گم شده را بیابید، می‌توانید با استفاده از کلیدهای ترکیبی Ctrl + Z، فایل گم شده را به محل قبل بازگردانید.

۷. اضافه کردن تیک‌های انتخاب در کنار آیکون‌های موجود

گیک‌ها اغلب همه کارهای خود را با بوسیله صفحه کلید انجام می‌دهند تا به عملیات خود سرعت ببخشند، اما ممکن است بعضی افراد باشند که همچنان از موشواره جهت انجام اغلب عملیات استفاده کنند. یکی از این کارها، استفاده از کلید Ctrl جهت انتخاب چندین فایل بصورت همزمان است. شما می‌توانید با اضافه کردن تیک‌های انتخاب در کنار آیکون‌های موجود، بدون نیاز به کلید Ctrl، اقدام به انتخاب چندین فایل نمایید.

icon-check-boxes-100409905-gallery

در ویندوز ۷، شما کافیست که در منوی Start خود، عبارت Folder Options را نوشته و وارد آن شوید. در سربرگ View، گزینه Use checkboxes to select items را فعال کنید. در ویندوز ۸، تنها کافیست که Windows Explorer را باز کرده و در سربرگ View، گزینه Item check boxes را فعال کنید.

۸. قرار دادن چندین پنجره در کنار هم

یکی از زیباترین قابلیت‌های ویندوز ۸، امکان قرارگیری چندین برنامه در کنار هم در محیط دسکتاپ است. شما می‌توانید که با نگه داشتن یک پنجره و انتقال آن به گوشه‌ترین مکان در سمت راست و یا چپ، اقدام به قرار دادن آن برنامه در مکان خاص خود نمایید.

aero-snap-desktop-100409878-gallery

اگر که جزو افرادی هستید که دوست دارید بصورت حرفه‌ای‌تر، کارهای خود را با صفحه کلید انجام دهید، می‌توانید که با استفاده از کلیدهای ترکیبی Windows Key و کلیدهای جهت، اقدام به جابجایی مکان پنجره‌ها نمایید.

منتظر بخش بعدی مقاله باشید…

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *