تک‌نکته: ماهیت سیستم پردازش و جست‌وجوی ابری (قسمت اول)

تک‌نکته: ماهیت سیستم پردازش و جست‌وجوی ابری (قسمت اول)
  • 1393/7/7
  • خاطره فتا
  • 0

آیا تا به حال شده که با دیدن یکی از ابزارهایی که به کمک فناوری خلق شده‌اند و ما هر روز از آن‌ها استفاده می‌کنیم، از خودتان بپرسید که اصلا این فناوری چطور طراحی و ساخته شده است؟ در سری مقالات «تک نکته» ما می‌خواهیم به زبان ساده، شما را با انواع و اقسام فناوری‌های روز دنیا آشنا کنیم تا بار دیگر که چنین سوالی برای‌تان پیش آمد جوابش را بدانید. در این قسمت از این سری مقالات به سیستم پردازش و جست‌وجوی ابری می‌پردازیم.

سیستم پردازش و جست‌وجوی ابری به این معنی می‌باشد که شما به عنوان یک کاربر بدون استفاده از نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای کامپیوتری در هر محلی که داخل شبکه اینترنتی باشید قادر به پردازش داده‌ها و جست‌وجو از طریق شبکه اینترنت می‌باشید. برای روشن‌تر شدن موضوع بهتر آن است که از طریق چند مثال سیستم پردازش و جست‌وجوی ابری یا همان Cloud Computing را مورد بررسی دقیق‌تر قرار دهیم.

Cloud Computing Concept

در زندگی روزمره امروزی هر یک از ما بدون آنکه بدانیم از سزویس‌های مختلف سیستم پردازش و جست‌وجوی ابری استفاده می‌کنیم. زمانی که شما با کامپیوتر شخصی خود مشغول تحقیق در مورد مطلبی در گوگل می‌باشید، کامپیوتر شما برای یافتن جواب‌تان نقشی جز یک پیغام‌گیر را بازی نمی‌کند. کلماتی که شما تایپ می‌کنید از طریق سیستم ابری به یکی از صدها یا بهتر بگوییم هزارها سیستم زنجیره‌ای گوگل وارد شده و فورا جواب آن به شما برمی‌گردد. بیشتر کارها برای پاسخ به سوال شما ممکن است در کامپیوتری در طرف دیگر جهان پردازش گردد و خیلی اوقات ما بی تفاوت به این مکانیزم به راحتی سوالی را تایپ می‌کنیم و پس از چند لحظه جواب آن را دریافت می‌کنیم.

cloud-computing

همین امر در مورد کاربرد سیستم ایمیل مبتنی بر وب هم صدق می‌کند. در روزگارانی نه چندان دور ایمیل پدیده‌ای بود که شما فقط زمانی قادر به فرستادن و دریافت آن بودید که از یک نرم‌افزار به خصوص و چیزی شبیه یک کلاینت میل در کامپیوتر خود استفاده می‌کردید. اما کم کم در اثر پیشرفت تکنولوژی سرویس‌های مبتنی بر وب مثل هات‌میل پا به عرصه وجود گذاشتند که بدون نیاز به هیچ نرم‌افزار خاصی پیام شما را به سیستم‌ ابری متصل می‌کنند. حالا دیگر سیستم ایمیل مبتنی بر وب به شما این امکان را می‌دهد که ایمیل‌ها را از همین طریق ذخیره کرده و در اینباکس خود حفظ نمایید. این عمل توسط سرورهایی از راه دور و توسط سیستم ابری صورت می‌گیرد. سیستمی که به راحتی از یک مرورگر وب در هر کجا که شما هستید می‌تواند در داخل شبکه اینترنتی در خدمت شما باشد.

منتظر بقیه قسمت‌های این مطلب آموزشی در گویا آی‌تی باشید…

مرجع: explainthatstuff

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *