نحوه بررسی نسخه BIOS و بروزرسانی آن

نحوه بررسی نسخه BIOS و بروزرسانی آن
  • 1393/7/10
  • Jeff Mosawy
  • 0

معمولاً شما نیازی به بروزرسانی نسخه بایوس خود ندارید، اما ممکن است زمانی این کار الزامی شود و دیگر نسخه قدیمی بایوس بدرد شما نخورد. در این مقاله قصد داریم که به شما آموزش دهیم که چطور می‌توانید نسخه فعلی بایوس خود را بدست آورده و درصورت نیاز، آن را ارتقاء دهید.

در ابتدا ذکر کنیم که هنگام آپدیت کردن نسخه بایوس خود، حواستان را بسیار جمع کنید؛ چرا که در صورتی که در حین بروزرسانی، دستگاه شما هنگ کند، برق برود و یا هر اتفاق ناخوشایندی بیوفتد، BIOS و یا فریم‌ور UEFI شما ممکن است خراب شود!

چگونه نسخه BIOS خود را چک کنیم؟

نسخه بایوس شما در همان صفحه بایوس نمایش داده می‌شود، اما درصورتی که بخواهید همین الان نسخه آن را بدانید، نیازی به ریستارت کردن کامپیوتر خود جهت ورود به تنظیمات بایوس ندارید. شما می‌توانید از طریق ویندوز، به این نسخه‌ها دسترسی پیدا کنید.

شما می‌توانید با اجرای پنجره CMD در ویندوز (کلید Windows + R را فشار داده و عبارت Cmd را تایپ نمایید) دستور زیر را وارد کنید:

wmic bios get smbiosbiosversion

در این صورت، با توجه به تصویر زیر، نسخه بایوس شما برایتان نمایش داده خواهد شد.

645x228xfind-bios-version-from-command-prompt.png.pagespeed.ic.ahYIWMXq_C

چگونه نسخه بایوس خود را آپدیت کنیم؟

مادربوردهای متفاوت، دارای روش‌های متفاوتی برای آپدیت کردن بایوس هستند و یک روش واحدی برای آن‌ها وجود ندارد. اما بصورت کلی، شما برای همه نوع مادربوردها نیازمند این مراحل اساسی هستید.

در قدم اول، به وب‌سایت مادربورد خود مراجعه کرده و بخش Download/Support را در آن وب‌سایت پیدا کنید. با مراجعه به این صفحه، نسخه‌های متفاوتی از بایوس برای مادربوردتان را خواهید یافت. در این صورت، نسخه مورد نیاز مطابق با مادربوردتان را دانلود کرده و آن را بر روی کامپیوتر خود ذخیره کنید.

در صورتی که دارای کامپیوتری هستید که از پیش جمع شده (و یا مثلاً یک لپ‌تاب) می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت شرکت سازنده آن، به صفحه Download مراجعه کرده و با انتخاب مدل دستگاهتان، اقدام به دانلود آخرین نسخه از BIOS خود کنید.

650x574xdownload-updated-bios.png.pagespeed.ic.ziyXHO2D2m

فایل BIOS ای که دانلود نموده‌اید، معمولاً بشکل یک فایل ZIP برای شما خواهد بود که با باز کردن آن، با تعدادی فایل روبرو می‌شوید.

فایل ZIP نیز می‌بایست حاوی یک فایل با نام readme.txt باشد که آموزش آپدیت کردن بایوس را قدم به قدم به شما یاد میدهد. شما می‌بایست که این فایل را بررسی کنید؛ چرا که ممکن است هر مادربوردی به طریقی BIOS آن قابلیت آپدیت شدن را دارا باشد.

650x339xbios-archive.png.pagespeed.ic.ZKqr1crCxM

برای بروزرسانی بایوس، ابزارهای متفاوتی وجود دارد که بسته به نوع سخت‌افزار و دستگاه شما، در فایل readme ذکر شده است.

بعضی از شرکت‌های سازنده قطعات، گزینه بروزرسانی بایوس را در صفحه بایوس مادربودرشان قرار داده‌اند. در این صورت، می‌بایست که فایل‌های بروزرسانی را در داخل یک فلش مموری قرار دهید و با ریستارت کردن کامپیوتر خود و ورود به صفحه بایوس، اقدام به بروزرسانی کنید.

دسترسی به صفحه بایوس دستگاهتان بسیار راحت است و معمولاً در اولین صفحه بعد از روشن شدن کامپیوتر، نشان داده می‌شود. این کلیدها معمولاً یا کلید DELETE است و یا کلید F2؛ که با انتخاب آن‌ها، می‌توانید وارد BIOS شوید.

650x488xbios-menu.jpg.pagespeed.ic.4rkCFraS8T

روش دیگری که بعضی دیگر از شرکت‌های سازنده قطعات اتخاذ کرده‌اند، اقدام به ساخت یک فلش بوتیبل از نوع Dos-based است که پس از ایجاد این نوع فلش مموری، می‌بایست که از فلش خود اقدام به بوت کردن کامپیوترتان کنید.

ابزارهای مورد نیاز برای ایجاد یک فلش مموری Dos-based در همان فایل ZIP توسط شرکت سازنده فراهم شده است که با مطالعه همان فایل readme، می‌توانید که بیشتر در جریان این مسئله قرار بگیرید.

650x595xrun-dos-program-from-a-bootable-usb-drive.png.pagespeed.ic.NnAiBL6pW2

و در نهایت، بعضی دیگر از شرکت‌ها (همانند شرکت DELL) اقدام به انتشار آپدیت‌هایی برای BIOS کرده است که شما براحتی می‌توانید از داخل محیط ویندوز، اقدام به آپدیت نمودن بایوس خود کنید.

650x403xwindows-bios-flashing-utility.png.pagespeed.ic.rxwQRQBHCH

منبع مقاله: HTG

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *