از باطری های قدیمی لپ تاپ روشنایی بگیرید

از باطری های قدیمی لپ تاپ روشنایی بگیرید
  • 1393/9/18
  • E. hikayesi
  • 0

از باتری قدیمی لپ تاپ روشنایی بگیرید.

اگر از لپ تاپ قدیمی خود خسته شده اید و دیگر قصد استفاده از آن را ندارید بهتر است قبل از اینکه آنرا به سطل زباله انداخته و یا به سمساری و نمکی بفروشید این مطلب را بخوانید.

باتری لپ تاپ های قدیمی یکی از منابع تامین روشنایی در منازل کشورهای در حال توسعه می شود.(البته بعید است ایران با وجود منابع خوب انرژی فعلا به این باتری ها متوسل شود.)

محققان IBM اخیرا دستگاهی را طراحی کرده و ساخته اند که می تواند از باطری های لیتیوم قدیمی لپ تاپ ها برق تولید کند. مطمئنا برق تولید شده از این باطری ها خیلی زیاد نیست ولی می تواند انرژی وسایل کم مصرفی را مانند لامپ های LED، فن ها و یا شارژر موبایل ها را تامین کند.

DSC_0204

کارشناسان IBM  برای ساخت این وسیله که UrJar نام دارد، از باطری های غیر قابل استفاده قدیمی استفاده کرده و لیتیوم آنها را به دانگل هایی با مدارات ایمن و قایل شارژ متصل کرده اند. (دانگل وسیله سخت افزاری شبیه تیونر است.)

شاید این ایده بسیار ساده به نظر برسد ولی روش بسیار کاربردی و مقرون به صرفه ای برای تولید انرژی در کشورهای فقیر است. به گفته IBM حدود 70 درصد از باطری های از کار افتاده، می توانند یک لامپ LED متوسط را حداقل به مدت 1 سال و روزانه 4 ساعت روشن نگه دارند. این ایده برای روشن کردن خانه های دور دست و بدون برق کشی شهری و یا حتی برای استفاده یک فروشنده خیابانی در تاریکی شب ها می تواند جذابیت فوق العاده ای داشته باشد.

با وجود اینکه هنوز این طرح در مرحله تحقیقات نهایی است شرکت سخت افزاری IBM به هیچ عنوان قصد تجاری کردن این محصول را ندارد، بلکه امیدوار است بتواند با استفاده از این فناوری به بهبود زندگی در مناطقی که از فقر انرژی رنج می برند کمک کند.

UrJar علاوه بر اینکه از مزایای اقتصادی و صرفه جویی زیاد انرژی برخوردار است با توجه به چرخه استفاده طولانی و ایجاد انرژی سالم در حفظ محیط زیست هم تاثیرگذار خواهد بود. درست است که این محصول واقعا دوستدار محیط زیست نبوده و به طور کامل قابل بازیافت نیست اما با طولانی تر کردن عمر مفید یک باطری و اینکه انرژی نسبتا سالم تری نسبت به اکثر ژنراتورهای برق شهری تولید می کند، می تواند در حفظ محیط زیست هم موثر باشد.

2323

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *