برای خرید لپ تاپ یا PC به دنبال پردازنده های چند هسته ای باشیم

برای خرید لپ تاپ یا PC به دنبال پردازنده های چند هسته ای باشیم
  • 1393/10/11
  • زهرا معبودی
  • 0

نسل قدیم سیستم های رایانه ای را به وسیله پنتیوم می سنجیدیم، به عنوان مثال پنتیوم 4 نام آشنایی بود که هرکس برای بیان بهترین قدرت PC اش، با افتخار از آن نام می برد اما در نسل جدید سیستم ها اینتل اقدام به تولید پردازنده هایی کرد که نمی شود آن ها را با پنتیوم و رده بندی های ان سنجید. اینتل در سال های اخیر اقدام به تولید پردازنده های پر قدرتی کرده که به وسیله تعداد هسته یا CORE شناخته می شوند. برای مثال پردازنده های intel i1 core اولین پردازنده ای است که در این نسل تولید شده است، همچنین پردازنده های i5 و i7 از بهترین و پر قدرت ترین پردازنده هایی است که می توان گفت تا کنون تولید شده اند. اما اگر قصد خرید سیستم دارید باید به دنبال چه نوع پردازنده هایی باشید؟ این سوالی است که بسیاری از افراد با آن درگیرند چرا که همه می دانند که هر چه رقم i بالاتر باشد، قدرت پردازنده بالاتر است.

این روزها پردازنده های dual-core یا دو هسته ای به اندازه ی کافی برای اجرای کارها و وظایف ساده، توانایی دارند.  کارهای آسان از نظر ما به معنی پخش فیلم، موسیقی، ویرایش فیلم و حتی بازی های مرسوم است. کارهایی نظیر پخش سه بعدی، اجرای برنامه های فشرده، از لیست وظایف آسان حذف شده است. از سویی اگر شما با سیستم خود می خواهید یک وب گردی خوب داشته باشید، یا اینکه می خواهید ایمیل هایتان را چک کنید و با مایکروسافت آفیس و نرم افزارهایی از این دست کار کنید، یک پردازنده متوسط رو به پایین، کارتان را راه می اندازد و نیازی به خرید سیستم های چند هسته ای قدرتمند ندارید.

5922_280706103503

چه تعداد هسته برای پردازنده نیاز داریم ؟

عموما کاربران از پردازنده های تک هسته ای اجتناب می کنند و هرگز برای خرید یک سیستم به آن روی نمی اورند. این نکته بیان شد که پردازنده های چند هسته ای قدرت بالاتری دارند و به تناسب تعداد هسته ها قدرت هم بالاتر می رود اما آن چه اهمیت دارد این است که سیستم ها و توانایی آن ها را باید بر اساس تعداد برنامه هایی که می توانند به موازات هم اجرا کنند، سنجید. پردازنده هایی که از قدرت کمتری هم برخوردارند قادرند که یک برنامه را به خوبی اجرا کنند اما به ندرت پیش می آید که سیستمی تنها در حال اجرای یک برنامه باشد چرا که برنامه های پس زمینه ای نیز هستند که دائما در حال اجرا هستند و شما آن ها را نمی بینید. به طور مثال خود برنامه ویندوز به میزان قابل توجهی از توان cpu را می گیرد و بقیه زمان آن باید بین سایر برنامه ها تقسیم شود. نکته ای که باید در مورد پردازنده ها بدانید این است که اعدادی که در معرفی پردازنده ها ارائه می شود، بیانگر نسبت قدرت پردازنده ها نیستند. به عنوان مثال، پردازنده های octacore یا  dodeca-core به این معنی نیستند که سرعت و قدرت آن ها 8 برابر یا 12 برابر است.

به طور کلی بهترین انتخاب برای پردازنده، انتخاب یک پردازنده بین 2 هسته تا 4 هسته برای استفاده های عادی و مرسوم است.

Power-Consumption

آیا به پردازنده های i3 یا i5 یا i7 نیاز داریم؟

سوال بسیار آشنایی که بارها از سمت خریداران آگاه شنیده می شود این است که چند هسته ای بهتر است؟ پردازنده های چند هسته ای قدرت بالاتری دارند اما به تناسب تعداد هسته ها، قیمت هم بالاتر می رود و اینجاست که باید مشخص کنید که آیا واقعا نیاز به سیستمی با پردازش فوق العاده دارید یا نه.

هم اکنون بیشتر لپ تاپ ها از پردازنده های عالی بهره می برند اما برای شناخت تفاوت ها می توان مثالی از تناسب باطری لپ تاپ و پردازنده های متفاوت را به میان آورد. ارزش پردازنده ها را می توان بر اساس باطری ها مشخص کرد. وقتی شما پردازنده ای قوی و مشابه در دو سیستم با باطری های متفاوت، در نظر بگیرید، و یا اینکه در سیستمی با باطری های مشابه پردازنده های متفاوت به کار گیرید، متوجه تفاوت عملکرد ها حد اقل روی باطری خواهید شد.

بنابراین خوب است که قبل از هر چیز برنامه ها و کارهایی که ممکن است بخواهید با سیستم خود انجام دهید را مشخص کنید تا بتوانید انتخابی مقرون به صرفه، بدون وسواس و عالی انجام دهید.

processors

عموما سیستم هایی که برای بازی های رایانه ای انتخاب می شوند دارای پردازنده هایی در رده ی i5 و i7 بسته بندی می شوند. از سمتی فروشندگان آگاه می توانند به شما کمک کنند که با توجه به شغل، تجربه و گزینه هایی از این دست، چه سیستمی برای شما مناسب است. به عنوان مثال کسانی که برنامه نویسی می کنند به دلیل اینکه با برنامه های فشرده ای سرو کار دارند، از پردازنده های چند هسته ای استفاده می کنند اما کسی که صرفا با برنامه های اکسل و word  سر و کار دارد و قصدش از استفاده از سیستم، امارگیری یا پخش فیلم و موسیقی است بهتر است که روی هسته های کمتر برنامه ریزی کند.

اگر شما صرفا به دنبال سیستم هایی برای بازی کردن هستید، می توانید از برند ها و سیستم هایی که مخصوص بازی ساخته شده اند استفاده کنید. اصطلاح gaming lap top در واقع اشاره به این سیستم ها دارد چرا که سیستم هایی که برای بازی طراحی می شوند از نظر میزان حافظه رم، میزان حافظه داخلی و از همه مهم تر سی پی یو، به طور ویژه ارائه می شوند.

هم اکنون اینتل در حال کار کردن روی پردازنده های اتمی است که می تواند کارایی ها را به چندین برابر ارتقا دهد و محدودیت های پردازنده های کنونی را از میان بردارد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *