معرفی نرم افزار Camtasia Studio

  • 1393/10/24
  • سید عبدالوهاب‎ تقوی
  • 1

در اینجا می خواهم به معرفی یکی از نرم افزارهایی بپردازم که توسط آن قادر خواهید بود از صفحه desktop ویندوز خود فیلم های آموزشی نرم افزارهای مختلف را ایجاد کنید . این نرم افزار که دارای دو ویرایش ویندوزی و ویرایش برای سیستم عامل Mac است ، Camtasia Studio نام دارد که توسط شرکت TechSmith ایجاد و منتشر شد تا توسط آن از طریق screencast ( ضبط دیجیتال خروجی صفحه رایانه که به video screen capture نیز معروف است و اغلب محتوی صدا نیز است ) ضبط ویدئوهای آموزشی و یا presentation میسر شود . آن ناحیه ای از صفحه ویندوز که تصویرش ضبط می شود قابل تغییر است و صدا نیز می تواند همراه تصویر با آن ضبط شود یا بعدا توسط قسمت Camtasia Studio editor نرم افزار به آن اضافه شود. هر دو ورژن نرم افزار به عنوان برنامه های screen capture شروع به کار کردند و سپس کامل شدند.

ورژن 8 نرم افزار ویندوزی آن شامل دو قسمت اصلی است :

  • Camtasia Recorder ابزاری است جداگانه برای ضبط صدا و تصویر صفحه .
  • Camtasia Studio editor ابزاری است جهت ویرایش کلیپ های چند رسانه ای ضبط شده توسط این نرم افزار .

23Camtasia

Camtasia Recorder شامل سه قسمت است قسمت سمت چپ برای انتخاب ناحیه ای از صفحه که می خواهیم ضبط تصویر و صدای آن ناحیه انجام بگیرد قسمت میانی برای این است که فعالیتی که در صفحه ضبط شود که صدا یا تصویر یا هر دو را داشته باشد . قسمت سمت راست هم دکمه قرمز رنگ را نشان می دهد که برای شروع ضبط از آن استفاده می کنیم .

27Camtasia

از منوهای بالای Camtasia Recorder شما قادر خواهید بود تا ضبط را با کلیدهای میانبری که قابل تغییر هستند ( از طریق منوی Tools و انتخاب Tools options و از منوی Hotkeys شما می توانید یکی از حالات Record/Pause ، Stop ، Marker و … را انتخاب کرده و از منوی کرکره ای یکی از کلید های تکی یا ترکیبی ارائه شده را انتخاب کنید ) در هر زمان شروع یا متوقف کنید. در تب Input می توانید میکروفون ورودی را نیز در صورت وجود یک یا چند میکروفون انتخاب کنید یا غیر فعال کنید یا صدا را تنظیم کنید در همین قسمت می توانید وب کم خود را انتخاب کنید .

24Camtasia

درون Camtasia Studio editor می توان چند رسانه ای هایی از انواع مختلف فرمت ها نظیر mp4, mp3 , avi , swf , mpeg , mpg , mov , wmv , wma , wav , camrec , png , jpg و … را به درون clip library وارد کرد و آنگاه آنها را به ترتیب زمانی مرتب کرد و به کمک timeline که امروزه بین ویرایش گران ویدئو بسیار رایج است ، آنها را ویرایش نمود . می توان effect های مختلف را اضافه کرد یا برخی دیگر از تنظیمات دلخواه مانند آن که مکان نما چگونه به نمایش درآید را وارد کرد.

فرمت camrec فرمت اختصاصی خود نرم افزار می باشد که پس از ضبط هر کلیپ ویدئویی خود این کلیپ معمولا به این فرمت یا فرمت avi ذخیره می شود ولی فرمت camrec را که در حقیقت یک فرمت قابل فشرده سازی است درون Camtasia Studio editor می توان بهتر ویرایش نمود .

پس از ضبط هر تصویر توسط Camatasia Recorder معمولا به صورت خودکار شما به Camtasia Studio editor هدایت می شوید و ویدئوی ضبط شده به شکل یک سری track بر روی timeline قرار می گیرد. در قسمتی از پنجره Camtasia Studio editor شما می توانید نمایش این ویدئو را مشاهده کنید . تصویر درون infobox در سمت راست این ویرایشگر screen capture هر لحظه از ویدئوی روی timeline است که با جابجا کردن دکمه زیر آن می توان سایر فریم ها را نیز دید. Camtasia Studio editor اجازه صدا گذاری و اضافه نمودن effect های صوتی را نیز به شما می دهد . برخی از افراد ترجیح می دهند که ابتدا آنها ویدئوی خود را ضبط کنند سپس یک narration از کار خود ضبط کرده و درون editor آن را به کلیپ تصویری ایجاد شده اضافه کنند .

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. سلام آیا کمتازیا برای رکورد یا ضبط گیم مناسب است؟
    و یا فقط برای دسکتاپ است؟
    لطفا بگید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *