آموزش نحوه ریکاور کردن عکس ها از کارت حافظه

آموزش نحوه ریکاور کردن عکس ها از کارت حافظه
  • 1393/10/29
  • مهدي ده نبي
  • 0

آیا تا به حال برای شما پیش آمده که به صورت ناخودآگاه یکی از عکس های روی حافظه دوربین خود را حذف کرده باشید؟ اصلا نگران نباشید. با گویا آی تی همراه باشید تا نحوه ریکاور کردن آنها را به شما آموزش دهیم.

اِی وای! این معمولا کلمه ای است که شما هنگامی که یک عکس رو پاک می کنید به زبان می آورید. اگر ناگهان اقدام به فرمت کارت حافظه کرده اید و یا برای آن اتفاقی افتاده است که باز نمی شود، با طی کردن مراحل زیر می توانید عکس های خود را بازیابی کنید.

موارد لازم برای انجام این کار عبارتند از :

  • کارت حافظه
  • کامپیوتر
  • رم ریدر ( Ram Reader )

مرحله اول : شما به محض اینکه متوجه شدید عکس از حافظه شما پاک شده است، باید کارت حافظه را خارج نمایید و دیگر اقدام به عکاسی نکنید.

مرحله دوم : یک نرم افزار ریکاوری انتخاب نمایید. نرم افزارهایی که در این آموزش استفاده می شود، Recuva ( برای ویندوز ) و PhotoRec ( برای مک ) است.

نکته : نرم افزارهای دیگری نیز در این زمینه وجود دارند که برای انجام این کار می توانید از آنها کمک بگیرید.

مرحله سوم : نرم افزار را روی سیستم خود نصب نمایید.

2

مرحله چهارم : ابتدا با نرم افزار Recuva شروع می کنیم. نرم افزار را باز نمایید و گزینه مورد نظر را از میان فرمت های نشان داده شده انتخاب نمایید. در این آموزش چون قصد بازگردانی عکس های را داریم، ما Pictures را انتخاب می کنیم.

با کلیک روی Next وارد مراحل بعد شوید تا زمانی که از شما محل مورد جستجو را بخواهد. در این مرحله کارت حافظه خود را از طریق Ram Reader به سیستم متصل کرده و آن را انتخاب نمایید. این فولدر معمولا دارای نام DCIM یا نام مدل دوربین می باشد.

در نرم افزار PhotoRec، کمی داستان پیچیده تر است. چون ظاهر این نرم افزار زیاد گرافیکی نیست، کار با آن کمی سخت تر است. اما نگران نباشید، در این زمینه هم شما را راهنمایی خواهم کرد.

نرم افزار را باز کنید و اگر درخواست پسورد شد، رمز عبور سیستم عامل خود را وارد نمایید. به این ترتیب نرم افزار قابلیت دسترسی به درایورها را خواهد داشت. حالا درایوی که میخواهید عملیات ریکاوری انجام شود ( درایو کارت حافظه ) را انتخاب نمایید. امکان دارد نام نشان داده برای دریاو مورد نظر، چیزی که شما انتظار دارید نباشد. به همین دلیل می توانید از روی ظرفیت ( حجم ) درایوها، گزینه مورد نظر را پیدا کنید. سپس روی دکمه Enter برای تأیید کلیک کنید و گزینه Fat16/32 را انتخاب نمایید. Enter را فشار داده تا به مرحله بعد وارد شوید و سپس گزینه Other (Fat/NTFS) را انتخاب نمایید.

3

دکمه Enter را فشار دهید تا وارد منوی بعد شوید. در این مرحله به نرم افزار می گویید که کجا دنبال فایل های شما بگردد. اگر مشکوک هستید که کارت حافظه دچار مشکل شده است، گزینه Whole و در غیر این صورت گزینه Free را انتخاب نمایید. دکمه Enter را فشار داده و محلی را برای ذخیره فایل های ریکاوری شده انتخاب نمایید. دکمه C که مفهوم Confirm دارد را برای تأیید فشار دهید. عملیات ریکاوری آغاز می شود.

4

مرحله پنجم : عملیات اسکن را آغاز کنید. در نهایت مشاهده خواهید کرد که نرم افزار عکس ها را پیدا کرده است.

اگر در مرحله 4 تنها برای عکس ها عملیات جستجو را آغاز کرده باشید، نرم افزار تنها فرمت استاندراد عکس مانند JPEG را نشان می دهد. اگر فرمت های دیگری مد نظر شما است که نرم افزار نشان نداده است، یک مرحله دیگر را نیز باید طی کنید.

در نرم افزار Recuva، گزینه Switch to advanced mode را انتخاب نمایید. به محض انتخاب این گزینه، فرمت هایی که نرم افزار به جستجوی آنها پرداخته است برای شما نمایش داده می شود. حال شما باید فرمت مورد نظر خود را به این قسمت اضافه نمایید.

5

در نرم افزار PhotoRec، شما می توانید از قسمت تنظیمات نرم افزار ( File Opts )، فرمت های دلخواه خود را به قسمت جستجو اضافه نمایید.

مرحله ششم : در نرم افزار Recuva، کلیه فایل های اسکن شده را انتخاب و روی گزینه Recover کلیک کنید. در این مرحله از شما محلی برای ذخیره فایل ها خواسته می شود که باید آن را مشخص کنید. بهتر است که برای این قسمت، دراوی کارت حافظه را انتخاب نکنید و گزینه های دیگر مانند Desktop یا سایر درایو ها را برگزینید.

6

در نرم افزار PhotoRec، در مرحله قبل شما محل بازیابی فایل ها را انتخاب کردید. حالا در فایندر به آن قسمت وارد شوید تا فایل های ریکاور شده را مشاهده نمایید.

مرحله هفتم : فایل های ریکاور شده را چک نمایید و سپس از آنها بک آپ تهیه کنید.

تمام! به همین سادگی، فایل های حذف شده شما، بازگشت. امیدوارم که این آموزش برای شما مفید واقع شده باشد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *