مقایسه دو غول بزرگ | iPhone 6 Plus و Google Nexus 6

مقایسه دو غول بزرگ | iPhone 6 Plus و Google Nexus 6
  • 1393/11/8
  • مهدي ده نبي
  • 1

برای مدت نسبتا طولانی، اپل در مقابل بزرگ کردن سایز صفحه نمایش از خود مقاومت نشان داد و با تولید فبلت ها مخالفت کرد. اما در نهایت این شرکت بزرگ در زمینه تکنولوژی مجبور شد در مقابل خواسته کاربران کوتاه آمده و آیفون با صفحه نمایش بزرگتر را تولید نماید. حاصل این عملیات، تولید iPhone 6 و iPhone 6 Plus است که توانست موفقیت بزرگی برای اپل به دست آورده و سود زیادی را به این شرکت برساند. از طرف دیگر، Google Nexus 6 است که با Android Lollipop 5.0 ظاهرا به مشکل برخورد کرده و باید ببینیم چگونه می تواند با این چالش کنار بیاید.

در این مقاله می خواهیم این دو غول بزرگ دنیای تکنولوژی را از تمامی جهات و به صورت کامل و جامع با یکدیگر مقایسه کنیم و در نهایت یک جمع بندی کلی در مورد مشخصات iPhone 6 Plus و Google Nexus 6 داشته باشیم. با گویا آی تی همراه باشید.

طراحی

Google-Nexus-6-vs-Apple-iPhone-6-Plus-01

Nexus 6 نسبت به برادران کوچکتر خود، بسیار قوی تر و جذابتر به نظر می رسد. اما در مقابل iPhone 6 Plus از ضخامت بیشتری رنج می برد.

ما Google Nexus 6 را نسبت به مدل های پیشین از لحاظ استحکام، بسیار تحسین می کنیم. اما در مقایسه با iPhone 6 Plus، ضخامت بیشتر آن کمی آزار دهنده به نظر می رسد. در طراحی بدنه Nexus از پلاستیک و فلز در کنار یکدیگر کمک گرفته شده است، اما بدنه 6 Plus به دلیل استفاده سراسری از آلومینیوم، بسیار شکیل تر و جذاب تر به نظر می رسد. اگرچه در تست های سقوط و به خصوص برخورد با سطح آسفالت یا جسم های سخت، Nexus مقاومت بیشتری را از خود نشان داده و نتیجه بهتری گرفته است. همه ما می دانیم که 6 Plus در عملکرد بهتر به نظر می رسد، اما در مقابل٬ Nexus 6 دارای استحکام و مقاومت بیشتری است.

در طرح نهایی iPhone 6 Plus، دکمه های تنظیم صدا و Power در جایگاه بهتری نسبت به Google Nexus 6 قرار گرفته اند. اما دو اسپیکر قرار گرفته در جلوی Nexus 6 دارای قدرت و توانایی بیشتری در پخش صدا است. در مقابل، آیفون دارای سنسور اثر انگشت در زیر دکمه هوم خود است که با این ویژگی، خود را نسبت به نکسوس مجزا کرده است. صادقانه بخواهیم بگوییم، این سنسور یک حس امنیت و کاربرد خاصی را به کاربر خود می دهد و به وسیله آن و از طریق Apple Pay نیز، کاربران می توانند پرداخت های خود را به راحتی انجام دهند.

صفحه نمایش

Google-Nexus-6-vs-Apple-iPhone-6-Plus-07

صفحه نمایش Nexus 6 با بهره گیری از تکنولوژی quad-HD، بسیار تأثیر گذار به نظر می رسد. اما صفحه نمایش iPhone 6 Plus در مقایسه با آن، بسیار درخشنده تر و دارای دقت رنگی بیشتری است.

این دو غول بزرگ دنیای تکنولوژی، در دسته فبلت ها قرار می گیرند. پس ما با صفحه نمایش و رزولوشن های بزرگ سر و کار داریم. مشخصات و اعداد و ارقام روی کاغذ، یکی از روش های برتری شرکت ها به حساب می آید. با یک نگاه سرسری، کاملا مشهود است که صفحه نمایش Nexus 6 که دارای مشخصات زیر است :

  • 5.96 اینچ
  • رزولوشن 2560 * 1440
  • AMOLED

از لحاظ اعداد و ارقام اعلام شده توسط گوگل، صفحه نمایش 6 Plus با مشخصات زیر :

  • 5.5 اینچ
  • رزولوشن 1920 * 1080
  • Retina Display

را مغلوب خود ساخته است. در واقع در بحث تراکم پیکسلی، نکسوس برتری قابل ملاحظه ای نسبت به آیفون دارد.

اگرچه Nexus 6 از رزولوشن جذاب quad-HD بهره می برد، اما در مقابل 6 Plus از روشنایی و جلای بیشتری برخوردار است. برای کسانی که تازه می خواهند تلفن هوشمند خریداری کنند، میدان دید موضوع مهمی به شمار نمی رود. اما در این قسمت، آیفون برتری کاملا محسوسی نسبت به نکسوس دارد. همچنین آیفون دارای دقت رنگ بالاتری نیز هست. در جدول زیر می توانید مقایسه ای از صفحه نمایش iPhone 6 Plus و Google Nexus 6 را مشاهده نمایید.

Display

Display-1

Color-Nexus

Color-iPhone

رابط کاربری و کارکرد

Google-Nexus-6-vs-Apple-iPhone-6-Plus-03

مقایسه نیاز نیست! Android Lollipop از هر لحاظ بهتر است.

اپل بدون شک، قابلیت هایی را به iOS 8.0 اضافه کرد که آن را کاربردی تر کرده است. اما باید اعتراف کنیم که تمامی این قابلیت ها، در ورژن های قبلی اندروید در دسترس و قابل استفاده بود. گوگل به تازگی نیز نسخه آبنبات چوبی اندروید را ارائه کرده است و مجددا شاهد متفاوت بودن این دو سیستم عامل از یکدیگر هستیم. غیر قابل انتظار نیست اگر بگوییم که گوگل همواره یک قدم از لحاظ کارکرد سیستم عامل جلوتر است.

1

تفاوت این دو سیستم عامل از زبان طراحی و قابلیت های آنها کاملا مشخص است. در نگاه اول، شاهد هستیم که هر دو از طراحی فلت و تخت استفاده کرده اند. اما گوگل در این قسمت، با بهره گیری از انیمیشن های خاص و مختلف، سیستم عامل خود را پویا تر کرده است. همچنین در مورد شخصی سازی سیستم عامل نیز، اندروید برتری قابل ملاحظه ای را از آن خود کرده است.

2

برای قسمت بعدی، می توانیم به مقایسه ویژگی های نرم افزاری بپردازیم. نمی توان منکر این شد که اپل در iOS 8، ویژگی های زیادی مانند قابلیت بهره گیری از ویجت ها و کیبوردها را اضافه کرده است. اما در مقایسه با اندروید، هنوز این ویژگی ها کمتر به نظر می رسد و از طرف دیگر، گوگل نیز در حال بیشتر کردن امکانات سیستم عامل خود است. اما چیزی که iOS را نسبت به اندروید در جایگاه بالاتری قرار می دهد، پنجره مالتی تسکینگ آن است که فوق العاده کاربردی تر طراحی شده است.

پیش تر، در گویا آی تی به بررسی قابلیت های iOS 8.0 و Lollipop در دو قسمت پرداختیم. اگر مایل هستید، می توانید آن را نیز مطالعه نمایید :

قسمت اول

قسمت دوم

پردازنده و حافظه

Google-Nexus-6-vs-Apple-iPhone-6-Plus-06

با یک نگاه سطحی، هر دوی آنها عملکرد نرم و روانی دارند. اما iPhone 6 Plus تجربه بهتری در بازی کردن به کاربران خود هدیه می دهد.

با کالبد شکافی بین پردازنده iPhone 6 Plus و Nexus 6، تقریبا عملکرد مشابهی را شاهد بودیم. اما در قسمت گیم و در هنگام بازی، آیفون برتری محسوس و قابل ملاحظه ای نسبت به نکسوس داشت. مشخصات هر دو دستگاه را با هم مرور می کنیم :

Nexus 6 :

  • quad-core 2.7GHz Qualcomm Snapdragon 805 SoC
  • 3GB Ram

6 Plus :

  • dual-core 1.4GHz Apple A8 64-bit based chip
  • 1GB Ram

متأسفانه هیچ کدام از تلفن های هوشمند مقایسه شده، قابلیت افزایش حافظه را دارا نمی باشند. در این قسمت، نکسوس با ظرفیت 32 و 64 گیگ عرضه شده، اما آیفون انعطاف بیشتری از خود نشان داده و در سه ظرفیت 16، 64 و 128 گیگ در دسترس کاربران قرار گرفته است.

در جدول زیر، می توانید مقایسه پردازنده های آیفون و نکسوس را مشاهده نمایید.

Performance

اینترنت و ارتباطات

Google-Nexus-6-vs-Apple-iPhone-6-Plus-04

مطمئنا صفحه نمایش عریض تر Nexus 6، تجربه بهتری در وبگردی را به کاربران الهام می بخشد. با معرفی نسخه اندروید چوبی در نکسوس، صفحات وب به صورت جداگانه در مالتی تسکینگ قابل مشاهده است. در نهایت، باید اعتراف کنیم که هر دو دستگاه برای وبگردی، کاملا مناسب به نظر می رسند.

iPhone 6 Plus در نگاه جهانی، مناسب تر به نظر می رسد. به دلیل اینکه از شبکه های LTE بیشتری نسبت به Nexus 6 و سایر تلفن های هوشمند پشتیبانی می کند.

هر دو دستگاه از لحاظ ارتباطات، با بهره گیری از تکنولوژی های زیر :

  • aGPS
  • Bluetooth
  • Wifi
  • NFC

مانند یکدیگر عمل می کنند.

دوربین

Google-Nexus-6-vs-Apple-iPhone-6-Plus-05

روی کاغذ، عملکرد دوربین Nexus 6 بهتر به نظر می رسد. اما در واقعیت، 6 Plus برتری قابل ملاحظه و محسوسی دارد.

به محض باز کردن اپلیکیشن دوربین در هر دو دستگاه، مشاهده می کنیم که هر دو شرکت اپل و گوگل، طراحی ساده و کاربردی را در دستور کار خود قرار داده اند. Nexus 6 دارای قابلیت ضبط ویدئوهای UHD و 4K می باشد و از طرف دیگر، iPhone 6 Plus از قابلیت ضبط ویدئوهای اسلوموشن 240 FPS بهره می برد.

33-1

مراقب باشید که اعداد و ارقام شما را گول نزنند. اگرچه دوربین نکسوس 13 مگاپیکسل و دوربین آیفون 8 مگاپیکسل است، اما iPhone 6 Plus استعداد و عملکرد بهتری در زمینه عکاسی از خود نشان داده است.

بیشترین تفاوت، مربوط به قسمت عکاسی در شب است. در این قسمت، iPhone 6 Plus مقتدرانه برتری خود را به همه نشان داد. با مشاهده عکس های زیر، دیگر چیزی برای پنهان سازی باقی نمی ماند. توجه داشته باشید که عکس های اول متعلق به Nexus 6 و عکس های دوم توسط iPhone 6 Plus گرفته شده است.

Cam-1

Cam-1-1

Cam-2

Cam-2-2

Cam-3

Cam-3-3

Cam-4

Cam-4-4

Cam-5

Cam-5-5

Cam-6

Cam-6-6

Cam-7

Cam-7-7

در جدول زیر نیز می توانید مشخصات دوربین هر دو دستگاه را مشاهده نمایید.

Camera Speed

سرگرمی و چند رسانه ای

ویدئوها در Nexus 6 زیباتر و پر زرق و برق تر قابل مشاهده است. پس دیوایس انتخابی این قسمت معرفی می شود.



از لحاظ بصری، طراحی متریال گوگل در سیستم عامل اندروید آینبات چوبی، جلوه زیباتری به نرم افزار موزیک پلیر دستگاه داده است.

5

رابط کاربری موزیک پلیر سیستم عامل iOS نیز زیبا به نظر می رسد. اما در مقایسه با آبنبات چوبی، وسواس کمتری در طراحی آن به خرج داده شده است. از لحاظ کارایی، هر دو به بهترین نحو ممکن عمل می کنند.

اگرچه دو اسپیکر قرار گرفته در نکسوس، با تکیه بر قدرت 75 دسیبل، صدای بهتری را به گوش شنونده می رساند. اما صداهای باس پخش شده از آن، کمی ضعیف به نظر می رسد.

44-1

رنگ های بیش از حد اشباع شده استفاده شده در صفحه نمایش نکسوس، باعث می شود تا هنگام دیدن ویدئوهای با کیفیت بالا، تصاویر طبیعی تر جلوه کرده و احساس زنده بودن بیشتری به بیننده القاء کند. در مقابل، تماشای ویدئو روی آیفون بد به نظر نمی رسد. اما در مقایسه با نکسوس، ما انتظار بیشتری از آن داریم.

در جدول زیر می توانید مشخصات خروجی صدای دستگاه ها را مقایسه نمایید.

Audio

کیفیت مکالمات

برابر، لغتی است که می توان در این قسمت استفاده کرد.

در زمینه کیفیت صدای قابل تبادل در حین مکالمه، هیچ کدام یک از دستگاه ها برتری خاصی نسبت به یکدیگر دارا نیستند. اما در نکسوس، نویز کمی در صدای دریافتی وجود دارد که باعث می شود آیفون در این قسمت، برتری فوق العاده کمی داشته باشد.

باطری

نکسوس در این قسمت با حرکت دادن ماهیچه های خود، عمر باطری بیشتر خود را نشان می دهد!

صفحه نمایش بزرگ به همراه پردازنده قوی، معمولا فشار زیادی به باطری وارد کرده و طول عمر آن را کم می کند. اما نکسوس در این زمینه، اقتدار خود را نشان داد. طبق بررسی ما، نکسوس رکورد عمر باطری 7 ساعت و 53 را از خود به جای گذاشت. در حالی که آیفون تنها 6 ساعت و 32 دقیقه دوام آورد. همچنین از این نکته نباید بگذریم که نکسوس به صورت پیشرفض دارای تکنولوژی شارژ وایرلس نیز هست. بدون شک مشخص شد که باطری 3220 میلی آمپری نکسوس، در این قسمت گوی سبقت را از آیفون ربود. متأسفانه مسئولان اپل برای iPhone 6 Plus باطری 2915 میلی آمپری را در نظر گرفته اند که به نظر کم می آید.

در جدول زیر می توانید مقایسه باطری دو دستگاه را مشاهده نمایید.

Battery

جمع بندی و مقایسه

این مسابقه بدون شک، همچنان ادامه خواهد داشت و شرکت های اپل و گوگل، بدون توقف به رقابت با یکدیگر می پردازند تا کاربران خود را راضی نگه دارند. آمار و گزارشات نشان داده است که iPhone 6 Plus توانسته رکورد فروش بازار تلفن های هوشمند را بشکند. حال ما منتظر هستیم تا عملکرد Google Nexus 6 را در این قسمت نیز ببینیم.

در مبحث قیمت، نکسوس بهتر عمل کرده و با قیمتی معادل 649 دلار در مقایسه با آیفون 749 دلاری، برگ برنده را نصیب خود کرده است. همچنین با عرضه اندروید آبنبات چوبی که دارای ویژگی های جدیدتری نیز هست، ارزش نکسوس مسلما افزایش خواهد یافت.

اگرچه عکاسی و فیلم برداری توسط آیفون بسیار لذت بخش تر بوده و این خود به تنهایی، می تواند موضوع گران تر بودن را جبران کند. در کنار آن، به دلیل استفاده از قطعات مفید در ساخت آیفون، این دستگاه دوستدار طبیعت نیز هست. همچنین با وجود کمتر بودن ویژگی های iOS 8 نسبت به اندروید آبنبات چوبی، تجربه کار با آن بسیار لذت بخش خواهد بود.

انتخاب یکی از این دو دستگاه برای استفاده واقعا سخت به نظر می رسد. اما مطمئنا شما با انتخاب هر یک از دو غول دنیای تکنولوژی امروز، یعنی iPhone 6 Plus یا Google Nexus 6، از تصمیم خود پشیمان نخواهید شد.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده و بتواند شما را در انتخاب هرچه بهتر و راحت تر دستگاه خود، یاری دهد.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. مزایای اصلی:
    بهترین پردازنده موجود در زمان معرفی
    ۳ گیگ رم
    رزولوشن بالا QHD
    اولین گوشی هایی که اندروید های جدید رو دریافت میکنن سری Nexus هستند همچنین تنوع Custom ROM ها برای این سری خیلی بیشتره
    ابعاد گوشی نسبت به سایز صفحه بسیار مناسب اند. نیم اینچ از iPhone 6 Plus بزرگ تره در حالیکه فقط ۱ میلیمتر بلند تر و فقط ۳ میلیمتر عریض تره
    طراحی شیک تر نسبت به رقبا (Note 4)

    معایب اصلی:
    به علت استفاده از Force Encryption (رمزنگاری اجباری اطلاعات) سرعت Read و Write بسیار پایین اند. برای مثال در تست اجرای بازی Asphalt 8 گوشی Note 4 از لحظه کلیک بر روی آیکن بازی تا شروع مرحله اول ۸ ثانیه زمان برد در حالیکه در این گوشی ۲۲ ثانیه طول کشید
    (لازم به ذکره که در آپدیت ۵٫۱ به علت استفاده از الگوریتم های بهتر سرعت read و write تا حدی بهتر شدن ولی هنوز از رقبا عقب اند. اشاره به این نکته هم ضروریه که طبق گفته گوگل این قابلیت به علت تاثیر منفی در عملکرد گوشی از ورژن بعدی اندروید دوباره اختیاری میشه. و در آخر بد نیست بدونید با Boot Image دستکاری شده ای که در اینترنت موجوده میشه این قابلیت رو دور زد، در تست انجام شده سرعت Read و Write حدودا سه برابر شدن)
    فاقد پورت اینفرارد
    فاقد قابلیت Tap to wake up که پرچمدار های LG و HTC دارند
    پردازنده ۳۲ بیتی – درحال حاضر پرچمدار های سامسونگ و الجی و اچ تی سی از پردازنده های ۶۴ بیتی استفاده میکنند (البته با گذشت حدود ۷ ماه)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *