مقایسه دو غول مدرن؛ ۲ iPad Air و Google Nexus ۹

مقایسه دو غول مدرن؛ ۲ iPad Air و Google Nexus ۹
  • 1393/11/11
  • مهدي ده نبي
  • 0

تعطیلات عید نزدیک است و اغلب افراد سعی می کنند بهترین هدایا را به یکدیگر بدهند. خوشبختانه، دو غول بزرگ دنیای تبلت ها، یعنی iPad Air ۲ و Google Nexus ۹ به تازگی معرفی شده اند و انتخاب هدیه را تا حدودی برای مردم راحت کرده اند. در مقام مقایسه آنها، باید بگوییم که هر دو واقعا خوب عمل می کنند و جای هیچ شک و شبهه ای را به جای نمی گذارند. از نظر شما، کدام یک از آنها و در چه موردی نسبت به دیگری برتری دارد؟

اگر در شک هستید و نمی دانید بین این دو غول بزرگ دنیای مدرن امروزی، کدام یک را برای هدیه دادن و یا مصرف خود انتخاب نمایید، با گویا آی تی همراه باشید تا شما را با ویژگی های آنها آشنا سازیم.

طراحی

1

فلز و پلاستیک، رقابتی جانانه!

محصول اپل در این قسمت، بسیار دقیق و با وسواس خاصی طراحی شده است و به دلیل استفاده از فلز آلومینیوم در طراحی آن، بسیار شکیل و جذاب به نظر می رسد. به طرز کامل محسوسی، بدنه iPad Air ۲  محکم تر و قوی تر از بدنه پلاستیکی Google Nexus ۹ است. با وجود اینکه هر دو تبلت از قابلیت حمل فوق العاده ای بهره می برند، اما آیپد با ضخامت ۰.۲۴ اینچ، باعث شده است که نکسوس که دارای ضخامت ۰.۳۱ اینچ است، در این قسمت احساس کمبود نماید!

در طراحی بدنه هر دو دستگاه، گزینه های متفاوتی مانند :

  • دکمه پاور
  • جک ۳.۵ میلیمتری هدفون

یافت می شود که بعضا شبیه یکدیگر است. در قسمت جلوی دستگاه، هر کدام از تبلت های فوق دارای برتری خاصی نسبت به دیگری است. iPad Air ۲  با داشتن سنسور اثر انگشت و از طرف دیگر ۹  Google Nexus با داشتن ۲ اسپیکر، هر کدام مزیت خاصی نسبت به دیگری دارا می باشد.

صفحه نمایش

5

دو صفحه نمایش خیره کننده، انتخاب را واقعا سخت می کند!

در ابتدا اجازه دهید که مشخصات صفحه نمایش دو دستگاه را مرور نماییم :

iPad Air ۲

  • ۹.۷ اینچ
  • رزولوشن ۲۰۴۸ * ۱۵۳۶
  • کیفیت رتینا

۹ Google Nexus

  • ۸.۹ اینچ
  • رزولوشن ۲۰۴۸ * ۱۵۳۶
  • IPS LCD

در طراحی صفحه نمایش آیپد، اپل دست به خلاقیت جدیدی زده است و با ترکیب چند لایه از سخت افزار صفحه نمایش، باعث شده است تا ضخامت بدنه آیپد، با افزایش کیفیت، به طرز شگفت انگیزی کم شود.  اگرچه صفحه نمایش نکسوس نیز در نوع خود بسیار زیبا و جذاب است و خود را در هم رده با آیپد قرار داده است. با توجه به رزولوشن بالایی که هر دو دستگاه دارند، فرق آنچنان زیادی نمی توان بین دو دستگاه قائل شد.

دمای رنگ هر دو دستگاه حدود ۷۰۰۰ K است که باعث می شود رنگ آبی کمی برجسته تر از رنگ قرمز نمایش داده شود. البته ابن انحراف معیار کمی بیشتر از حد انتظار به نظر می رسد. اگرچه رنگ سفید در صفحه نمایش نکسوس، کمی متمایل به بنفش به نظر می رسد. در عوض، آیپد رنگ های سفید را طوری نمایش می دهد که به چشم آسیب کمی وارد شود. در نهایت، تصاویر در هر دو صفحه نمایش فوق العاده و جذاب خواهند بود.

در جداول زیر ، می توانید مقایسه ای بین صفحه نمایش iPad Air ۲ و ۹ Google Nexus را شاهد باشید.

Display

Display-1

Nexus

iPad

رابط کاربری و کاربرد

2

۸.۱ iOS قابلیت های زیادی را از اندروید نمونه برداری کرده است، اما اندروید از طرف دیگر در حال افزایش این قابلیت ها است.

وقتی به رابط کاربری iOS نگاه می اندازیم، می بینیم که اپل تعدادی قابلیت که از پیش در اندروید به چشم می خورد را به آن اضافه کرده است تا از رقابت جا نماند. اگرچه اپل قابلیت هایی مانند کیبورد سوم شخص، استفاده های متفاوت از نوتیفیکیشن ها، Spotlight پیشرفته و … را به ۸.۱ iOS اضافه کرده است، اما همچنان این سیستم عامل را تحت سلطه خود نگه داشته است.

Ui-1

از جهت دیگر، جای بسی خوشحالی است که می بینیم در نسخه اندروید آبنبات چوبی، یک تغییر گرافیکی و ظاهری خوب رخ داده است. منظور طراحی متریال است که جلوه و شخصیت زیبایی به این سیستم عامل داده است. قائله به اینجا ختم نمی شود. چرا که در کنار تغییر ظاهر، قابلیت های زیادی نیز به آن اضافه شده است. اگر بخواهیم این دو سیستم عامل را با یکدیگر مقایسه کنیم، اندروید در مورد شخصی سازی بسیار بهتر واکنش نشان داده و عملکرد آن قابل ستایش است.

UI-2

اما اگر بخواهیم در مورد هماهنگی سیستم عامل صحبت کنیم، در این زمینه متخصصان اپل، گوی سبقت را مسئولان گوگل به طرز کاملا محسوسی ربوده اند.

پیشتر در گویا آی تی٬‌مقایسه ای بین این دو سیستم عامل داشته ایم. این مقایسه در دو قسمت انجام شده است که از لینک های زیر می توانید آنها را مطالعه کنید :

قسمت اول

قسمت دوم

پردازشگر و حافظه

3

بازی ها روی آیپد روان تر اجرا می شوند، اما سایر موارد کاملا برابر پیش می روند.

هر دو تبلت در این این قسمت، شما را شگفت زده خواهند کرد. چرا که موارد ابتدایی را با ظرافیت و زیرکی خاصی اجرا می کنند. مشخصات پردازنده های دو دستگاه را با هم مرور می کنیم :

iPad Air ۲

  • Triple-core ۱.۵ GHz Apple A۸X chip based on ۶۴-bit architecture
  • ۲ گیگابایت رم

۹ Google Nexus

  • Dual-core ۲.۳ GHz NVIDIA Tegra K۱ ۶۴-bit
  • ۲ گیگابایت رم

اگرچه در موارد ابتدایی، هر دو تبلت قابل قبول عمل می کنند. اما در قسمت بازی و گیم های سه بعدی امروزی، آیپد عملکرد روان تری را از خود نشان داده است.

متأسفانه هیچ کدام از این دو غول بزرگ، قابلیت افزایش حافظه را دارا نمی باشند. پس ما مجبور هستیم تا با حافظه داخلی آنها کنار بیایم. نکسوس در این قسمت دارای دو ظرفیت ۱۶ و ۳۲ گیگابایتی است، اما آیپد در این قسمت انعطاف بیشتری از خود نشان داده و دارای سه ظرفیت ۱۶٬ ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی است.

در جدول زیر، می توانید بنچمارک پردازنده ۲ iPad Air و ۹ Google Nexus را مشاهده نمایید.

Performance

اینترنت و ارتباطات

وبگردی روی هر دو دیوایس، به دلیل صفحه نمایش خیره کننده آنها که پیشتر به آن اشاره کردیم، فوق العاده لذتبخش و جالب خواهد بود. هر چند آیپد به دلیل داشتن صفحه نمایش بزرگتر، تجربه بهتر و راحت تری را در اختیار شما خواهد گذاشت.

Net-1

در قسمت ارتباطات، هر دو دستگاه توانایی استفاده از وای فای و Cellular را دارا می باشند. قابلیت های دیگر آنها عبارتند از :

  • aGPS
  • ۴.۰ Bluetooth

اما تنها برتری نکسوس در این قسمت، دارا بودن قابلیت NFC است.

دوربین

4

مطمئنا، دوربین این دو دستگاه شما را ناامید نخواهد کرد. آنهای تقریبا عملکرد یکسانی دارند.

سادگی، واژه ای است که هر دو تبلت در این قسمت در دستور کار خود قرار داده اند. در رابط کاربری نرم افزار دوربین هر دو دستگاه، دکمه ها و قابلیت ها، به ساده ترین شکل ممکن جای داده شده اند تا کاربر هنگام کار با آن، دچار مشکل نشده و با خیال راحت، عملیات مورد نیاز خود را انجام دهد. دوربین هر دو دیوایس ۸ مگاپیکسل استو تفاوت آنچنان زیادی در عملکرد آنها مشاهده نمی شود.

البته قابلیت Exposure، به عنوان یک استثناء به حساب می آید. ۹ Goolge Nexus در برخی موارد، زیاد از حد به این مقوله اهمیت داده و باعث شده تا ۲ iPad Air در این زمینه عملکرد بهتری را از خود نشان دهد.

جزئیات تصاویر در هر دو دستگاه،  به طور کامل قابل شناسایی است و این امر باعث شده تا نتوانیم هیچکدام را به عنوان گزینه برتر در این زمینه انتخاب نماییم. اما تنها فرقی که وجود دارد، این است که تصاویر در آیپد کمی زنده تر و محسوس تر به نظر می رسد و به این ترتیب، آیپد با کمی برتری، امتیاز این قسمت را نسیب خود می کند.

در زیر می توانید عکس های گرفته شده توسط دوربین این دو تبلت را مشاهده نمایید. عکس های اول متعلق به نکسوس و عکس های دوم توسط آیپد گرفته شده است.

Google-Nexus-9

Apple-iPad-Air-2

Google-Nexus-9-1

Apple-iPad-Air-2-1

Apple-iPad-Air-2---Strong-light

Google-Nexus-9---Strong-light

Google-Nexus-9---Low-light

Apple-iPad-Air-2---Low-light

در جدول زیر می توانید مشخصات سرعت دوربین دو تبلت را مشاهده نمایید.

Camera

اگرچه در قسمت عکاسی، هر دو دستگاه تقریبا عملکرد برابری داشتند، اما در قسمت فیلم برداری این آیپد است که با تکیه بر تصاویر Sharp تر، Exposure بهتر و رنگ های طبیعی تر، گوی سبقت را از همتای خود ربوده است. در قسمت کنتراست رنگی نیز، نکسوس گوگل به دلیل تولید گرمای اضافی در تصاویر، رتبه پایین تری را نسبت به آیپد دارا می باشد.

سرگرمی و چند رسانه ای

اسپیکرهای قرار گرفته در جلوی ۹ Google Nexus، تجربه استفاده از دستگاه را لذت بخش تر می کند.

Music

در قسمت پخش کننده موزیک، ما واقعا نمی توانیم فرقی بین این دو دستگاه قائل شویم. اما در قسمت پخش صدا، به دلیل قرارگیری دو اسپیکر در گوگل نکسوس ۹، امتیاز این قسمت به این دستگاه تعلق می گیرد. روی اسپیکرهای آیپد ایر ۲ اصلا حساب نکنید. زیرا آنها فقط صدای بلندی را در اختیار شما می گذارند.

Video

طبیعتا با توجه به صفحه نمایش بزرگ این دو تبلت، تماشای ویدئو روی هر دو بسیار لذت بخش به نظر می رسد. پخش تصاویر به صورت کاملا روان و بدون هیچ لگی روی آیپد و نکسوس انجام می شود. مجددا اسپیکرهای جلویی نکسوس، حس بهتری را هنگام پخش ویدئوها به کاربران هدیه می دهد. اما از طرف دیگر، صفحه نمایش بزرگتر آیپد نیز برای پخش ویدئو بهتر به نظر می رسد.

در جدول زیر می توانید خروجی صدای دو دستگاه را بررسی نمایید.

Audio

باطری

در حالت استفاده نرمال، هر دو دستگاه برابر هستند. اما با توجه به بنچمارک، نکسوس بهتر عمل کرده است.

ممکن است فکر کنید آیپد ایر 2 به دلیل ضخامت کمتر، از باطری ضعیف تری بهره می برد. اما اینطور نیست. به دلیل سایز بزرگتر، باطری آن نیز بزرگتر است. مشخصات باطری دو دستگاه را با هم مرور می کنیم :

۲ iPad Air

  • ۷۳۴۰ میلی آمپر

۹ Google Nexus

  • ۶۷۰۰ میلی آمپر

در بررسی ای که ما انجام دادیم، هر دو دستگاه تقریبا عملکرد برابری داشتند. اما در تست بنچمارک، نکوس با وجود ظرفیت کمتر باطری، عملکرد بهتری را از خود به جای گذاشت. باطری این دستگاه رکورد ۹ ساعت و ۲۴ دقیقه ای را از خود بر جای گذاشت، در حالی که باطری آیپد تنها ۷ ساعت و ۲۷ دقیقه دوام آورد.

در جدول زیر می توانید تست بنچمارک باطری این دو تبلت را مشاهده نمایید.

Battery

مقایسه و جمع بندی

در نگاه کلی، نمی توان فرق آنچنان زیادی بین این دو دستگاه قائل شد. اما از لحاظ قیمت، نکسوس گوگل عملکرد نسبتا بهتری داشته و با قیمت ۴۰۰ دلار در مقابل آیپد ۵۰۰ دلاری، در جایگاه بالاتر ایستاده است. البته این قیمت بالا می تواند به دلیل تجربه بیشتر اپل در زمینه ساخت تبلت و بدنه فلزی آیپد باشد.

با نگاه کردن به مشخصات و ویژگی های هر دو دستگاه، هر یک در جایگاه خود نسبت به دیگری برتر به نظر می رسد و این موضوع کاملا به کاربر بستگی دارد. هر دو دستگاه صفحه نمایش فوق العاده و خیره کننده ای دارند، عکس های زیبایی توسط دوربین خود شکار می کنند و همچنین با پردازنده های فوق العاده خود، عملکرد روانی را به کاربر هدیه می دهند. تنها تفاوت آنها، در سیستم عامل شان خلاصه می شود. در این زمینه، از طرفی اندروید آبنبات چوبی است که از نظر شخصی سازی فوق العاده عمل کرده است. از طرف دیگر، آی او اس است که از نظر امنیت و روان بودن، معرف خاص و عام است.

با وجود تمام این توضیحات، اگر دنبال تبلتی می گردید که طراحی آن جذاب و شکیل بوده و سیستم عامل روان و امنی داشته باشد، می توانید ۲ iPad Air را انتخاب نمایید. در مقابل اگر می خواهید تبلتی ارزان تر خریداری کنید که قابلیت استفاده چند کاربره داشته باشد، می توانید ۹ Google Nexus را انتخاب نمایید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *