بات نت چیست؟

بات نت چیست؟
  • 1393/11/14
  • مرتضی بیاتی
  • 4

اگر درباره زامبی ها دانش قبلی داشته باشید آنگاه بات نت ها را بهتر می توانید درک کنید. در افسانه ها, زامبی ها یا مرده های متحرک موجوداتی هستند که با گاز گرفتن انسان های عادی آنها را هم تبدیل به زامبی می کنند که در نتیجه با تبدیل کردن افراد زیادی به زامبی یک ارتش از آنها تشکیل می دهند. بات نت به مجموعه ای از رایانه های آلوده گفته می شود که توسط یک رایانه آلوده تشکیل شده اند. به هریک از آن رایانه های آلوده که توانایی آلوده کردن بقیه رایانه ها را نیز دارد بات گفته می شود (البته گاهی نیز زامبی خوانده می شوند). درواقع بات مخفف روبات می باشد.

هنگامی یک رایانه به بات تبدیل می شود که یک مجرم اینترنتی شروع به پخش کردن نرم افزارهای مخرب در سراسر جهان می کند. این نرم افزار های مخرب که بدافزار نیز خوانده می شود, رایانه های سالم را به بات تبدیل میکنند. به‌طور معمول مجرمان اینترنتی از این بات ها استفاده می کنند تا با آلوده کردن تعداد زیادی از رایانه های سالم یک شبکه یا همان بات نت را تشکیل دهند.

هکر ها از این بات نت ها برای انتقال ویروس ها و اسپم ها بدون اطلاع صاحب رایانه استفاده می کنند. رایانه هایی که تبدیل به بات نت شده اند می توانند بصورت خودکار وظایفی مانند حمله به دیگر رایانه ها و سرور ها را انجام دهند و همچنین در کلاه برداری ها شرکت کنند.

به تعریف ساده, بنابراین بات نت شبکه ای است از رایانه ها شخصی که توسط بدافزاری آلوده شده و توسط یک اسپم یا ویروس بیگانه, بدون اطلاع صاحب اصلی کنترل می شود و دستورات آن را اجرا می کند.

بیشتر مواقع رایانه هایی که به این شیوه آلوده می شوند رایانه ها خانگی می باشند. این موضوع به این دلیل است که معمولاً اکثر رایانه ها خانگی از محافظت کمتری در برابر بدافزار ها برخوردارند و در مقابل چنین تهدیدهایی آسیب‌پذیرتر هستند. یکی از روش هایی که می توانید با آن متوجه شوید که آیا رایانه شما هم یک بات است یا خیر, بررسی کردن سرعت سیستم است. اگر رایانه شما بصورت غیرعادی کند عمل می کند, ممکن است شما سهوا در حال کمک کردن به خرابکاران و مجرمان باشید.

بر اساس گزارش کسپراسکای بزرگ‌ترین خطری در حال حاضر اینترنت را تهدید می کند اسپم ها, ویروس ها و یا کرم ها نیستند بلکه بزرگترین خطر از جانب بات نت ها می باشد. گزارشی مشابه از سیمانتک این موضوع را تصدیق و اضافه می کند که رایانه های خانگی نیازمند حفاظت بیشتری هستند تا بتوان خطر بات نت ها را از بین برد.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 4 دیدگاه
    1. بله, “از جانب بات نت ها می باشد” تصحیح شد. ممنونم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *