گوگل در حال ایجاد سرویس “همسفر” برای رقابت با Uber

گوگل در حال ایجاد سرویس “همسفر” برای رقابت با Uber
  • 1393/11/14
  • مرتضی بیاتی
  • 0

“اتومبیل‌های بدون سرنشین” همیشه جزو یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های گوگل بوده است. درحالی‌که آن پروژه همچنان درحال‌توسعه است, گوگل قصد دارد تا سرویسی را راه‌اندازی کند که بتواند به‌صورت مستقیم با سرویس‌های هم‌سفر آنلاین Uber و Lyft رقابت کند. تنها تفاوت سرویس گوگل با سرویس‌های دیگر این است که گوگل می‌خواهد از اتومبیل‌های بدون سرنشین خود در این سرویس استفاده کند.

برای شمایی که ممکن است با این سرویس آشنا نباشید, سرویس هم‌سفر آنلاین یک برنامه برای گوشی‌های هوشمند است که مسافرین را با راننده مرتبط می‌سازد, به‌نوعی که مشتریان می‌توانند به‌وسیله آن تقاضای سواری کرده و موقعیت راننده‌ی خود را ردیابی ‌کنند.

اینکه گوگل می‌خواهد با سرویس‌های دیگر رقابت کند بسیار امری طبیعی است, اما مشکل آنجاست که قسمت سرمایه‌گذاری گوگل بیش از 205 میلیون دلار بروی Uber سرمایه‌گذاری کرده است و همچنین دیوید دروموند, مدیر اجرای حقوقی گوگل نیز جزو هیئت‌مدیره Uber می‌باشد.

البته ظاهراً قبلاً دروموند اعضای هیئت‌مدیره را از قصد گوگل برای راه‌اندازی سرویسی رقابتی آگاه کرده است و الآن آن‌ها این را در نظر گرفته‌اند که آیا باید استعفای دروموند را بخواهند یا خیر.

جالب است بدانید که Uber هم در حال فکر کردن بروی خودروهای بی‌سرنشین به‌عنوان قسمتی از سرویس خود بود. به‌هرحال باید در نظر گرفت که گوگل حدود 10 سال است که در حال کردن بروی خودروهای بدون سرنشین است و همچنین مدیر این پروژه سباستین ثرون (Sebastian Thrun) می‌باشد, کسی که در سال 2005 برای ماشین رباتیک خود جایزه DARPA را دریافت کرد.

در حال حاضر Uber بسیار محبوب است و محبوبیت آن به‌سرعت در حال رشد می‌باشد, به‌طوری‌که باعث شده است این سرویس دچار آشفتگی شود. دستگیری رانندگان به دلیل مصرف مواد مخدر, تنفر راننده تاکسی‌ها از Uber, جستجوی شهرها برای یافتن راهی برای مقابله با Uber, ممنوع شدن این سرویس در بعضی مناطق و بدنامی مدیران این شرکت برای نداشتن درایت, ازجمله مشکلات این شرکت می‌باشد. احتمالاً گوگل به دنبال تلفیق این سرویس با خودروهای بدون سرنشین است تا بسیاری از مشکلات پیش‌آمده برای سرویس‌های مشابه را از بین ببرد.

خبرهای گزارش‌شده از بلومبرگ حاکی از این است که مدیران Uber تصویرهایی را از اپلیکیشن درخواست ماشین گوگل دیده‌اند, و استفاده گوگل از فن‌آوری‌های خود در رقابت باعث شده است که آن‌ها “عمیقاً نگران شوند”.

نظر شما درباره این فنّاوری چیست؟ آیا سرویس جدید گوگل باعث از بین رفتن شغل تاکسی‌داران می‌شود؟ آیا استفاده گوگل از فن‌آوری و سرمایه عظیم خود باعث از بین رفتن شرکت‌های کوچک و نوپا می‌شود و یا در آینده ممکن است این ورق برگردد؟

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *