آشنایی با زبان برنامه نویسی جاوا و مهم‌ترین IDE های آن [بخش دوم]

آشنایی با زبان برنامه نویسی جاوا و مهم‌ترین IDE های آن [بخش دوم]
  • 1393/11/16
  • سید عبدالوهاب‎ تقوی
  • 7

در قسمت قبلی این نوشته تا حدودی با زبان برنامه‌نویسی جاوا آشنا شدیم و 2 تا از IDE های آن معرفی شد. در ادامه با چند IDE دیگر جاوا آشنا می‌شویم :

3- IntelliJ : هوشمندترین IDE برای جاوا

این IDE دو ویرایش دارد ، ویرایش نهایی (Ultimate ) که برخلاف دو IDE قبلی مجانی نیست ، و ویرایش Community که مجانی و منبع باز است. IntelliJ از لحاظ کشف خطاهای برنامه‌نویسان در طول فرآیند ویرایش معروف است و از این رو در ذخیره وقت و بهره‌وری کدها مفید است.

59InteliJ

4- Android Studio : محیط توسعه اندروید بر پایه ایده IntelliJ

Android Studio توسط گوگل و بر پایه IntelliJ نوشته شده‌است و برای برنامه‌ نویسان اندروید طراحی شده‌است. این نرم‌افزار می‌تواند در سیستم عامل‌های ویندوز ، مک ، OS و لینوکس مورد استفاده قرار بگیرد. ورژن آزمایشی آن به طور مجانی قابل استفاده است. این IDE در مرحله بتا قرار دارد و به محض آماده شدن IDE رسمی اندروید خواهد شد.

 60Android studio

5- jDeveloper : کد نویسی آپ بر پایه جاوا

این IDE به وسیله شرکت Oracle نوشته شده است که هدفش فراهم کردن امکان فرآیند توسعه نرم افزار با ایجاد محیط کد نویسی پیشرو است و بر ویژگی‌های ویژوال کد‌نویسی متمرکز شده است. jDeveloper انواع مختلفی از ویرایش‌گر‌های کد نویسی را پیشنهاد می‌دهد و با استفاده از ویژگی‌هایی چون مرور کد و آزمون آن باعث بهره وری برنامه نویسی می‌شود.

6- BlueJ : یک محیط توسعه جاوای مجانی برای مبتدیان

BlueJ یک IDE مجانی برای کدنویسان مبتدی Java است و اغلب برای آموزش استفاده می‌شود ، بنابرین شگفت انگیز نیست که طراحی آن در مقایسه با سایر IDE ها متفاوت است. BlueJ بر اشیایی برای آپ‌ها متمرکز است که تحت توسعه می‌باشند و واسط سر راست آن ، آن را خوشایند مبتدیان می‌سازد.

62Bluej

7- jGRASP :

jGRASP یک IDE محبوب دیگر برای Java است که حول تجسم (visualization) متمرکز شده است و می‌تواند در ویندوز ، مک و لینوکس مورد استفاده قرار می‌گیرد اما به شکل یک فایل زیپی است. jGRASP بر تجسم آپ تمرکز می‌کند که به منظور خوانایی بیشتر کد به این شکل درست شده است. jGRASP مجانی است و توسط بنیاد علوم طبیعی (National Science Foundation ) پشتیبانی می‌شود.

63jGrasp

8- jCreater :

jCreater یک IDE است که در ++C نوشته شده است و ادعا می‌شود که بسیار بهره‌ورتر و معتبرتر از برخی از IDE های جاوا است. این نرم افزار هم توسط مبتدیان و هم حرفه‌ای‌ها استفاده می‌شود و به برخی از ویژگی‌های خود شامل قابل سفارشی بودن ، واسط اشکال یابی ، مدیریت پروژه و کامل سازی کد مغرور است. این IDE بر خلاف برخی از IDE های ذکر شده در بالا مجانی نیست.

64jCreater

9- jBuilder :

jBuilder نوعی از ابزار برنامه‌نویسی برای ایجاد آپ‌های جاوایی تجاری است که به وسیله شرکت بورلند توسعه داده شده است ، اما بعدا توسط شرکت Embarcadero خریده شده است. jBuilder با فراهم کردن کد جامع جدید و موجود و با افزایش کیفیت و اجرای کد ، سبب بهبود بهره‌وری می‌شود. jBuilder یک نرم افزار منبع باز نیست و کد منبع آن نمی‌تواند تغییر کند ، مطالعه شود یا در نوشتن آن همکاری کرد.

65jBuilder

10- Dr.Java :

Dr.Java یکی دیگر از نرم افزارهای برنامه نویسی است که هدف آن آموزش دانشجویان و برنامه نویسان مبتدی است. اگر چه Dr.Java با ویژگی‌های مختلفی برای کاربران حرفه‌ای ساخته شده است ، این نرم افزار تحت لیسانس BSD به طور مجانی در دسترس است و کد آن به طور ثابتی در دانشگاه Rice تحت توسعه است.

66Dr.Java

11- Java Inventor :

Java Inventor یک IDE مجانی برای برنامه نویسی آپ‌ها و وب سایت‌ها توسط برنامه نویسان مبتدی است. Java Inventor با کاهش دادن دوره یادگیری نرم افزار Java ، این امکان را فراهم می‌کند که کاربران به سرعت بتوانند آپ‌های خود را بنویسند ، به طور گرافیکی صفحات را ایجاد کنند ، جداول و query ایجاد کنند و داده‌های خود را مدیریت کنند.

Java Inventor کاربران خود را قادر می سازد تا بدون یادگیری انبوهی از تکنولوزی‌ها ، آپ‌های قوی و جالبی ایجاد کنند.

برنامه نویسی آپ‌ها با استفاده از هر IDE جاوا می‌تواند دارای این مزیت باشد که تعداد زیادی از ابزارها و ویژگی‌های متفاوتی برای برنامه‌نویسان با سطوح گوناگون وجود دارد.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 7 دیدگاه
  1. دوست من اَپ درسته نه آپ. بهتره مطالب توسط افرادی که اندک تخصصی در موضوع دارن ترجمه بشه.
    ممنون از مطالب خوبتون.
    موفق باشید به امید خدا.

    1. دوست عزیز حق با شماست ولی تو زبان فارسی علایم کسره نداریم.

    2. این الان تخریب بود یا انتقاد . این جمله ” بهتره مطالب توسط افرادی که اندک تخصصی در موضوع دارن ترجمه بشه.” به علاوه آن که در سایر وب سایت‌ها نیز این کلمه به همین صورت نوشته شده است.
      در آخر هم این که من سابقه تالیف کتاب را دارم به اضافه سابقه برنامه نویسی با چند زبان. و تا حدودی با اصطلاحات آن زبان‌ها آشنا هستم .

    3. این نه تخریب بود نه انتقاد.کسی که این کامنت رو گذاشته به نظرم زبان فارسی رو با عربی اشتباه گرفت.ما تو زبان فارسی کسره نداریم.

  2. باسلام خدمت سایت گویا آی تی قسمت برنامه نویسی جاوا و اندروید فوق العاده ضعیفه یه فکری بکنید واسه سایت محبوبی مثه شما خوب نیست.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *