آیا باید برای کامپیوتر قدیمی خود RAM اضافه تهیه کنید!؟

آیا باید برای کامپیوتر قدیمی خود RAM اضافه تهیه کنید!؟
  • 1393/11/17
  • محمدرضا رشيدي
  • 1

بعضی مواقع ممکن است شما در خانه یک کامپیوتر قدیمی داشته باشید که هنوز هم کار آمد و مفید باشد ولی امکان دارد با مشکلی مواجه شوید که مجبور به ارتقای آن شوید و یا حداقل بتوانید به شکلی با آن تا خرید یک کامپیوتر جدیدتر کنار بیایید.به نظر شما آیا مجبور به انجام چنین کارهایی می باشیم؟حال در گویا آی تی قضد داریم با طرح پرسش و پاسخ هایی در مورد این مشکلبحث کنیم و به شما عزیزان کمک کنیم تا بتوانید برای حل این موضوع تصمیم گیری نمایید.

پرسش:

یک مخاطب میخواهند بدانند که ارزشش را دارد کهRAM کامپوتر قدیمی خود را ارتقا بدهد یا خیر:

من یک کامپیوتر قدیمیHP Compag 6510B مربوط به سال 2008 دارم که امکانات و مشخصات آنچنانی ندارد ولی در کل به گونه ای نیست که نشود از آن استفاده کرد.من Ubuntu14.04 LTS 64-bit روی آن نصب کرده ام.با این که میتواند برای بعضی قسمت ها خیلی مؤثر و کار آمد باشد ولی در برخی موارد مخصوصا هنگام اجرایGoogle Chrome، Chromium و یا برنامه هایی که به RAM نسبتا بالایی نیاز دارند به راحتی کند میشود.

من روی کامپیوترمLubuntu نصب کردم و یک بار هم از آن استفاده کردم ولی متوجه بهبود خاصی روی کامپیوترم نشدم.(احتمال دادم که شاید اصلا ربطی بهUbuntu’s eye-candy نداشته باشد.(

 کامپیوتر من تنها دارای 2 گیگابایت RAM می باشد(دارای دو اسلات است که در هر کدام یک رم یک گیگابایتی وجود دارد).میخواستم ببینم امکان دارد به جای استفاده از دو RAM یک گیگابایتی از دو RAM دو گیگابایتی استفاده کنم و آن را به چهار گیگابایت ارتقایش دهم؟من نمی دانم دارم که این کار شدنی است یا نه !

من فکر میکنم که در بعضی مواقع ارزش یک کامپیوتر نمی تواند حتی از ضعیف ترین قطعه یا قسمت خود بیشتر باشد.بنابراین به نظر من اضافه کردنRAM های اضافی به هیچ عنوان نمیتواند به ما کمک کند.در ضمن من خیلی علاقه ای به ارتقا دادن اجزای زیادی از کامپیوترم ندارم . ترجیح میدهم که به جای این کارها یک کامپیوتر جدید تهیه کنم.چگونه متوجه شوم که ارتقا دادنRAM ارزشی دارد یا نه؟

پرسش :

آیا واقعا تهیه نمودنRAM اضافی برای چنین کامپیوترهایی کاری منطقی و صحیح خواهد بود؟؟؟

پاسخ:

یکی از کاربران مورد نظر اینگونه برای ما تشریح می نماید:

اضافه کردنRAM های بیشتر به سیستم یکی از آسان ترین راه های بالا بردن کارایی یا عملکرد سیستم شما می باشد.وقتی سرعت عملکرد یک سیستم برای اجرای برنامه ها پایین می آید سیستم مجبور به استفاده از هارد دیسک به جایRAM خواهد شد. با توجه به این که هارد دیسک ها سرعت کارایی RAM ها را ندارند و معمولا کند تر هستند جایگزین شدن آن ها میتواند عملکرد سیستم شما را در مضیقه قرار دهد و با مشکل مواجه کند.

قبل از این که تصمیم به تهیه یram اضافی(مخصوصاRAM های پس از مدلDDR2 که خیلی گران تر هستند مثلRAM DDR3) بنمایید،ممکن است بخواهید بدانید که وقتی سرعت سیستم شما کند است چه مقدار ازRAM شما مورد استفاده قرار گرفته شده است.اگر متوجه شوید کهRAM شما به طور کامل کار نمی کند و یا فضای جایگزین شده هم زیاد نباشد امکان وجود اشکال در پردازشگر سیستم شما و یا هر قسمتی دیگر از آن خواهد بود.

شما میتوانید عمل گفته شده دربالا را با باز کردن پنجره ترمینال و تایپ کردن کلمه یFree در آن انجام دهید.در آخر نتیجه به صورتی مانند شکل زیر ارائه میشود :

Mem حافظه ی فیزیکی یا همان حافظه ی حقیقی شما می باشد.Buffers خیلی مهم نیستند.Swap نیز که خودش مشخص است.

اگر در این جدول برای شما مقدار کمیFree Mem ومقدار زیادیSwap ثبت شده بود آن گاه ارتقا دادنRAM میتواند راه مطلوبی به حساب آید.

راهی دیگرکه برای افزایش سرعت عملکرد سیستم به نظر میرسد این است که هارد دیسک خود را با یکSSD تعویض نمایید.با این روش سرعت عملکرد سیستم شما با کاهش یافتن زمان بارگیری، مخصوصا بارگیری برنامه ها افزایش می یابد و همچنین سرعت اجرایSwap نیز بهبود بخشیده می شود(البته نه به اندازه یRam).

منبع : [how to geek ]

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. هارد Usb تو بازار هست اگه ارتقا ندیمو اونوبهش وصل کنیم موقعی که نیاز داریم فکرکنم بهترباشه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *