آمادگی ایران برای پرتاب ماهواره ی سایر کشورها به فضا

آمادگی ایران برای پرتاب ماهواره ی سایر کشورها به فضا
  • 1393/11/22
  • فرشته سعیدی
  • 0

همانطور که قائم مقام سازمان فضایی کشورمان فرمودند: در بین ملت های مختلف جهان، ایران نهمین کشوری است که توانسته طراحی ساخت و تولید و ارسال ماهواره به فضا را در اختیار داشته باشد.

روز یک شنبه، حمید فاضلی  در برنامه ی《من طهران》از شبکه ی العالم گفت: کشور ایران آمادگی لازم را دارد تا ماهواره های سایر کشورها (چه اسلامی باشد چه غیر اسلامی) باتوجه به اینکه امکان پرتاب توسط ماهواره بر سفیر یک-بی دارند را به فضا ارسال کند.

او با توجه به این موفقیت که توانسته ایم ماهواره ی ساخته و طراحی شده در ایران را به فضا پرتاب کنیم و با توجه  به اینکه فقط ۴۰ الی ۵۰ کشور چنین امکاناتی دارند، فرمود: کشورهای زیادی هستند که می توانند ماهواره های کوچک ، تحقیقاتی و… تولید کنند اما نکته ی مهم این است، تعداد کشور های تولید کننده ی ماهواره که خود، آن را به فضا پرتاب کنند و بتوانند در مدار مورد نظر مستقر کنند،زیاد نیست و تعداد آن ها به ده الی یازده کشور می رسد و ایران نهمین کشوری است که توانست با این توانایی ها در باشگاه فضایی (جهان) قرار بگیرد.

فاضلی با تاکید بر این نکته  که توانسته ایم ماهواره ی فجر را پرتاب وطراحی و ساخت  و فناوری مربوط به آن را به جهانیان اثبات کنیم، فرمود: ماهواره ی فجر با موفقیت در مدار مورد نظر مستقر وتوسط ایستگاه های زمینی قابل کنترل است.این کار به خاطر تلاش ارزشمند دانشمندان و محققان و پژوهشگران فضایی  وتوانمندی با ارزش آنها می باشد.

او گفت: این ماهواره نسبت به ماهواره های قبلی یعنی امید و رصید و نقیب از امکانات ویژه ای برخوردار می باشد و وزن آن حدود ۵۲ کیلوگرم است. مشخصات ظاهری آن به صورت شش ضلعی است که دارای صفحات خورشیدی می باشد و قابلیت دریافت انرژی خورشیدی  دارد و می تواند انرژی الکتریکی مورد نظر را تامین کند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *