آزمایش بازگشت مجدد فضاپیما به زمین با موفقیت انجام شد

آزمایش بازگشت مجدد فضاپیما به زمین با موفقیت انجام شد
  • 1393/11/23
  • مجتبی
  • 0

آژانس فضایی اروپا یک تست پرواز موفقیت آمیز را در بخش وسایل نقلیه تجربی خود به انجام رسانده. در این آزمایش یک فضا پیمای کوچک طراحی شده تا تکنولوژی بازگشت مجدد را مورد بررسی قرار دهد. اینگونه وسایل در واقع به انسان کمک می کنند تا در سفرهای فضایی به سلامت به زمین بازگردند.

فضاپیمای یاد شده در واقع نام خاصی ندارد و به اندازه یک ماشین کوچک است که در بالای راکت Vega از مرکز فضایی گویان که در فرانسه واقع شده و در نزدیکی رودخانه کورو در ساعت ۱۳:۴۰ دقیقه دیروز به وقت گرینویج پرتاب شده. این راکت تا ارتفاع ۴۰۰ کیلومتری زمین بالا رفته است و در واقع برای بازگشت به اتمسفر باید مجددا به ارتفاع ۷/۵ کیلومتری زمین بر می گشت. در ساعت ۱۵:۱۹ دقیقه به په وقت گرینویج یعنی ۱۰۰ دقیقه پس از پرتاب، این فضا پیمای کوچک موفق شد به اتمسفر برگردد و سپس چتر نجات خود را باز کرده و در نهایت در اقیانوس آرام فرود آید.

انجام این آزمایش باعث شده گرمای زیادی به فضاپیمای مورد بحث وارد شود زیرا در هنگام بازگشت به اتمسفر، اصطکاک باعث می گردد گرمای زیادی تولید شود. البته فضاپیمای یاد شده توانست در برابر این گرما مقاومت کند. بیشتر وسایلی که قابلیت بازگشت به زمین را دارند کپسوله سازی می گردند. همانند ماموریت آپولو ناسا، اما در حال حاضر ما نمیتوانیم تاثیر این پدیده را کنترل کنیم.

سفینه شاتل در سال ۲۰۰۳ به دلیل گرم شدن بیش از حد پس از بازگشت به زمین متاسفانه بسیار تحت فشار قرار گرفت و باعث شد جان ۷ فضانورد آن گرفته شود. این موضوع اهمیت آزمایش مورد بحث در این مطلب را بخوبی نشان می دهد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *