ساخت یک موتور جستجوی جدید توسط دولت آمریکا برای یافتن مجرمان

ساخت یک موتور جستجوی جدید توسط دولت آمریکا برای یافتن مجرمان
  • 1393/11/23
  • مرتضی بیاتی
  • 0

سال گذشته “دارپا” (DARPA) یا “سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفتهٔ دفاعی دولت امریکا” اعلام کرد که در حال کار بروی پروژه ای برای ساخت یک موتور جستجوی قوی هستند که به‌وسیله آن بتوانند در عمق وب مطالبی را که توسط موتورهای جستجوگر عادی ثبت و نمایش داده نمی شوند را بیابند.

این پروژه که ” ممکس: موتور جستجوگر عمیق وب” (Memex Deep Web Search Engine) نام دارد به‌صورت بی صدا در جریان است و یکشنبه گذشته برای اولین بار فرصت پیدا کردیم تا بتوانیم نگاهی کوتاه به آن بی اندازیم – موتور جستجوگری برای مبارزه عملی با جرم و جنایت در وب. سازمان تحقیقات پنتاگون پیش نمایشی از این برنامه را در اختیار مجله Scientific American قرار داد و 60 دقیقه را به‌صورت اختصاصی به توضیح درباره فنّاوری استفاده شده در این موتور پرداخت. در ادامه مطلب با گویا آی تی همراه باشد.

در عمق وب شما فعالیت های غیرقانونی زیادی را می بینید که ازجمله‌ی آنها می توان به هرزه نگاری کودکان, معاملات مواد مخدر, جرائم اینترنتی و قاچاق انسان اشاره کرد. ولی به دلیل اینکه نقاط تاریک وب در دل اینترنت مدفون شده‌اند, معمولاً این اطلاعات به دور از دسترس موتورهای جستجوی اصلی و سازمان‌های مجری قانون هستند, یا حداقل می توان گفت تا الآن این‌طور بوده است.

موتور جستجوی Memex تلاش دارد تا با مقابله با هکرها, قاچاقچیان انسان و دیگر مجرمان, اینترنت را تبدیل به مکانی امن‌تر کند. این موتور جستجوی طراحی شده است که با استفاده از قابلیت های جستجوی فعلی بر چالش های پیش رو غلبه کند و به سرعت و به‌طور کامل بتواند اطلاعات را بر اساس علایق فردی سازمان‌دهی کند.

“کریس وایت”, خالق Memex در نشستی با “لسلی استال” درباره نحوه کار این موتور جستجو صحبت های بیشتری کرد و توضیح داد که این موتور جستجو چگونه می تواند انقلابی را در تحقیقات مجری های قانون ایجاد کند.

وایت می گوید: اینترنت از آنچه افراد فکر می کنند بسیار بزرگتر است. بر اساس برخی از برآوردها دسترسی که ما از طریق گوگل, بینگ, و یاهو به اینترنت داریم فقط در حدود 5% از کل محتوای موجود در وب است. این امر باعث می شود مکان های زیادی برای خلافکاران برای مخفی شدن وجود داشته باشد.

در قسمتی از بخش 60 دقیقه ای درباره Memex, مدیر بخش نوآوری دارپا “دن کافمن” می گوید: “ساده ترین راه برای فکر کردن درباره Memex این است که از خودتان بپرسید چگونه می شود بخش نادیدنی وب را دید؟”

کافمن می گوید: “اکثر افراد در اینترنت خطری ایجاد نمی کنند ولی هستند کسانی که مانند انگل به دیگران آسیب می زنند و ما تلاش می کنید تا توانایی استفاده از اینترنت علیه دیگران را از آنها بگیریم و اینترنت را به مکانی امن تر برای مردم دنیا تبدیل کنیم.”

در حال حاضر Memex به‌صورت آزمایشی در حال آزموده شدن توسط دو دفتر دادستانی منطقه, یعنی یک سازمان اجرای قانون و یک سازمان غیر دولتی می باشد. مرحله بعدی تست این موتور جستجوی, بررسی آن توسط یک گروه گسترده از تسترها به مدت چند هفته خواهد بود.

به گزارش مجله Scientific American :

“یکی از اهداف این مرحله از تست, بررسی توانایی آن در تجزیه و تحلیل تصاویر یافت شده است. این موتور قادر است تا بخشی از تصویر که می تواند به بازرسان کمک کند را تجزیه و تحلیل کند – که این بخش ها شامل چهره ی قاچاقچیان و یا تصویر مات و مبهم تلویزیون در پس زمینه نیز می باشد.”

این به معنا است که مانند آنچه در فیلم های هالیوودی می بینیم, دارپا با استفاده از Memex می تواند با نگاه به بازتاب تصویر در صفحه نمایش تلویزیون می تواند مجرمان را بازداشت کند. همچنین Memex به دارپا کمک می کند تا با قدرتی بیشتر بتواند قبل از آسیب دیدن افراد, قاچاقچیان انسان را دستگیر کند.

نظر شما درباره این موتور جستجو چیست؟ آیا همانطور که سازندگان آن ادعا می کنند باعث کاهش جرم و جنایت های اینترنتی می شود, یا خود نیز تبدیل به وسیله ای جدید برای جاسوسی؟

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *