جدیدترین درایور Nvidia اورکلاک را برای پردازنده های گرافیکی سری GTX 900M غیر فعال کرد

جدیدترین درایور Nvidia اورکلاک را برای پردازنده های گرافیکی سری GTX 900M غیر فعال کرد
  • 1393/11/25
  • مهرداد فراهانی
  • 1

با انتشار درایور جدید جیفورس R347 (نسخه ۳۴۷٫۲۹) کارت گرافیک Nvidia این شرکت ویژگی اورکلاک، و آندرکلوک سری ۹۰۰M خود را، با وجود این که در نسخه های قبل بود غیرفعال کرده است. جای تعجب نیست، که این کار بسیاری از کاربران را ناراحت کرده و آنها در انجمن کارت گرافیک Nvidia در droves به بحث کردن و تصمیم گیری پرداختند.

نماینده پشتیبانی مشتریان کارت گرافیک Nvidia برای این انجمن در ۳ بیانیه ی کوتاه پاسخ داد:

متاسفانه کارت گرافیک GeForce نوت بوک ها برای پشتیبانی از اورکلاکینگ طراحی نشده بودند. اورکلاک به هیچ وجه ویژگی بی اهمیتی نیست، و بستگی به طراحی هوشمندانه حرارت، ولتاژ و غیره را کنترل می کند. یک کاربر با انجام اورکلاک نوت بوک ممکن است خطرات و آسیب های جدی به سیسم وارد می کند و حتی در بعضی موارد با اورکلاکینگ کردن باید با قطعه خود خدا حافظی کنید و آن را سوخته در نظر بگیرید.

یک باگ شناخته شده در درایور های ما بود که برخی از ویژگی های اورکلاک را در سیستم فعال می کرد. در این بروز رسانی های اخیر این باگ برطرف شده است. قصد ما این نبود که ویژگی ای را از کارت گرافیک جیفورس نوت بوک ها حذف کنیم، بلکه این کار برای حفاظت از سیستم های شما از عوامل خارج از محدوده طراحی است.

بنابراین به طور خلاصه، هرگز ویژگی اورکلاک و آندرکلوک در این سری از کارت گرافیک های Nvidia نبوده است. و یک باگ این ویژگی را فعال کرده بود.

به این ترتیب جای تعجب است که چرا برخی از تولید کنندگان نوت‌بوک ها از ویژگی اورکلاک در تبلیغات محصول حود استفاده می کنند، مانند تبلیغات اخیر ASUS که ظاهرا از برای به روخ کشیدن پردازنده های گرافیکی نوت‌بوک های خود از آن استفاده کرده است.
در هر صورت، از طرف دیگر جای تعجب بود که چه طور ویژگی اورکلاک در پردازنده گرافیکی لپ تاپ ها که به طور معمول جریان هوا کمتر و فن آوری خنک کننده کمتری از همتایان دسکتاپ خود دارند استفاده می شود.

همانطور که می‌دانید اورکلاک به بالابردن سرعت و در نتیجه کارایی یک قطعه به بیشتر از مشخصات تعیین شده توسط کارخانه سازنده اطلاق میگردد. واژه کلاک برگرفته از “clock crystal” می‌باشد. از سوی دیگر اورکلاک به معنی افزایش فرکانس و جریان کاری اجزاء مختلف سیستم کامپیوتر از قبیل مادربورد، پردازنده، حافظه و دیگر اجزای سیستم برای دست‌یابی به بهره وری و توان بیشتر از آنچه هر یک از آن‌ها قادر به ارایه آن هستند می‌باشد.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. سلام. مطلب خوبی بود فقط زیاد غلط نگارشی و املائی داشت. همچنین آندرکلوک درستش آندرکلاک می باشد؛ droves درستش Drives؛ روخ, رخ؛ ارایه, ارائه و … . کلا فکر کنم بهتر باشه این متن دوباره بازنویسی بشه. ممنونم از مطلب خوبتون

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *