بررسی تخصصی ۲ Xiaomi Redmi

بررسی تخصصی ۲ Xiaomi Redmi
  • 1393/11/26
  • مهدي ده نبي
  • 5

معرفی

1

۲ Xiaomi Redmi به این شرکت کمک کرد تا پا به عرصه پردازنده های ۶۴ بیتی بگذارد. S1 Redmi یک موفقیت چشم گیری را با تکیه بر مشخصات فنی خوب در کنار قیمت پایین آن برای این شرکت به ارمغان آورد. پایه های این موفقیت به اندازه کافی محکم بود، اما ۲ Redmi قصد دارد آنها را از پیش مستحکم تر کند. طراحی آن نیز بسیار هوشیارانه صورت گرفته است.

3

نسبت به مدل پیشین، قسمتی از وزن خود را از دست داده، اگرچه این کاهش وزن قربانی کاهش کیفیت صفحه نمایش نیز نشده است. همچنین ارتباط LTE نیز در کنار دو سیم کارته بودن آن، از مزیت های ۲ Redmi به حساب می آید.

رابط کاربری MIUI نیز بسیار با سلیقه و برازنده آن طراحی شده است. Xiaomi رابط کاربری آن را از نو طراحی کرده، اما کاربردهای آن برای جلب توجه کاربران جدید و قدیمی، ثابت باقی مانده است.

__________________

قابلیت های کلیدی

  • صفحه نمایش ۴٫۷ اینچی IPS با تراکم پیکسلی ۳۱۲ و ۲ Gorilla Glass
  • اندروید ۴٫۴٫۴ کیت کت با رابط کاربری MIUI ورژن ۶
  • پردازنده ۱٫۲ گیگاهرتزی quad-core 53Cortex-A
  • رم ۱ گیگ در مدل دارای حافظه ۸ گیگ و رم ۲ گیگ در مدل دارای حافظه ۱۶ گیگ
  • دوربین ۸ مگاپیکسلی با قابلیت ضبط ویدئوی p1080 با فلش LED
  • دوربین جلوی ۲ مگاپیکسلی با قابلیت ضبط ویدئوی p720
  • کارت حافظه ۸ یا ۱۶ گیگی ( قابل ارتقا تا ۳۲ گیگ )
  • LTE، وای فای، بلوتوث ورژن ۴، GPS، microUSB، USB On-The-Go و رادیو FM
  • دو سیم کارته
  • قابلیت کاهش نویز
  • باطری ۲۲۰۰ میلی آمپری

__________________

نکات منفی

  • رم ۱ گیگ در مدل دارای ۸ گیگ حافظه
  • دسترسی کم برای خرید

طبق معمول تلفن های هوشمند چینی، این محصول نیز به صورت محدود در دسترس است که در صورت سفارش برای ارسال به کشورهای دور، سرویس ها و گارانتی آن دچار مشکل می شود. اما با قیمت پایینی که با توجه به مشخصات آن برای این دستگاه در نظر گرفته شده است، مطمئنا فروش خوبی را نسیب شرکت شیائومی خواهد کرد.

__________________

آنباکسینگ ۲ Redmi

7

۲ Xiaomi Redmi در یک جعبه ساده که از کاغذ قابل بازیافت ساخته شده است عرضه می شود. محتویات جعبه به صورت معمول عبارتند از :

  • تلفن همراه
  • شارژر
  • کابل microUSB

اما اگر شما این محصول را از وبسایت XiaomiShop.com سفارش دهید، یک قاب چرمی، یک محافظ صفحه نمایش و یک قلم لمسی نیز به رایگان به شما هدیه داده می شود.

اگر مایل هستید، می توانید یک نمای ۳۶۰ درجه از این محصول را از اینجا شاهد باشید.

__________________

طراحی و کیفیت ساخت

14

با وجود کاهش وزن ۲ Redmi، بسیار شبیه مدل پیشین خود یعنی S1 است. همچنین لبه های منحنی شکل آن نیز باعث شده است تا جمع و جورتر به نظر بیاید.

چراغ های قرمز رنگ پس زمینه دکمه های دستگاه، از زبان طراحی که در خط تولید Redmi استفاده می شود بهره می برد که بسیار زیبا جلوه می کند. قسمت مشکی رنگ جلوی دستگاه از جنس Corning Gorilla Glass ساخته شده، در حالی که در طراحی بدنه پشتی از پلاستیک مات استفاده شده است.

قسمت جدا شونده پشت دستگاه به صورت محکم در جای خود قرار گرفته، اما در صورت نیاز به آسانی از جای خود در می آید. حمل و استفاده از ۲ Redmi بسیار لذت بخش است. طراحی بدنه پشتی دستگاه به گونه ای صورت گرفته است که به راحتی در دست جای گرفته و مانع از لیز خوردن آن می شود.

در طراحی بدنه ۲ Redmi از مواد و متریال خاصی استفاده نشده است، اما دوام و پایداری خوبی را دارا می باشد.

__________________

ابزارهای کنترل

8

دکمه های کنترل کننده دستگاه، به مانند نسل قبل در قسمت زیرین صفحه نمایش قرار گرفته و دارای رنگ قرمز هستند. اگرچه دکمه منو دارای طراحی بسیار قدیمی آیکون منو است. اما در صورت لمس طولانی، قادر به باز کردن قسمت سوئیچر اپلیکیشن ها نیز هست. شما می توانید برای هر سه دکمه، قابلیتی لمس طولانی را تنظیم کنید. اما در حال حاضر تنها سه گزینه زیر قابل انتخاب است :

۱ – منوی ترکیبی

۲ – سوئیچر اپلیکیشن ها

۳ – بستن اپلیکیشن

قسمت چپ بدنه دستگاه خالی است، در حالی که دکمه های پاور و تنظیم صدا در سمت راست برنه قرار گرفته اند.

جک ۳٫۵ اینچی هدفون در بالای دستگاه و پورت میکرو یو اس بی و میکروفون در پایین بدنه قرار گرفته اند.

لنز دوربین ۸ مگاپیکسلی دستگاه در پشت بدنه و بین فلش LED و اسپیکر دستگاه قرار گرفته است. همچنین میکروفون دوم برای ضبط صدا هنگام فیلم برداری نیز در این قسمت به چشم می خورد.

همانطور که گفته شد، قسمت پشتی دستگاه به آسانی توسط کاربر قابل جدا شدن است و به این ترتیب می توانید به باطری ۲۲۰۰ میلی آمپری آن دسترسی داشته باشید. متأسفانه پورت سیم کارت ها و کارت حافظه تحت تأثیر باطری دستگاه بوده و بدون خارج کردن باطری، امکان دسترسی به آنها را نخواهید داشت.

__________________

صفحه نمایش

۲ Redmi دارای صفحه نمایش ۴٫۷ اینچی IPS با تراکم پیکسلی ۳۱۲ است. همچنین با تکیه بر ۲Corning Gorilla Glass 2rning Gorilla Glassاست. ی ه تحت تأثیر باطری دستگاه بوده و بدون خارج کردن باطری، امکان دسترسی به آنها را نخواهید داشت.دسترسی دا ، مقاومت خوبی در برابر خراشیدگی از خود نشان می دهد. در عکس زیر می توانید مشخصات صفحه نمایش را مشاهده نمایید.

صفحه نمایش ۲ Redmi دارای کنتراست و روشنایی مناسبی است. در روشنایی ۵۰ درصد نیز کیفیت تصاویر مانند حالت اصلی ثابت می ماند. در جدول زیر می توانید مقایسه ای بین چند تلفن هوشمند را مشاهده نمایید.

12

همچنین قابلیت خوانایی در زیر نور آفتاب نسبت به S1 افزایش یافته، اما همچنان در حد متوسط است. در جدول زیر می توانید آن را با دیگر تلفن های هوشمند مقایسه نمایید.

13

در نهایت، شما می توانید قابلیتی را فعال نمایید که در صورت قرارگیری دستگاه در داخل جیب شما، دیگر امکان آنلاک کردن صفحه نمایش وجود نداشته باشد.

__________________

عمر باطری

۲ Redmi با بهره گیری از باطری ۲۲۰۰ میلی آمپری که ۱۰ درصد قوی تر از نسل پیشین خود بوده و همچنین از امکان خارج شدن از دستگاه نیز برخوردار است، طبق تست های انجام شده توانایی روشن نگه داشتن دستگاه طی ۵۵ ساعت متوالی را دارا می باشد. این مصرف در صورت برقراری تماس، وب گردی و مشاهده کلیپ های روزانه اتفاق می افتد و شما می توانید روی استفاده دو روز متوالی حساب باز کنید.

__________________

ارتباطات

۲ Redmi از قابلیت LET بهره می برد که طبق بررسی های ما، قابلیت دانلود با سرعت ۱۵۰ مگابایت و آپلود ۵۰ مگابایت بر ثانیه را دارا می باشد.

این تلفن هوشمند دارای قابلیت استفاده همزمان از دو سیم کارت است. به این معنی که می توانید روی یکی از سیمکارت ها از ۳G استفاده کنید، در حالی که سیمکارت دیگر در حال استفاده از ۲G یا LTE است.

همچنین قابلیت استفاده از وای فای، بلوتوث ورژن ۴ و هات اسپات نیز وجود دارد. این تلفن هوشمند از پورت microUSB ورژن ۲ برای شارژ استفاده می کند. USB On-The-Go و USB Hub نیز توسط ۲ Redmi پشتیبانی می شود. به این معنی که می توانید به راحتی کیبورد، موس و فلش های خود را به آن متصل نمایید. فقط باید آداپتور USB OTG را خریداری کنید که قیمتی معادل ۲ دلار را در بر دارد.

در نهایت باید بگوییم که این تلفن هوشمند از GPS و رادیوی FM نیز پشتیبانی می کند.

__________________

رابط کاربری

19

۲ Redmi از سیستم عامل کیت کت ۴٫۴٫۴ که توسط شیائومی با رابط کاربری ورژن ۶ MIUI ترکیب شده است، بهره می برد. رام های MIUI در حال حاضر برای اندروید در دسترس است و مورد استقبال نیز قرار گرفته اند. شخصی سازی های شیائومی روی اندروید به وضوح قابل مشاهده است و بسیاری از سرویس های گوگل را با سرویس های شخصی جایگزین کرده اند. اما خوشبختانه آنها از طریق فروشگاه نرم افزاری MI در دسترس هستند. مدل هایی که در خارج از چین به فروش میرسند، به صورت پیشفرض دارای سرویس های گوگل هستند.

رابط کاربری ورژن ۶ MIUI شیائومی به صورت کامل بازطراحی شده است، اما همان حس و حال سابق را دارا می باشد. شیائومی تمام سعی و تلاش خود را کرده است تا رابط کاربری خود را تا حد امکان ساده و بی آلایش و در کنار آن، فوق العاده کاربردی طراحی نماید.

در لاک اسکرین، نمایشگر ساعت به سمت چپ هدایت شده است و دیگر اثری از دایره موجود در مرکز صفحه نیست. شما برای آنلاک کردن صفحه نمایش، کافی است انگشت خود را به سمت بالا بکشید.

بعد از آنلاک کردن صفحه نمایش، به صفحه هوم اسکرین هدایت می شوید که دارای ۴ شورتکات پیشفرض در داک است. در این قسمت، شما هیچگونه محدودیتی برای قرار دادن آیکون های نرم افزارها ندارید و می توانید با سلیقه خود، آن را تزئین کنید.

مانند معمول، با کشیدن آیکون نرم افزارها به داخل سطل آشغال، می توانید آنها را حذف کنید. البته یک پاپ آپ هنگام حذف اپلیکیشن برای تأیید حذف ظاهر می شود که از حذف خودکار آنها جلوگیری می کند.

ویجت های هوم اکسرین نیز در دسترس هستند. کافی است هوم اسکرین را لمس کنید و انگشت خود را روی صفحه نگه دارید. سپس ویجت ها را انتخاب نمایید. تعداد محدودی از ویجت ها در دسترس هستند که مسلما با مراجعه به پلی استور می توانید گزینه های دیگری را نیز دریافت نمایید.

افکت های هوم اسکرین نیز در دسترس هستند و می توانید تم های خود را تعویض نمایید. با تعویض تم می توانید والپیپر، استایل لاک اسکرین، آیکون ها، فونت ها و صداهای سیستم عامل را تغییر دهید. شما می توانید از قسمت تنظیمات، قابلیت تغییر صدا را حذف نمایید.

قسمت نوتیفیکیشن ها دارا دو پنجره نیمه شفاف است که در پنجره اول تمامی نوتیفیکیشن ها و در پنجره دوم، شروتکات های غیر قابل تغییری برای تنظیمات دستگاه مشاهده خواهید کرد. متأسفانه مانند دیگر دستگاه های اندرویدی، نمی توانید صفحه مربوط به شرتکات های تنظیمات را با سوایپ کردن دو انگشت از بالا به پایین نمایان کنید.

شیائمی از سیستم ابری خود برای سینک کردن اطلاعات بین دستگاه ها استفاده می کند. هر اکانت Mi Cloud دارای ۵ گیگ فضا است که می توانید برای بک آپ گرفتن از مخاطبین، پیامک ها، گالری، لیست تماس ها، متون، تنظیمات، صداهای ضبط شده، مشخصات مرورگرها ( تب ها، تاریخچه و دیتاها ) و آلبوم های موزیک خود استفاده نمایید. این مشخصات برای شما آشنا است؟ بله درسته، این امکانات شباهت بسیار زیادی به سرویس iCloud اپل دارد. همچنین یک قابلیت تحت سیستم ابری برای تبادل پیامک بین کاربران شیائومی نیز وجود دارد که آنها را از پرداخت هزینه مبرا می سازد. این مورد نیز کاملا شبیه سرویس iMessage اپل است.

در نهایت، با وارد شدن به اکانت Mi Cloud خود می توانید از سرویس ردیابی دستگاه خود نیز استفاده نمایید. باز هم امکانی مطابق سرویس Find My iPhone اپل.

__________________

پردازشگر

پردازشگر ۲ Redmi از نوع ۸۱۰quad-core Snapdragon 1.2 گیگاهرتزی، کارت گرافیک آن ۳۰۶ Adreno و دارای ۱ گیگ رم است. یک نمونه گران تر نیز با ۲ گیگ رم و حافظه دو برابر نیز موجود است.

این پردازنده ۶۴ بیتی، به مقدار ناچیزی بهتر نسبت به نسل پیشین ۳۲ بیتی خود عمل کرده است. اما صراحتا باید بگوییم که اصلا انتظار معجزه از آن نباید داشته باشید.

در جدول زیر، می توانید مقایسه پردازنده ۲ Redmi با دیگر رقبا را مشاهده نمایید.

26

در نهایت باید بگوییم که این پردازنده، با کیکت ۴٫۴٫۴ و MIUI ورژن ۶ به صورت کامل سازگار است و لذت کار با آنها را به شما هدیه می دهد.

__________________

مخاطبین و تماس ها

اپلیکیشن مخاطبین و تماس ها دارای ظاهر جدیدی هستند. آیکون ها به صورت کامل تخت شده اند، اما تجربه و کاربرد مانند قبل است. این اپلیکیشن دارای دو قسمت Recent و Contacts است.

اطلاعات مخاطبین به صورت لیست نمایش داده می شود. شما در این قسمت می توانید برای هر مخاطب خود، رینگتون جداگانه قرار دهید.

شماره گیرنده نیز بسیار هوشمند است. به محض تایپ چند شماره، به صورت خودکار مخاطبین هم شماره را به شما نمایش می دهد.

اسپیکر ۲ Redmi عملکرد خوبی را از خود نشان داده است. به این معنی که شما به سختی قادر به از دست دادن تماس ها و نوتیفیکیشن ها هستید. صدای بلند اسپیکرهای آن واقع کارآمد است و شیائومی، آن را نسبت به S1 بهبود بخشیده است.

__________________

پیامک و ایمیل

قسمت پیامک های ۲ Redmi نیز به صورت استاندارد طراحی شده است. کلیه پیامک ها به تفکیک مخاطبین، به صورت مکالمات جدا از یکدیگر ذخیره می شوند.

به محض ضمیمه کردن یک فایل رسانه ای به پیغام، پیامک شما به صورت خودکار به حالت MMS در خواهد آمد. شما در این قسمت می توانید عکس ها، کلیپ ها و فایل های صوتی را ضمیمه و ارسال نمایید.

در قسمت ایمیل ها، اثری از اپلیکیشن پیشفرض Gmail وجود ندارد، اما شما می توانید در صورت نیاز آن را از گوگل پلی دانلود کنید. اپلیکیشن پیشفرض مدیریت ایمیل ها، تمامی اکانت ها از جمله جی میل را پشتیبانی می کند. همچنین می توانید به صورت چندگانه به سرویس های Exchange، POP و IMAP دسترسی داشته باشید.

رابط کاربری MIUI از کیبورد گوگل به صورت پیشفرض پشتیبانی می کند. این کیبورد، یکی از گزینه های پرطرفدار بین کاربران اندروید محسوب می شود.

__________________

گالری عکس ها

تلفن هوشمند ۲ Redmi به همراه یک اپلیکیشن اختصاصی گالری عکس عرضه شده است که دارای رابط کاربری ویرایش شده با آیکون های تخت است. به محض ورود به گالری، به صورت پیشفرض به قسمت گالری عکس های گرفته شده توسط دوربین هدایت می شود که در بالا، شاهد دو تب دیگر با نام های Local و Cloud هستید که به ترتیب عکس های موجود در کارت حافظه و عکس های موجود در اکانت فضای ابری را به شما نمایش می دهد. شما نام این فولدرها و ترتیب چینش آنها را نمی توانید تغییر دهید.

هنگام مشاهده عکس ها، قابلیت های پیشفرضی مانند حذف، به اشتراک گذاری و ویرایش در اختیار شما قرار می گیرد. ویرایشگر پیشفرض، به شما امکاناتی از قبیل افکت ها، فریم ها و قابلیت هایی مانند کراپ کردن، برعکس کردن، چرخاندن و … را برای شما میسر می سازد.

__________________

پخش کننده موزیک

پخش کننده موزیک نیز در رابط کاربری MIUI به صورت اختصاصی طراحی شده است که دارای تو تب Local و Online است. در قسمت آنلاین، همانند سرویس گگوگل موزیک که توسط شیائومی ارائه شده است، می توانید به صورت آنلاین به موزیک گوش بدهید.

پخش کننده موزیک شیائومی به صورت پیشفرض، دارای ویرایشگر صدا و Equalizer ها نیز هست. همچنین می توانید اطلاعات و متون موزیک ها را نیز دانلود نمایید.

__________________

رادیو FM

۲ Redmi به صورت پیشفرض دارای رادیو FM نیز هست و می توانید توسط آن نیز به ضبط صدای پخش شده نیز بپردازید.

__________________

پخش کننده کلیپ

۲ Redmi در این قسمت نیز دارای اپلیکیشن اختصاصی برای پخش کلیپ ها است. همچنین می توانید به صورت معمول از فایل منیجر نیز اقدام به پخش کلیپ هایی که فرمت آنها توسط اپلیکیشن پیشفرض پشتیبانی نمی شود استفاده کنید.

رابط کاربری پخش کننده کلیپ بسیار ساده طراحی شده است، اما پشتیبانی آن از کدک های مختلف فوق العاده است. حتی فرمت هایی مانند MKV ، WMV و AC3 را نیز پشتیبانی می کند. متأسفانه این نرم افزار، استفاده از زیرنویس را به هیچ عنوان نمی پذیرد.

__________________

خروجی صدا

زمانی که این تلفن هوشمند را به یک آمپلی فایر متصل می کنید، کیفیت صدای فوق العاده ای را نسبت به دیگر محصولات شیائومی شاهد خواهید بود. ۲ Redmi رکورد خوبی در این زمینه به ثبت رسانده و کیفیت صدای خروجی آن، بالاتر از حد نرمال به ثبت رسیده است.

در جدول زیر، می توانید مقایسه ای در این زمینه شاهد باشید.

38

__________________

دوربین

۲ Redmi دارای دوربین ۸ مگاپیکسلی با فلاش LED است. رابط کاربری آن با اندکی تغییر نسبت به ورژن قبلی MIUI ، تا حدودی ساده طراحی شده است. همچنین در این قسمت، ۱۲ فیلتر در نظر گرفته شده است که به صورت آنلاین می توانید آنها را روی عکس خود انداخته و سپس اقدام به عکاسی نمایید. از دیگر قابلیت ها می توان به

  • توانایی عکاسی به صورت Panorama
  • توانایی عکاسی به صورت HDR

نیز اشاره کرد.

در هنگام عکاسی، دوربین این گوشی هوشمند تا حدودی رنگ ها را بیش از حد اشباع نشان می دهد، اما به این معنی نیست که عکس های گرفته شده غیر طبیعی به نظر می رسند. جزئیات تصاویر نیز بسیار خوب نمایش داده می شود و سعی شده تا در نورهای کم، از افتادن نویز روی عکس ها تا حدود زیادی کاسته شود.

در زیر می توانید دو عکس معمولی و یک عکس پانورامای گرفته شده توسط دوربین ۲ Redmi را مشاهده نمایید.

Cam-1

Cam-2

Cam-3

دوربین این دستگاه همچنین قابلیت ضبط ویدئو با کیفیت p1080 و ۳۰ فریم بر ثانیه را دارا می باشد.

__________________

مرورگر MIUI

مرورگر ۲ Redmi نیز به صورت تخت طراحی شده است و دارای قابلیت های زیادی می باشد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • باز نمودن صفحات با سرعت بالا
  • قابلیت سینک با اکانت گوگل
  • پشتیبانی از دانلود فایل
  • قابلیت دید در شب ( Night Mode )

سرعت این مرورگر مانند گوگل کردوم است، اما متأسفانه از قابلیت جستجو در صفحات پشتیبانی نمی کند.

این مرورگر به صورت پیشفرض دارای قابلیت Reading Mode می باشد که گوگل کروم فاقد این گزینه است. این قابلیت، به کاربر این امکان را می دهد تا با حذف موارد اضافه مانند عکس ها و …، تنها به خواندن متن بپردازد.

متأسفانه این مرورگر، حتی با وجود آپدیت به ورژن جدید، دارای ایراداتی هنگام باز نمودن بعضی صفحات و مصرف بالای باطری است. به همین دلیل، ما به شما پیشنهاد می کنیم تا با نصب گوگل کروم به عنوان بک آپ، هنگام بروز مشکل بتوانید به راحتی با آن کنار بیایید.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 5 دیدگاه
    1. سلام. خواهش میکنم 🙂

      ممنون از اینکه دیدگاه تون رو به اشتراک گذاشتید 🙂

    1. سلام. خواهش میکنم.

      مبارک تون باشه 🙂 نظرات خودتون رو بعد از استفاده با ما در میون بگذارید

  1. سلام
    گوشی حدود دو هفته س دستمه
    عالیه
    سرعت ,رابط کار بری, شخصی سازی و تم های نامحدود از یه طرف
    جنس بدنه و صفحه نمایش و خوش دستی و کیفیت دوربین مخصوصا” دوربین جلوش عالیه
    با خریدش فکر نکنم کسی پشیمون بشه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *