همکاری های نفت ایران و آذربایجان توسعه یافت

همکاری های نفت ایران و آذربایجان توسعه یافت
  • 1393/11/27
  • فرشته سعیدی
  • 0

اگر پژوهشگاه صنعت نفت ایران با شركت ملي نفت آذربايجان به توافق برسد، همكاري‌هاي فناورانه ی نفتي ايران و آذربايجان توسعه پیدا خواهند کرد.

طبق گزارش گویا آی تی، در دوره ی دوم مذاکرات بین پژوهشگاه نفت ایران و شرکت نفت ملی آذربایجان (شرکت سوکار آذربایجان) توافق کردند که در سه زمینه ازجمله; ۱. ایران بتواند از امكانات و خدمات شركت سوكار استفاده کند۲. خدماتی از پژوهشگاه صنعت نفت ایران به اين شركت ارائه شود و حضور مشترک در بازار های منطقه داشته باشند ۳. همکاری فناورانه ی نفتی از سوی دو کشور توسعه یابد.

معاون فناوري و روابط بين‌الملل پژوهشگاه صنعت نفت (مهندس امير عباس حسيني) با توجه به دور اول مذاکرات و توافقات انجام شده در تهران با شرکت سوکا، بیان کرد: در ماه های گذشته پژوهشگاه صنعت نفت ایران توانست با این شرکت از حوزه های بالادستی در زمينه‌هاي استخراج و حفاري، پايين‌دستي و انرژي و محيط زيست به توافق‌هاي اوليه دست یابد.

مهندس امیر عباس حسینی با توجه به توان مناسب شركت سوكار در حوزه ی دريا، اظهار داشت: این شرکت با توجه به فعالیت های خوب خود در دریای خزر، به توسعه ی محصولات مورد نیاز پرداخته و توانسته است به پیشرفت چشم گیری در حوزه ی نانو دست یابد.

وی يكي از محورهاي اين توافق‌نامه را حوزه بالادستي دانست و گفت: شركت سوكار بعضی از محصولاتش را با قابليت رفع مشكلات بالادستي در آذربايجان استفاده كرده که ما قصد داریم در کشور خود از این توانمندی استفاده کنیم.

همچنین افزود: از دیگر موفقیت های شرکت سوکار، تجهيزات و پمپ‌هاي درون چاهي می باشد و تصمیم گرفتند که نسخه ی جديدي از اين تجهيزات را به ما ارائه دهند تا بتوانیم در حل مشکلات داخلی از آن استفاده کنیم.

معاون فناوري و روابط بين‌الملل پژوهشگاه با توجه به اینکه هر دو شرکت در زمینه ی نانو توانمند هستند، گفت: طبق تعهدات باید تبادلات علمي و فناورانه پيشرفت‌هاي يكديگر در زمينه فناوري و محصولات نانو در اختیار یکدیگر قرار دهیم.

او در خصوص حضور پژوهشگاه در ساير بازارهاي منطقه افزود: تصمیم گرفته شد که با توجه به توانمندي‌ها و قابليت‌هاي طرفين، به صورت مشترك با اين شركت در بعضی از بازارهاي منطقه حضور پيدا كنيم و قابليت‌هاي پژوهشگاه را در منطقه گسترش دهیم.

با توجه به همکاری های دوجانبه، حسینی افزود: طرفين درخصوص پروژه‌هاي برون‌مرزي مشترك و همكاري‌هاي آموزشي به توافق رسيده‌اند به صورتی که تیم های فنی دو طرف، وارد مذاکرات شده و طرح اولیه را ارائه می دهند.

او گفت: یکی از مزیت های همکاری بین دو کشور، استفاده از تجارب و دانش پژوهشگران در مدیریت پروژه ی نفتی است تا جایی که بتوانیم در کنار شرکت های بزرگ نفتی دنیا، تبادل و انتقال فناوری صورت دهیم.

به گزارش گویا آی تی، وظیفه ی شركت سوکار در حوزه‌هاي توسعه، اكتشاف، استخراج و پالايش است كه يكي از کاربرد های اين مجموعه استفاده ی خدمات از شركاي بين‌المللي در مركز تحقيقات خود می باشد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *