مکانیستم ضد التهابی رژیم غذایی و روزه

مکانیستم ضد التهابی رژیم غذایی و روزه
  • 1393/11/28
  • مجتبی
  • 0

محققان اخیرا دریافته اند که در بدن انسان یک مکانیزم ضد التهابی وجود دارد که هنگام روزه گرفتن و در رژیم های غذایی فعال می شود و باعث مسدود کردن اختلالات التهابی می شود.

در این مقاله که نتایج آن در روز ۱۶ فوریه در مجله Nature Medicine منتشر شده، محققان نشان دادند که ترکیبات بتا هیدرواکسی (BHB) چگونه مستقیما مانع NLRP3 می گردد. NLRP3 بخشی از مجموعه ای پیچیده از پروتئین هایی است به نام اینفلاماسام (inflammasome).این مجموعه پروتئین ها در هنگام اختلالات التهابی که در بیماری هایی نظیر، خود ایمنی، دیابت نوع ۲، بیماری آلزایمر، تصلب شرایین فعال می شوند، تاثیر مستقیم می گذارد.

ویشا دیپ (Vishwa Deep) استاد بخش پزشکی تطبیقی در دانشکده پزشکی ییل می گوید: این یافته ها اهمیت زیادی دارند زیرا متابولیت های درون زا مانند BHB که اثر NLRP3 را بلوکه می کند، می تواند در برابر بسیاری از بیماری های التهابی اثر مثبتی داشته باشد، بخصوص در افرادی که دچار نقص ژنی در NLRP3 خود هستند.

در واقع BHB در پاسخ به مواردی همچون ورزش با شدت بالا، روزه، کاهش مصرف کالری و رژیم های غذایی و نیز کاهش جذب کربوهیدرات ها، در بدن تولید می شود. Dixit اعلام کرده که این ماده همانطور که در بالا هم اشاره شد در پاسخ های التهابی و برای کسانی که از آن رنج می برند بسیار مفید است و باعث ازبین بردن اثرات این التهاب های می شود. اما هنوز مشخص نشده که سلول های ایمنی چگونه می توانند میزان کاهش گلوکز را تشخیص دهند و بر متابولیت های تولید شده از اکسیداسیون چربی ها اثر بگذارند.

[منبع: sciencedaily]

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *