اختصاصی گویا آی تی؛ نگاهی به فیلم هایی با مضمون قابلیت های ابر انسانی

اختصاصی گویا آی تی؛ نگاهی به فیلم هایی با مضمون قابلیت های ابر انسانی
  • 1393/11/28
  • مجتبی
  • 0

ظرفیت بسیار بالای ذهن انسان ها همیشه یکی از مباحث جذاب در صنعت فیلم سازی بوده و هست. از نظر علمی ثابت شده که اکثر انسان ها نمیتوانند از حد معینی بیشتر از ظرفیت های مغز خود استفاده کنند. اما همواره در دنیای فیلم و سینما کارگردانان و نویسنده ها پارا فرا گذاشته و تصاویری از ظرفیت های ذهنی بشر خلق میکنند که واقعا جذاب هستند.

فیلم نامحدود (Limitless) یکی از جداب ترین مواردی است که در این موضوع ساخته شده. در فیلم یاد شده شخصیت اصلی فیلم که انسان کند ذهنی است، در طی یکسری جریانات به انسانی بسیار باهوش تبدیل میشود که قادر است از مغز خود استفاده زیادی کند. وی پس از کسب این ویژگی به سرعت دچار تحول شخصیتی می شود و افمالی را انجام میدهد که در حالت عادی حتی نمیتوان فکرش را کرد که بک فرد بتواند از پس انجامشان برآید. موضوه فقط حول توانایی های بخاطر اوردن نیست بلکه شخصیت اول فیلم به نحوی تمامی محدودیت های انسانی اش برداشته می شود.

فیلم دیگری با نام لوسی (Lucy) نیز در همین مورد ساخته شده و در آن شخصیت اصلی فیلم که یک دختر معمولی است، با جدب مقدار زیادی از یک ماده ظرفیت ذهنی اش افزایش پیدا میکند و تا جایی پیش میرود که بتواند از ۱۰۰ درصد مغز خود استفاده کند. در این فیلم بازیگر مشهور مورگان فریمن نقش یک محقق را دارد که زندگی اش را برای بررسی توانایی های ذهنی بشر گذاشته و تحقیقاتش تا حدی نشان داده که در صورت فعال شدن درصد بیشتری از ظرفیت مغز چه کارهایی از انسان ساخته است. از کسب تمام علوم گرفته تا ناپایداری سلول های بدن! این فیلم یکی از برترین هایی است که تا بحال ساخته شده و میتواند تصویر ذهنی هر بیننده ای را جذب قدرت های انسانی نماید.

فیلم دیگری هم با نام برتری (Transcendence) در این حوزه ساخته شده که کمی متفاوت از دو فیلم بالاست ولی هدف کلی آنها را دنبال می کند. در این فیلم پس از حادثه ای که برای شخصیت اصلی فیلم میافتد وی دچار مرگ میشود. اما با یک روش او را به دنیای مجازی آپلود میکنند تا بتواند باز هم به نوعی زنده بماند. پس از این اقدام توانایی های این شخص از طریق رایانه ها و سرعت بالای آن بسیار افزایش میابد به طوری که میتواند کلیه سیستم های دنیا را کنترل نماید. فیلم پیش میرود و تا جایی میرسد که شخصیت اصلی فیلم خود را با یکسری تکنولوژی های جدید بازسازی می کند و به دنیای وتقعی بر میگردد.

البته فیلم های دیگری هم در این زمینه ساخته شده اند اما سه موردی که ما در این مطلب به آنها پرداختیم از بقیه محبوب تر بوده و واقعا روال جذابی را در پیش می گیرند و شما را میخکوب کرده و تا انتهای فیلم بر سر جایتان می نشاند.

اما آیا تا بحال به این فکر کرده اید که چگونه میتوان ظرفیت ذهن را افزایش داد و از درصد بیشتری از مغز می شود استفاده کرد. اینجاست که می توان قدرت خدا را در خلق بشر باز هم به چشم دید. مغز ما انسانها سیری ناپذیر است و تا زمانی که خودمان بخواهیم قادر به افزایش استفاده از آن هستیم. آلبرت اینشتین، فیزیکدان معروف یکی از افرادی بود که توانست ۵ درصد بیشتر از افراد عادی از ظرفیت ذهن خود بهره ببرد و با همین مقدار قوانینی را کشف کرد که زندگی کل انسان ها را تغییر داد. حال فکر کنید اگر بتوان از این مقدار فرانر رفت چه توانایی هایی می توانیم در وجود خود ببینیم.

نظر شما در اینباره چیست؟

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *