حذف چهار صفر از واحد پول ملی در دانشگاه امیر کبیر

حذف چهار صفر از واحد پول ملی در دانشگاه امیر کبیر
  • 1393/11/29
  • فرشته سعیدی
  • 0

طبق مطالعات انجام شده در دانشگاه امیر کبیر، پژوهشگران طرحی را برای حذف ۴ صفر از واحد پول ملی ارائه دادند که این طرح هزینه بر نیست بلکه درآمدزا است.

به گزارش گویا آی تی، مبتکر طرح، جناب دکتر حمیدرضا رمضی با اشاره به کاهش ارزش پول رایج کشور، گفت: در حال حاضر ارزش پول رایج کشور تا حدی کاهش یافته است که برای خرید یک نان سنگ، باید ۱۰هزار ریال پرداخت شود. از طرف دیگر ارزش ریال کشور در مقابل ارزهای خارجی تا حدی کاهش یافته است که یک پوند انگلیس برابر با ۵۳ هزار ریال می باشد. این امر علاوه بر اینکه به وجه بین المللی ایران آسیب رسانده، تاثیرات روانی منفی بر جامعه گذاشته است.

رمضی گفت: وجود اعداد با رقم ها زیاد در اسناد رسمی و بانکی را از دیگر مشکلات ایجاد شده توسط بی ارزش شدن ریال فعلی می باشد و نوشتن اعداد با رقم های زیاد در اسناد رسمی و یا بانکی سبب مشکلات عدیده از جمله صرف زمان و هزینه زیاد شده است .

او نتایج این مطالعات را حاکی از بی ارزش شدن پول کشور دانست و اظهار داشت: طرحی در جهت حذف ۴ صفر از واحد پول ارائه دادیم که اجرای آن نه تنها تورم زا نیست بلکه برای کشور نیز درآمدزا خواهد بود.

وی افزود: بر همین اساس،هر اسکناس ۱۰ هزار ریالی به صورت غیر رسمی همان هزار تومان باقی می ماند ولی این اسکناس هزار تومانی یک ریال جدید می شود و چون واحد غیر رسمی تومان به ارزش خود باقی می ماند، هیچ گونه مشکلی از نظر تطبیق  پول جدید و قدیم  برای مردم پیش نخواهد آمد و مهمتر از همه هیچ گونه بار روانی منفی در پی نخواهد داشت; زیرا ارزش تومان که یک واحد غیر رسمی است و مردم با آن زندگی و خرید می کنند، حفظ خواهد شد.

وی باتوجه به بی اهمیت بودن پول خرد در همه ی کشورها، خاطر نشان کرد: پول خرد کشور تامدتی تومان خواهد بود و برای تطبیق بهتر قیمت ها می تواند تا مدتی به صورت اعشار بر روی اجناس نوشته شود.  مثلا ۱.۲۰۰ که همان قیمت هزار و ۲۰۰ تومان است و اگر ممیز در نظر گرفته نشود ، همان ۱۲۰۰ خوانده می شود.

طبق گفته ی مجری طرح، مزایای این طرح به گونه ای است که با تورم ۲۶ درصدی  هر ۱۰ سال قیمت‌ها ۱۰ برابر خواهد شد و با توجه به واحد ریالی رایج در کشور ، ادامه روند فعلی بار روانی منفی به جامعه تحمیل خواهد شد که این طرح در تعدیل این بار روانی موثر خواهد بود.

وی ارائه ی این طرح را در راستای درخواست رییس جمهور برای رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی دانست و گفت: این طرح به نهاد ریاست جمهوری، شورای پول و اعتبار  و بانک مرکز ارائه شده و جلساتی نیز در این زمینه با مسئولان بانک مرکزی انجام شده است.

رمضی در مورد درآمدزا بودن طرح گفت‌: در صورتی که دولت برای اجرای آن اقدام کند، درآمدزا بودن طرح با جزئیات کامل تشریح خواهد شد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *