برای استفاده از LinkedIn در دنیای حرفه‌ای، این هفت حقیقت را به خاطر بسپارید

برای استفاده از LinkedIn در دنیای حرفه‌ای، این هفت حقیقت را به خاطر بسپارید
  • 1393/11/30
  • مریم موید
  • 0

اینکه LinkedIn اکنون یکی از منابع و سرفصل‌های رایج در دنیای ارتباطات حرفه‌ای است را همه می‌دانند، اما چه چیزهایی است که گاهی از قلم انداخته و به آن‌ها توجه نداریم؟

این شبکه‌ی اجتماعی بیش از ۳۱۳ میلیون کاربر در سراسر دنیا دارد. جای تعجبی نیست که چرا این روزها شبکه‌های اجتماعی برای بسیاری از حرفه‌ای‌ها جایگزین ملاقات و فعالیت‌های اجتماعی ازاین‌دست شده است.

اینکه LinkedIn می‌تواند تأثیر مثبتی بر روی کسب کار شما داشته باشد درست است، اما این نتیجه مثبت، شرایط و ملزومات خود را دارد. پیش از آنکه بخواهید برای کسب فرصت‌های شغلی، فروش محصول و یا هر منظور دیگری شروع کنید به فعالیت در LinkedIn ، بهتر است مواردی را که در ادامه آمده است مد نظرداشته باشید.

  1. همه اعضا LinkedIn لزوماً علاقه‌ای به برقراری ارتباط شبکه‌ای ندارند.

اغلب افرادی که تازه ‌وارد این شبکه اجتماعی می‌شوند دوست دارند سریعاً با دیگران ارتباط برقرار کرده و افراد بیشتری را به دایره دوستان خود اضافه کنند، این می‌شود که حتی برای افراد هم که نمی‌شناسند و ملاقات نکرده‌اند نیز درخواست دوستی ارسال می‌کنند. درست است که افراد زیادی در این شبکه‌های اجتماعی نسبت به داشتن ارتباط با غریبه‌ها انعطاف داشته و مشکلی با این قضیه ندارند، اما بسیارند افرادی که درخواست‌های افراد ناآشنا را نپذیرفته و احساس می‌کنند این کار حریم شخصی و امنیتشان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بهتر است ریسک نکرده و ترجیحاً کسانی را که مستقیماً یا باواسطه می‌شناسید به لیست خود اضافه کنید. در مواردی که درخواستی برای کسی می‌فرستید که با او آشنایی ندارید و یا آشنایی شما آن‌قدر اندک است که احتمال می‌دهید شما را به خاطر نیاورد، بهتر است در غالب یک پیام بگویید که از کجا با او آشنایید و چرا این درخواست را فرستاده‌اید.

  1. مردم از روی پروفایل شما در موردتان قضاوت می‌کنند.

اگر برای کسی درخواست فرستاده باشید، پروفایل شما اولین چیزی است که به چشم او می‌آید و برداشت اول همیشه بیشترین تأثیر را دارد. اگر این فرد تابه‌حال شما را ندیده باشد، صفحه شما همان چیزی است که بر آن مبنا در موردتان قضاوت خواهد کرد.

یک پروفایل خوب چه پروفایلی است؟

  • دستی به آدرس URL خود بکشید تا شکیل و سرراست باشد، نه یک خط از کلمات و حروف مرموز که بیشتر شبیه وردی جادویی است!
  • بهترین تصویر خود را که ظاهری حرفه‌ای دارد برای پروفایلتان انتخاب کنید.
  • تا جایی که می‌توانید در مورد خودتان جزئیات لازم را بیان کنید و البته زیاده‌گویی نکرده و از خودتان نیز تعریف و تمجید نکنید.
  • اگر توصیه‌نامه‌ای هم دارید می‌توانید در اینجا قرار دهید.

 

  1. برند شما برند است و باید مثل یک برند رفتار کند.

درست است که یک انسان عهده‌دار صفحه برند شما است. اما برند شما انسان نیست! بنابراین در تمام مدت فعالیت در LinkedIn، در تمام بحث‌ها و ارتباطات با مخاطبین، افراد باید تجربه مشابهی داشته باشند و تحت هر شرایطی تصویر شما، شخصیت شما، و حتی زبان گفتاری‌تان باید ثابت و همگام باشد.

با مرتبط کردن صفحه LinkedIn برند خود با باقی صفحات مربوط به آن، هم مخاطب خود را گسترش می‌دهید و هم یک برند یکپارچه خواهید داشت. اگر مخاطب تجربه‌ای خوب در ارتباط با برند شما داشته باشد حتماً به دنبال تجربه بیشتری خواهد بود.

خوب است که گاهی برخی از مهارت‌های شخصی و منحصربه‌فرد خود را نیز به نمایش بگذارید، اما به یاد داشته باشید که این شبکه جایی برای به اشتراک‌گذاری موارد شخصی نیست. این شبکه، در وهله اول محیطی حرفه‌ای و کاری است.

  1. مردم فرق تبلیغ و اسپم را متوجه می‌شوند!

فکر نمی‌کنم کسی دوست داشته باشد که مدام هدف تبلیغات بی‌شمار قرار بگیرد. هر پیامی که بوی فروش از آن به مشام برسد می‌تواند اعتبار آن را زیر سؤال برده و از توجه به آن بکاهد. همچنین به‌محض اینکه افراد حس کنند پیام و یا درخواست شما فقط برای عرضه سرویس یا محصولتان است، شما را پس خواهند زد.

خودتان باشید. مطالب و پیام‌های منحصر به خود را بنویسید تا به نظر نیاید این‌ها کار یک روبات است. هرچقدر هم درزمینهٔ تبلیغات به خود اطمینان داشته باشید، بازهم مردم فرق تبلیغ، مطالب عادی و اسپم را متوجه می‌شوند. از اعتبار خود نکاهید!

  1. تماس‌های شخصی تأثیر بیشتری دارند.

اگر می‌خواهید برای فرد جدیدی درخواست ارسال کنید بهتر است به‌جای پیام پیش‌فرض Hi, I’d like to …. خودتان متنی را بنویسید، خودتان را معرفی کرده و بگویید چرا می‌خواهید این ارتباط برقرار شود. این کار در مخاطب شما تأثیر مثبت گذاشته و به آن‌ها این پیام را القا می‌کند که شما برایشان احترام قائل شده‌اید.

هرازگاهی با افرادی که در LinkedIn مرتبطید در تماس باشید. می‌توانید در مناسبات خاص مانند تولدشان، سالگردهای کاری، موفقیت‌های شغلی و… برایشان پیام تبریکی ارسال کنید. از هر فرصتی برای تقویت این ارتباط استفاده کنید. به‌مرورزمان پیوند شما قوی‌تر خواهد شد.

  1. قدرتی واقعی در گروه‌ها نهفته است.

موارد بالا شیوه‌هایی مناسب‌اند، اما تا کی می‌خواهید به همان چند نفر اکتفا کرده و با آن‌ها پیام ردوبدل کنید. تا جایی که مشکلی پیش نیاید در گروه‌های مختلف عضو شوید. سعی کنید ماهیت گروه را متوجه شده و روند آن را درک کنید. پس‌ازآن وارد بحث‌ها و موضوعات شده و شروع کنید به نظر دادن و یا پاسخ به نظرات. وارد شدن در گروه‌ها کمک می‌کند نظر افراد تازه‌ای را جلب کنید.

فرصت خوبی که گروه‌ها ایجاد می‌کنند این است که به‌طور غیرمستقیم خود را معرفی می‌کنید. این کار توجه افراد تازه‌ای را به سمت شما جلب کرده و بی‌نیاز از التماس، مخاطبان را به سمتتان روانه می‌سازد.

  1. ملاقات حضوری همچنان نقش مهمی را ایفا می‌کند.

روابط بین فردی نمی‌تواند فقط به دنیای شبکه‌های اجتماعی محدود شود. بااینکه این بسترها فرصتی ایجاد می‌کنند تا بتوانیم با افراد در ارتباط باشیم، اما برای محکم کردن این پایه‌ها گاهی ملاقات حضوری لازم است. در بسیاری از مواقع به علت فواصل جغرافیایی و یا محدودیت‌های دیگر، امکان آن وجود ندارد که با این افراد ملاقات داشته باشیم. اما هرزمان که امکانش وجود داشت بد نیست که افراد مهمی که با آن‌ها در ارتباطید را در یک قرار حضوری ملاقات کنید.

باورتان نخواهد شد که این ملاقات حضوری، حتی در این عصر دیجیتال تا چه اندازه می‌تواند روی افراد تأثیر بگذارد. البته این مورد از ملزومات کار با LinkedIn نیست، اما افرادی که به دنبال موفقیت‌های بیشتر هستند بهتر است که گاهی این شیوه را به کار بگیرند.

نتیجه‌گیری:

نگذارید این حقایق شما را از LinkedIn بترساند، اگر درست از این بستر استفاده کنید ابزار مناسبی است که اتفاقاً معایب عمده زیادی ندارد. با در نظر گرفتن این موارد به‌مرورزمان دستتان خواهد آمد که چطور از این ابزار در کسب‌وکار خود بهره بگیرید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *