اپل می خواهد از سال ۲۰۲۰ وارد صنعت خودرو سازی شود

اپل می خواهد از سال ۲۰۲۰ وارد صنعت خودرو سازی شود
  • 1393/12/1
  • مهرداد فراهانی
  • 0

بلومبرگ گزارش کرده که شرکت اپل، به صورت کاملا محرمانه درحال کار بر روی طراحی خودروی الکتریکی است که قرار در سال ۲۰۲۰ آن را معرفی کند. خودروسازان به طور معمول بین پنج تا هفت سال برای طراحی و توسعه یک خودرو جدید زمان می گذارند اپل هم تصمیم دارد تا ۵ سال زمان برای این پروژه در نظر بگیرد. این پروژه به هدف ورود به عرصه خودروسازی و رقابت با شرکت های با تجربه مانند تسلا موتورز، می باشد. جالب است بدانید که تسلا می خواهد در سال ۲۰۱۷ یک خودرو الکتریکی معرفی کند که ۳۲۰ کیلومتر مسافت را با یکبار شارژ می پیماید و قیمت آن هم کمتر از ۴۰ هزار دلار می باشد. پس تا سال ۲۰۲۰ احتمالا تسلا این بازار را رهبری می کند.
اما در حال حاضر این یک چالش بزرگ برای اپل می باشد. این شرکت، رکورد سود ۱۸ میلیارد دلاری را طی سه ماهه گذشته تجربه کرده و درحال حاضر دارای ۱۷۸ میلیارد دلار پول نقد است که چند راه برای خرج کردن آن دارد. بخش تحقیق و توسعه این شرکت کوپرتینو، در سال گذشته بیش از ۶ میلیارد دلار هزینه خرج کرد و درحال حاضر مدیر اجرایی تیم کوک برای بازگشت این میزان پول نقد به سهامداران تحت فشار است.

اپل برای ورود به عرصه خودرو سازی هیچ تجربه مشابهی ندارد و ریسک شکست هم برای این شرکت وجود دارد. این شرکت تاکنون در زمینه های کامپیوتر، لپتاپ، آیپاد، آیپدها و اسمارت‌فون ها بسیار عالی عمل کرده اما خودروسازی کاملا یک دسته جدید است.

کمپانی خودروسازی تسلا موتورز در سال ۲۰۰۳ میلادی در کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا تأسیس شد. این شرکت نام خود را از نیکولا تسلا، مهندس برق و فیزیک‌دان صرب، گرفته است. موفقیت تسلا در ایجاد یک شرکت خودرو نشان داده است که موانع سنتی برای ورود به صنعت خودرو دیگر مثل سابق دردسر آفرین نیستند. ورود به صنعت خودروسازی موضوعی است که با ورود تسلا چند سالی در دره سیلیکون رواج یافته است به عنوان مثال، شرکت گوگل از سال ۲۰۱۰ در حال توسعه یک وسیله نقلیه مستقل و سرمایه گذاری بر روی این پروژه است.

جالب است بدانید کل سود خالص تسلا در سال ۲۰۱۴ حدود ۷۴ میلیون دلار است واین سود برای اپل ۴۲ میلیارد دلار می باشد!

گفته می‌شود که اپل برای تیم طراحی خودرو هوشمند خود، حدود ۲۰۰ نفر از کارمندان شرکت‌ تسلا موتورز و چند کمپانی فعال در زمینه‌ی فناوری‌های مرتبط با باتری را جذب کرده است. نام رمز خودروی اپل تایتان (Titan) است، اما هنوز مشخص نیست که محصول نهایی چه نام خواهد گرفت.

تحلیل گران بازار خودرو می گویند اگر شما از ابتدا شروع به ورود به این بازار کنید احتمالا باید بیش از ۱۰ سال برای گرفتن نتیجه صبر کنید. خودرو یک فناوری بسیار پیچیده تکنولوژیکی است. یکی از چالش های این پروژه برای اپل باتری است. اپل باید ابتدا فناوری باتری خود را قدرت بخشد تا آماده ورود به این عرصه شود.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *