پهپاد یک میلیون دلاری قابل توقف نیست!

پهپاد یک میلیون دلاری قابل توقف نیست!
  • 1393/12/3
  • علیرضا اصغری
  • 0

رقابت “پهبادها برای همیشه” برنده خود را اتخاب کرد: “GimBall” که در واقع از نظر لغوی یک جناس مهندسی نیز محسوب می گردد. یک هدایتگر پهباد به خوبی میداند که اگر پرنده اش به یک مانع مانند درخت،‌ تیر برق یا سازه دیگری برخورد کند،‌ چه اتفاقی خواهد افتاد. پهباد به زمین سقوط کرده و تبدیلِ به یک توده دل خراش و در عین حال گران قیمت از پلاستیک ترک خورده و تکه های درهم تنیده فلزی می گردد. ولی اینجا پهبادی وجود دارد که از سقوط به عنوان یک امتیاز برای خود استفاده می کند. اسم این وسیله را GimBall گذاشته اند، پرنده ای کاملا متفاوت با پرنده های کنترلی موجود در بازار. این پهباد به قدری منحصر به فرد بود که توانست جایزه اول و با ارزش یک میلیون دلاری رقابت اخیر “پهبادها برای همیشه” دبی را نصیب خالق سوییسی خود نماید.

در عکس زیر می توانید تصویر دریافت این جایزه را در قالب یک چک بسیار بزگ از دست شیخ محمد و یارانش را ببینید. همان طور که در تصویر نیز مشخص است ظاهرا آنها به میزان کافی تحت تاثیر این پهباد قرار نگرفته اند تا عنوان شرکت واقعی سازنده را روی چک بنویسند. امیدواریم که این مساله هنگام نقد کردن چک، دردسر ساز نگردد.

Flyability 2

جایزه “پهبادها برای همیشه”با این هدف بنیان گذاری گردید تا نشان دهد که این پهبادهای فروتن می توانند در راه منافع بشریت نیز استفاده شود و نه فقط برای منفجر کردن چیزهای بیهوده، سقوط بر سر مردم و یا زدن چمن های باغ سفید بدون اجازه قبلی!

این مسابقه پذیرنده ۸۰۰ طرح از ۸۷ کشور دنیا بود که ایده هایی شامل کاشت دانه با استفاده از شلیک هوایی، نجات ساحلی در آبهای اطراف نیوزلند، برآورد میزان آب در مناطق صعب العبور و باروری ابرها با استفاده از مواد دوستدار طبیعت. در انتها نهایتا نظر داوران جذب استفاده از قابلیت پروازی برای یک مشکل رایج شد: امکان کنترل یک فاجعه از یک منطقه امن.

بر خلاف سایر پهبادها که با ملخ های بیرونی مجهز می شوند، پره ها، دوربین و بقیه قطعات پیشرفته GimBall در داخل یک قفس کروی شکل انعطاف پذیر و چرخشی قرار گرفته اند تا این پرنده در مقابل صدمات ناشی از برخورد به موانع در امان بماند.

در حقیقت، مثل یک مگس که پشت پنجره مدام در حرکت برای پیدا کردن یک فضای باز برای عبور می گردد، GimBall  نیز از یک مانع به مانع پریده تا نهایتا به هدف از پیش مشخص شده اش برسد. و در همین حال تصویر ویدئویی زنده برای اپراتوری که در نقطه ای فراتر از منطقه خطر نشسته است، پخش می شود. و یک امتیاز ویژه: GimBall  میتواند همچنین در نزدیک افراد مورد استفاده قرار گیرد که برای پهباد های امروزی فراتر از انتظار است. شاید به همین دلیل هم باشد که این افراد (تصویر زیر) در یک فاصله مجاز و با لباس ایمنی قابل تشخیص ایستاده اند.

Flyability 3

گرچه ظاهرا GimBall برای سرویس های نجات و نظارت بر مناطق عمومی تولید شده است، ولی مشتاقانِ پهبادها امیدوارند دانشمندان یک نسخه مقرون صرفه نیز برای مصرف کنندگان تولید نمایند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *