چگونه در سیستم عامل OS X اکانت کاربر ریشه را فعال و غیر فعال کنیم؟

چگونه در سیستم عامل OS X اکانت کاربر ریشه را فعال و غیر فعال کنیم؟
  • 1393/12/4
  • مجتبی جعفری لاهیجانی
  • 4

کاربر ریشه در واقع کاربری ویژه می باشد که با سطح دسترسی بسیار زیاد برای مدیریت و نظارت بر سیستم و عیب یابی در سطوح پایین سیستم عامل در نظر گرفته شده است. اکانت کاربر ریشه به دلایل امنیتی در سیستم عامل OS X بصورت پیشفرض غیرفعال است. اما اگر نیاز به فعال کردن این اکانت داشتید, توسط این راهنما می توانید در سیستم عامل های زیر آن را فعال کنید:

  • OS X Yosemite
  • OS X Lion
  • OS X Mountain Lion
  • OS X Mavericks

لازم به ذکر است که این راهنما برای کاربران سطح پیشرفته می باشد و اگر نیاز خاصی به فعال کردن اکانت کاربر ریشه ندارید, بگذارید بصورت پیشفرض غیر فعال بماند زیرا ممکن است از نظر امنیتی دچار مشکل شوید. برای انجام اینکار دو راه وجود دارد. راه اول توسط برنامه ی Directory Utility و راه دوم توسط خط فرمان می باشد.

راه اول: فعال سازی کاربر ریشه از طریق برنامه ی Directory Utility

توجه: در فرایند زیر برای فعال سازی اکانت کاربر ریشه, کلمه ی عبوری نیز برای آن قرار داده می شود.

  • زمانی که در دسکتاپ هستید, کلیدهای ترکیبی Command+Shift+G را بفشارید تا پنجره ی Go To Folder نمایان شود. حال آدرس زیر را وارد کنید و کلید Enter را بزنید:

/System/Library/CoreServices/

directory-utility-lion

  • در داخل فولدر CoreServices برنامه ی “Directory Utility” را پیدا و اجرا کنید.
  • قفل حفاظت از برنامه را با کلیک بر روی آیکن قفلی که در سمت چپ و پایین صفحه قرار دارد, باز کنید. (توجه: در این قسمت باید کلمه ی عبور مدیر سیستم را وارد کنید تا قفل باز شود)
  • از منوی Edit گزینه ی “Enable Root User” را کلیک کنید.
  • حال برای فعالسازی اکانت کاربر ریشه می بایست کلمه ی عبوری برای آن در نظر گرفته و دو بار وارد کنید.

مطمئن شوید که کلمه ی عبوری قوی برای این کاربر در نظر گرفته باشید. اگر شما در انتخاب کلمه ی عبور تجربه ی کافی ندارید, می توانید از طریق برنامه هایی که برای اینکار ساخته شده اند و کلمات عبور تصادفی با امنیت بالا ایجاد می کنند, استفاده کنید.

enable-root-user-lion

توجه داشته باشید که اکانت کاربر ریشه در قسمت کاربران و گروه ها قابل رویت نیست. توسط این اکانت شما می توانید به هر فایلی در سیستم دسترسی, حق خواندن و نوشتن داشته باشید, حتی اگر این فایل متعلق به کاربری دیگر باشد. همچنین این اکانت قابلیت حذف یا جایگزین فایل های سیستمی را نیز دارد و دقیقا به همین دلیل است که تاکید می کنیم فقط در صورت نیاز, آن را فعال و کلمه ی عبوری قوی برای آن انتخاب کنید.

راه دوم: فعال سازی کاربر ریشه از طریق خط فرمان

 enable-root-command-line-osx

بیشتر کاربران, راه اول که همان استفاده از رابط کاربری می باشد را ساده تر از خط فرمان می دانند. در روش خط فرمانی ما از دستوارتی مانند Sudo یا SU صحبت نمی کنیم, بلکه منظورمان فعال سازی واقعی اکانت کاربر ریشه می باشد. از این روش می توان در شرایط خاص و پیچیده استفاده کرد که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

برای آن دسته از کاربرانی که با ترمینال آشنا هستند و از کار با دستورات خط فرمانی لذت می برند, این روش بسیار ساده تر از Directory Utility می باشد زیرا برای فعال و غیر فعال سازی اکانت ریشه, نیاز به انجام کارهای کمتری می باشد. مزیت دیگر این روش نسبت به روش اول, در این است که شما می توانید از طریق کامپیوترهای دیگری به سیستم مورد نظر SSH بزنید و از راه دور اقدام به فعال و غیر فعال سازی اکانت ریشه کنید.

باز هم تاکید می شود که اینکار فقط برای کاربران سطح پیشرفته می باشد که قادر هستند که تشخیص دهند ,چرا و چه موقع باید اکانت کاربر ریشه را فعال یا غیر فعال کنند. در بیشتر موارد می توان از طریق اکانت مدیر سیتم کارهای معمول را انجام داد یا در صورت نیاز به سطح دسترسی ریشه, می توانید از دستورات Sudo یا SU استفاده کنید یا اینکه برنامه ای را با سطح دسترسی ریشه باز کنید.

فعال سازی:

ابزاری در OS X به نام ‘dsenableroot’ وجود دارد که می توان از طریق خط فرمان از آن استفاده و به سرعت اکانت کاربر ریشه را فعال کرد. این دستور را به سادگی در ترمینال تایپ کنید و کلید Enter را بزنید, سپس کلمه ی عبور کاربر را وارد کنید و در انتها, کلمه ی عبوری برای کاربر ریشه در نظر بگیرید و آن را دو بار وارد کنید.

% dsenableroot
username = Jafari
user password:
root password:
verify root password:
dsenableroot:: ***Successfully enabled root user.

زمانی که پیغام “dsenableroot:: ***Successfully enabled root user” را مشاهده کردید, کاربر ریشه با کلمه ی عبوری که در نظر گرفتید, فعال شده است. در صورت نیاز شما می توانید کاربر ریشه را برای هر اکانتی که می خواهید, فعال کنید. برای اینکار پرچم u- را همراه با دستور dsenableroot بکار ببرید.

dsenableroot -u Jafari

توجه: عبارت ‘Jafari’, همان نام کاربری در مثال فوق می باشد.

غیر فعال سازی:

برای غیرفعال سازی اکانت ریشه, به راحتی می توانید با قرار دادن پرچم d- در ادامه ی دستور dsenableroot اینکار را انجام دهید.

% dsenableroot -d
username = Jafari
user password:
dsenableroot:: ***Successfully disabled root user.

با مشاهده ی پیغام “dsenableroot:: ***Successfully disabled root user”, متوجه خواهید شد که کاربر ریشه غیرفعال شده است.

همانند فعال سازی, با استفاده از پرچم u- می توانید اکانت ریشه را برای کاربری خاص غیر فعال کنید.

dsenableroot -d -u Jafari

بطور کلی پیشنهاد می شود که اکانت کاربر ریشه را به صورت غیرفعال قرار دهید. دستور dsenableroot بر روی سیستم عامل های OS X Yosemite, OS X Mavericks, Mountain Lion و غیره کار می کند. برای سیستم عامل های قدمی تر نظیر Snow Leopard  می توانید از دستور Sudo استفاده کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 4 دیدگاه
    1. خوشحالم که مورد توجه واقع شد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *