چگونه از اتلاف فضای هارد توسط برنامه Mail در مک جلوگیری کنیم

چگونه از اتلاف فضای هارد توسط برنامه Mail در مک جلوگیری کنیم
  • 1393/12/4
  • مهرداد فراهانی
  • 0

اگر شما هم مثل بسیاری از کاربران از برنامه فوق العاده ایمیل اپل در مک خود استفاده می کنید احتمالا متوجه اشغال شدن چند گیگابایت از فضای هارد توسط ایمیل های ذخیره شده در کش برنامه شده اید. اگر شما تعداد زیادی ایمیل دریافت می کنید این فضا ممکن است به ده ها گیگابایت هم برسد. در مک‌بوک هایی که از هارد های معمولی با حجم های ۵۰۰ گیگابایت بهره میبرند این مقدار به چشم نمی آید اما، در مک بوک های جدید که از هارد های SSD بهره میبرند، این مقدار می تواند یک حجم قابل توجهی از فضای هارد باشد. در این مطلب می خواهیم به چگونگی مدیریت این فضای اشغال شده بپردازیم. در ادامه با گویا آی‌تی همراه باشید.

بررسی میزان فضایی که برنامه Mail استفاده می کند

هر حساب کاربری ایمیل در مک شما دارای یک دایرکتوری در پوشه Library به آدرس /Library/Mail یا /Users/NAME/Library/Mail است که در آن برنامه ایمیل داده های هر حساب را ذخیره می کند.

Finder را باز کنید و در منو سمت راست درایو مکینتاش خود را انتخاب کنید و بر روی فلدر  Library کلیک کنید. بر روی پوشه Mail، راست کلیک کنید و گذینه Get Info را انتخاب کنید. شما در اینجا می ببینید که چقدر از فضا توسط برنامه ایمیل برای حساب های کاربری استفاده شده است.

img_54dab11448733
روش ۱: کاهش فضای استفاده شده برنامه Mail

فضای پوشه ایمیل با دریافت هر ایمیل و ذخیره آن بر روی مک افزایش می یابد. این کار باعث می شود تا دسترسی به آنها نیاز به آنلاین بودن نداشته باشد و همچنین اجازه می دهد تا در میان آنها به راحتی جستجو کنید. با این حال، اگر شما چند گیگابایت ایمیل در حساب Gmail خود و یا در جای دیگر، داشته باشید شما ممکن است نخواهید همه آنها را بر روی مک خود داشته باشید.

در نسخه های قبلی OS X شما یک راه برای کنترل اندازه کش ایمیل داشتید و با تغییر گذینه “Keep copies of messages for offline viewing” به “Don’t keep.” می توانستید این فضا را کنترل کنید اما این گزینه در OS X ماوریکس برداشته شده، پس بنابراین دیگر این امکان وجود ندارد که پیام های کمتری از درون ایمیل ها بر روی مک ذخیره شود.

با این حال، شما می توانید برخی از فضا ها را با غیر فعال کردن گذینه automatically download attachments نجات دهد. برای این کار برنامه ایمیل، را باز کنید و در نوار بالا از منوی Mail گذینه Preferences را انتخاب کنید سپس بر روی حساب دلخواه خود کلیک و آیکون Advanced را انتخاب کنید. با غیر فعال کردن گذینه Automatically download all attachments فایل های پیوست دیگر به صورت خودکار دانلود نمیشود و زمانی که شما از آنها استفاده می کنید به صورت آنلاین بار گذاری می شوند. اینکار در استفاده از فضا صرفه جویی می کند.

img_54dab1c0bec7f

اگر نمی خواهید این کار را بکنید، شما تنها می توانید به کنترل مقدار پیام های دانلودی ایمیل از طریق تنظیمات سرور ایمیل امید داشته باشید. به عنوان مثال، سرویس جی‌میل گذینه ی “hide” را ارائه میدهد که می تواند دسترسی به ایمیل ها را از برنامه ایمیل و دیگر نرم افزار های ایمیل حفظ کند.

برای دسترسی به این تنظیمات، حساب جی میل خود را در وب باز کنید، با کلیک بر روی منوی چرخ دنده، تنظیمات را انتخاب کنید، و بر روی Forwarding and POP/IMAP و یا فقط در اینجا کلیک کنید. با این کار بر اساس محدودیت های اندازه پوشه، شما می توانید این گزینه در سمت راست را انتخاب کنید “Limit IMAP folders to contain no more than this many messages.” این برنامه ایمیل از دیدن و دانلود همه پست های الکترونیکی شما جلوگیری می کند.

سایر خدمات ایمیل ممکن است گزینه های مشابه داشته باشد.

img_54dab0c106ae3

روش ۲: استفاده از برنامه دیگر به جای Mail

هیچ راهی برای غیر فعال کردن این اتلاف فضا به طور کامل وجود دارد، بنابراین شما ممکن است حاضر شوید برای متوقف کردن اینکار دیگر از این برنامه استفاده نکنید. سپس شما می توانید آن چند گیگابایت از داده در کش را حذف کنید و دیگر برنامه Mail را باز نکنید. میتوانید ایمیل ها را بر روی وبسایت مشاهده کنید و یا در اپ استور به دنبال یک جایگذین برای آن بگردید و یا برای ذخیره ایمیل های کمتر حساب های آنلاین را در تنظیمات محدود کنید.

برای متوقف کردن حساب ها در برنامه Mail، به Preferences بروید و گذینه Account را انتخاب و حساب مورد نظر را غیر فعال کنید. اگر هم از دیگر سرویس های این اکانت استفاده می کنید می توانید فقط سرویس ایمیل آن حساب را غیر فعال کنید برای این کار به System Preferences رفته و آیکن Internet Account را انتخاب کنید سپس بر روی حساب ایمیل خود کلیک و گذینه Mail را غیر فعال کنید.

img_54dab26754659

اما این کافی نیست! با غیر فعال کردن حساب ایمیل، ایمیل های جدید در برنامه ایمیل ذخیره نمی شود، اما ایمیل های قبلی هنوز هم در کش شما ذخیره شده اند. شما می توانید برای حذف آن ها پوشه این حساب را حذف کنید.

برای این کار Finder را باز کنید و در منو سمت راست درایو مکینتاش خود را انتخاب کنید و به آدرس /Library/Mail/V2 بروید و بر روی پوشه مربوط به حساب کاربری راست کلیک کنید آن را به سطل زباله منتقل کنید. پس از آن شما می توانید با خالی کردن سطل زباله خود از شر فضای اشغال شده راحت شوید.

img_54dab4cd568ea

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *