نحوه یافتن شماره سریال ویندوز کامپیوتر به منظور نصب مجدد ویندوز

نحوه یافتن شماره سریال ویندوز کامپیوتر به منظور نصب مجدد ویندوز
  • 1393/12/11
  • محمدرضا رشيدي
  • 6

شما به یک شماره سریال جدید برای نصب مجدد ویندوز بر روی کامپیوترتان نیاز خواهید داشت. این قضیه بیشتر از آن چه که به نظر می رسد گیج کننده است. یعنی ممکن است نتوانید از شماره کلیدی که سازنده ی کامپیوتر شما از آن استفاده کرده ، مجددا استفاده کنید.

نصب مجدد ویندوز گاهی اوقات واقعا الزامی به نظر می رسد ، مخصوصا برای کامپیوتر های جدید که با Bloatware های متعددی ارائه می شوند. شما می توانید به طور قانونی ویندوز ۷ ، ۸ و ۸٫۱ را مستقیما از مایکروسافت دانلود کنید.

۳ مکانی که ممکن است بتوانید شماره کلید را پیدا کنید
کلیدی که به آن نیاز دارید می تواند در یکی از ۳ مکانی که در ادامه معرفی می شوند باشد :
در نرم افزار نصب شده بر روی کامپیوترتان : وقتی ویندوز توسط شما و یا سازنده کامپیوتر شما نصب می شود ، ویندوز شماره کلید (سریال) آن را در رجیستری ذخیره می کند. شما می توانید این شماره کلید را استخراج کنید و آن را در هنگام نصب مجدد ویندوز وارد کنید. شدیدا تذکر می کنم که حتما قبل از وارد شدن به پروسه نصب ویندوز این شماره سریال را استخارج و نگهداری کنید در غیر این صورت با فرمت کردن هارد ، اطلاعات رجیستری اعم از این شماره سریال حذف خواهند شد.

برچسب کامپیوتر و یا منبع تغذیه:بعضی از کامپیوتر ها از یک فناوری به نام ” System Locked Pre-Installation ” یا SLP استفاده می کنند. اگر کامپیوتر شما نیز از این فناوری استفاده می کند ، شماره سریال بر روی کامپیوتر شما – شماره ای که در رجیستری نگهداری می شود ، و شماره ای که اپلیکیشن های نمایش دهنده سریال نشان می دهند –  از شماره سریالی که کامپیوتر شما برای نصب به آن نیازمند است متفاوت است. شماره سریال اصلی بر روی برچسب گواهی صحت ( COA ) بر روی کامپیوتر و یا منبع تغذیه درج می شود.شماره سریالی که در رجیستری ثبت شده و یا توسط اپلیکیشن ها نمایش داده می شود به نوعی گمراه کننده هستند و می بایست در این مورد نهایت دقت را به خرج داد. لاذم به ذکر است که این سیستم برای کامپیوتر هایی که ویندوز ۷ بر روی آن ها نصب بود رایج بود.

 

در Firmware UEFI کامپیوتر : بیشتر کامپیوتر های جدید که به همراه ویندوز ۸ به بازار عرضه می شوند از یک روش جدید استفاده می کنند. شماره سریال برای ورژن ویندوزی که بر روی کامپیوتر نصب است در UEFI Firmware و یا بایوس کامپیوتر نگهداری می شود. این حالت یکی از بهترین حالت ها و شرایطی است که ممکن است برای کاربری پیش بیاید چون با این وضعیت ، کامپیوتر در هنگام نصب مجدد ویندوز شماره سریال را به طور اتوماتیک شناسایی و وارد می کند و عملا کاربر تنها می تواند بنشیند و یک قهوه میل کند تا ویندوز نصب شود! بدون هیچ استرسی!

فقط توجه داشته باشید که می بایست ورژن و ادیشن ویندوزی که می خواهید مجددا نصب کنید با ویندوز کنونی یکی باشد. به عنوان مثال ، اگر هم اکنون ویندوز ۷ ورژن Home Premium بر روی کامپیوتر شما نصب است ، نمی توانید ویندوز ۷ ورژن Professional را با این شرایط نصب کنید.

ximg_54e2c0c809ee6.png.pagespeed.ic.ttF3va5ZEf

شماره سریال را در نرم افزار پیدا کنید

شماره سریال ویندوز در رجیستری کامپیوتر شما ثبت می شود و می توان این کد را با نرم افزار های کدخوان و یا حتی اسکریپت های ساده به راحتی خواند. پیشنهاد ما بدین منظور به شماNirSoft ProductKey است. بر خلاف عدم میل ما به اکوسیستم نرم افزار های رایگان ویندوز ، نرم افزار NirSoft همیشه عملکردی عالی داشته است و هیچ گاه به طور ناخواسته چیزی را به سیستم کاربر تزریق نکرده است! اگرچه با این وجود باید دقت کنید و این نرم افزار را از سایت رسمی آن دانلود کنید و به سایت های دانلود دیگر اعتماد نکنید.

ProduKey را دانلود و اجرا کنید و به شماره سریال ویندوزی که به شما نشان می دهد نگاه کنید. مطمئن شوید که ستون “Product Key” را مشاهده می کنید نه ستون ” Product ID ” . این شماره سریال را جایی یادداشت کنید ، آن را پرینت کنید و آن را به صورت الکترونیکی ذخیره کنید. حتما می دانید که در هنگام نصب ویندوز به آن نیاز پیدا خواهید کرد و ممکن است دیگر نتوانید بعد از فرمت کردن هارد کامپیوتر به آن دسترسی پیدا کنید.اما آگاه باشید که احتمال می رود نتوانید با استفاده از  این شماره سریال ویندوز را مجددا بر روی کامپیوتر نصب کنید!

ximg_54e2bfcd8ecf3.png.pagespeed.ic.ZtoM4Hm0HS

 شماره سریال را از روی برچسب COA بخوانید

کامپیوتر خود را بررسی کنید تا شماره سریال را پیدا کنید.  اگر لپ تاپ دارید ، ممکن است این شماره سریال در پایین آن نوشته شده باشد. اگر باتری لپ تاپ شما قابل خارج سازی است ، ممکن است شماره سریال را در زیر باتری بیاید. اگر در این قسمت بخش هایی وجود دارند که شما می توانید آن ها ر اباز کنید ، ممکن است شماره سریال در یکی از این بخش ها باشد! حتی ممکن است این شماره را که حالا ستاره سهیل شده است را بر روی آداپتور شارژر لپ تاپ تان بیابید! در صورتی هم که کامپیوتر شما رومیزی است ،  به اطراف کیس کامپیوتر توجه کنید. اگر در آن جا نبود ، تمام مناطقی را که حدس می زنید شماره سریال در آن جا ثبت شده باشد را چک کنید.

اگر شماره سریال از روی برچسب به نحوی پاک یا مخدوش شده است ، احتمالا کاری از دستتان بر نخواهد آمد. می توانید با سازنده کامپیوتر خود ارتباط برقرار کنید و توضیح دهید که چه اتفاقی افتاده است اما هیچ گونه ضمانتی مبنی بر این که آن ها بتوانند کمکتان کنند وجود ندارد ، چون مایکروسافت و به طبع تمام سازنده ها خوشحال می شوند اگر بتوانند یک شماره سریال دیگر به شما بفروشند!

بنا بر پاراگراف بالا ، از کجا باید بدانید شماره سریالی که یادداشت کردید برای نصب مجدد ویندوز به درد شما می خورد؟!  اگر از یک کامپیوتر دارای ویندوز ۷ استفاده می کنید ، این شانس و احتمال وجود دارد که شماره سریالی که سازنده برای کامپیوتر شما ثبت کرده است مشابه تمام کدهای استفاده شده توسط آن ها برای دیگر کامپیوتر هایشان باشد. به لطف “System Locked Pre-installation” ، شما اجازه نخواهید داشت تا با استفاده از آن کد ویندوز را نصب کنید. اگر این کار را انجام دهید ، اررو هایی مبنی بر نادرست بودن شماره سریال به شما نمایش داده خواهد شد.

برای چک کردن این موضوع ، می بایست به دنیال برچسب گواهی صحت کامپیوترتان بگردید. برچسب COA تایید می کند که  ویندوز کامپیوتر شما  یک کپی معتبر از ویندوز است و بر روی برچسب مذکور شماره سریال مربوطه ذکر شده است.با استفاده از این شماره سریال است که شما می توانید ویندوز را مجددا نصب کنید و در صورتی که سازنده کامپیوتر شما ، از System Locked Pre-installation استفاده کرده باشد ، شماره سریال متفاوت از شماره ای خواهد بود که کامپیوتر شما با استفاده از آن به شما ارائه شده است.

ximg_54e2c2933930f.jpg.pagespeed.ic.OSzYKGYgv8

 

آیا شماره سریال در سخت افزار قرار دارد؟

کامپیوتر های جدیدی که دارای ویندوز ۸ می باشند هیچ یک از این مشکلات را ندارند! در یک کلام ، ویندوز ۸ ، رفیق بی کلک! چون این شماره سریال در این کامپیوتر ها نه در نرم افزاری نگهداری می شود که بخواهد ناگهان اطلاعاتش پاک شود و یا بر روی برچسبی قرار دارد که بخواهد مخدوش شود! پس هیچ کس نمی تواند با استفاده از برچسب شماره سریال شما را خدایی نکرده بدزدد! شماره سریال مربوطه در ویندوز ۸ ، همان طور که پیش تر گفته شد در UEFI Firmwar یا بایوس ذخیره می شود.

بنابراین اگر ویندوز ۸ در اختیار دارید تقریبا نیاز نیست حتی از جایتان تکان بخورید! اگر کامپیوتری که می خرید ویندوز ۸ بر روی آن نصب است و برچسب COA ندارد ، نگران نباشید!

۶۵۰x430xsurface-pro-3.jpg.pagespeed.ic.Jwm0_wP_qE

شماره سریال موضوعی است که فلسفه ی آن کمی پیچیده می باشد. در اصل ، مایکروسافت از کاربران انتظار دارد به منظور تازه کردن سیستم عامل کامپیوتر خریداری شده از بک آپ ها و ریکاوری ها استفاده کنند اما همان طور که می دانید این بک آپ ها شامل bloatware هایی است که شاید کاربران نخواهند بر روی سیستم خود داشته باشند. به همین دلیل است که بیشتر تمایل دارند تا ویندوز را مجددا بر روی کامپیوتر خود نصب کنند.

منبع : [howtogeek]

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 6 دیدگاه
  1. سلام ویندوز لپ تاپم ۷ هست میخوام روش ۸٫۱ رو نصب کنم آیا میشه از سریالی که پشت لپ تاپ هست تو ویندوز ۸٫۱ استفاده کنم یا نه لطفا جوابو به ایمیل یا در همین جا جواب بدید در صورت ممکن کمی سریعتر ممنون .

  2. سلام
    لپ تاپ ایسوس جدید گرفتم و ویندوز ۱۰ اورجینال روش نصبه ، اما برچسبی برای product key رو اون نصب نیست ، میخواستم بدونم باید نرم افزار product key رو بگیرم یا نیازی نیست و هر بار همین نسخه ویندوز ۱۰ رو روش نصب کنم اکتیوه ؟

  3. سلام ممنون از مطلب جالبتون میخواستم بدونم اگر کسی بر چسب و سریال مایکروسافت رو یعنی(COA) رو داشته باشه اما داریو c رو فرمت کرده باشه راهی است که بتونه ویندوز لبتابش رو بازیابی کنه ویندوز ۷ داشته اورجینال؟

  4. با عرض سلام اگر لطف کنید به سوالم پاسخ دهید ممنون می شوم
    لپ تاپ من asus است و مدل ان q504 auk می باشد اما وقتی می خواهم درایورهایش را از سایت ایسوس دانلود کنم دقیقا مدل q504auk را سایت ایسوس نمی شناسه فقط q504au را میشناسه به نظر شما مشکل اش چیست

  5. با سلام
    من وندوز اورجینال روی لپ تاپ داشتم و الان ویندوز پاک شده .
    میخوام از سایت مایکروسافت ویندوز ۷ دانلود کنم ولی وقتی شماره سریال ویندوز که پشت دستگاه دارم رو وارد میکنم سایت اخطار میده .. چرا.؟ چیکار باید کرد؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *