افزایش ثروت ملی با گسترش علم نانو

افزایش ثروت ملی با گسترش علم نانو
  • 1393/12/13
  • فرشته سعیدی
  • 0

به گزارش گویا آی تی، یکی از اعضای علوم و فنون دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر مجید درودی گفت: محققان و پژوهشگران کشور نقش موثری برای گسترش علم نانو و کاربرد آن در تحقق اقتصاد مقاومتی دارند که یکی از راه های مناسب برای اقتصاد بدون واسطه است. همچنین افزود: ما می توانیم با استفاده از این علم آن را تبدیل به ثروت ملی کنیم به گونه ای که متکی به فروش مواد طبیعی و نفت نباشیم و مواد طبیعی را خودمان تولید و صادر کنیم.

وی تصریح کرد: با علم نانو می توان در زمینه های مختلف تولید ثروت کرد، مثلا در علم پزشکی هسته ای برای شناسایی یا درمان سلول های سرطانی از نانو ذرات طلا استفاده می شود که یک سی سی آن با غلظت خیلی پایین، حدود ۴۰ تا ۵۰ یورو هزینه می برد، در صورتی که می توان با کمک تلاش جوانان و فناوری نانو، خود به این موفقیت دست یابیم و به کشوری متکی نباشیم.

دکتر درودی با توجه به کاربرد نانو در حوزه ی پزشکی هسته ای اظهار کرد: شناسایی تومور ها و سلول های سرطانی و درمان آن دو رویکرد مهم برای فناوری نانو در حوزه ی پزشکی هسته ای است و در حال حاضر کشور های هستند که در آنها نوکلیر مدیسین یا نانو پزشکی هسته ای مطرح شده است و ما هم در این زمینه کارهایی انجام داده ایم که قرار است نتیجه ی آن را سال آینده ببینیم.

وی در مورد مشکلات پزشکی هسته ای گفت: برای تعیین حدود سلول های سرطانی با استفاده از نانو ذرات مشکلاتی وجود دارد و آن این است که ما برای تشخیص دقیق تر محل تومور و درمان آن نیاز به پزشکان متخصص دیگری هم داریم که درمان دقیق تر انجام شود.

درودی در مورد اهمیت انرژی هسته ای در پزشکی افزود: ما قبلا در تهیه ی رادیو دارو ها به کشور های دیگر وابسته بودیم ولی اکنون با تلاش جوانان کشور توانستیم در علم تا حدی پیش برویم که بتوانیم رادیو داروها را خودمان چندروز یا هفته ای یک بار با بهره گیری از انرژی اتمی تهیه کنیم. همچنین گفت: امروزه فقط یک حوزه ی خاص در نانو کار نمی کند بلکه افراد متخصص در حوزه ی بالینی و پایه و علوم پزشکی هم به صورت تیمی در این حوزه هستند.

[منبع:Mehrnews]

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *