کشف فسیل فک ۲.۸ میلیون ساله بقایای انسان های اولیه

کشف فسیل فک ۲.۸ میلیون ساله بقایای انسان های اولیه
  • 1393/12/15
  • مهرداد فراهانی
  • 0

بر اساس گزارش مجله علوم یک فسیل از فک پایین انسان در حوزه پژوهشی LEDI-Geraru، در اطراف کشور اتیوپی، کشف شده است که با توجه به شواهد قدمت آن به ۲.۸ میلیون سال پیش باز می گردد. قبل از این یک فسیل از فک انسان در سال ۲۰۱۳ توسط یک تیم بین المللی به رهبری دانشمندان دانشگاه ایالتی آریزونا کشف شده بود که مربوط به ۴۰۰ هزار سال پیش بود.

چندین دهه است که دانشمندان در جستجوی فسیل های آفریقایی از نخستین مراحل پیدایش انسان هستند، اما نمونه های پیدا شده که مربوط به فاصله زمانی بین ۳ و ۲٫۵ میلیون سال پیش هستند اغلب خوب و سالم نمانده اند. در نتیجه، اطلاعات کمی از زمان منشاء پیدایش بشر در اختیار دانشمندان قرار دادند. فسیل جدیدی که در منطقه LEDI-Geraru کشف شده مربوط به ۲٫۸ میلیون سال، پیش است و سرنخی از تغییرات فک و دندان در انسان تنها ۲۰۰ هزار سال پس از آخرین نسخه شناخته شده از استرالوپیتکوس آفارنسیس به نام لوسی از سایت اتیوپی نزدیک هدار در نبراسکا فراهم می کند.

ویلمور مدیر موسسه تحقیقاتی ASU می گوید:  “به رغم بسیاری از جستجو ها، پیدا کردن فسیلی از انسان با قدمت بیشتر از ۲ میلیون سال بسیار نادر است. برای داشتن یک نگاه اجمالی از نخستین مرحله از تکامل اصل و نسب ما این اتفاق بسیار هیجان انگیز است.”
در گزارشی در مجله Nature، فرد اسپور و همکارانش به ارائه بازسازی جدید از فک پایین تغییر شکل یافته متعلق به ۱٫۸ میلیون سال پیش که به انسان ماهر (“مرد دستی”) معروف بود پرداختند. کشف این فسیل جدید می تواند کمک بسیار خوبی برای این تحقیقات باشد.

کیمبل همکار ویلمور می گوید “فک LEDI کمک می کند تا شکاف تکاملی میان استرالوپیتکوس (Australopithecus) و انسان های اولیه کاهش یابد. این یک مورد بسیار خوب از گونه های انتقالی در یک دوره زمانی مهم در تکامل انسان است.”
تغییرات آب و هوایی جهانی که باعث افزایش خشکی آفریقا پس از حدود ۲٫۸ میلیون سال پیش شده است، اغلب دانشمندان را به فرضیه انقراض، گونه هایی از جمله منشاء انسان تحریک کرده است.

کی رید سرپرست مشترک این تیم تحقیقاتی می گوید: “ما می توانیم سیگنال هایی از خشکی منطقه در ۲.۸ میلیون سال پیش در جامعه مربوط به جانوران LEDI-Geraru را ببینید، اما هنوز خیلی زود است که بگوییم این به این معنی است که تغییرات آب و هوایی مسئول مرگ برخی نژاد های انسان است. ما نیاز به یک نمونه بزرگتر از فسیل انسانی داریم، و به همین دلیل ما همچنان در به منطقه LEDI-Geraru به جستجو می پردازیم.”

درباره ی استرالوپیتکوس آفارنسیس و ارتباط آن با تکامل انسانی ۳ نظریه برقرار است:

  • جد استرالوپیتکوس نیرومندAustralopithecus Robustus  بوده است.
  • جد استرالوپیتکوس اخیربوده است چرا که بعد از این زیر گونه از استرالوپیتکوس شباهت زیادی را با انسان مدرن نشان می دهند.
  • جد بشر های اخیر بوده است. و یا اینکه زیر گونه ی دیگر استرالوپیتکوس با نام آفریکانوس جد انسان مدرن بوده است.

[منبع: sciencedaily]

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *