نحوه تایپ سریع کرکتر های ویژه بر روی گوشی های هوشمند و تبلت ها

نحوه تایپ سریع کرکتر های ویژه بر روی گوشی های هوشمند و تبلت  ها
  • 1393/12/15
  • محمدرضا رشيدي
  • 0

حتما شما خوانندگان عزیز مجله گویا آی تی مستحضر هستید که بیشتر علائم و کرکتر هایی که خیلی هم مورد استفاده قرار می گیرند به طور مستقیم بر روی کیبورد قرار ندارند. این قضیه هیچ ربطی به نوع صفحه کلید شما ندارد یعنی چه در کیبورد های لمسی و چه کیبورد های فیزیکی،شما هیچ گاه نمی توانید غیر از حروف و کرکتر های اصلی ، کرکتر های دیگری را بر روی آن مشاهده کنید. در این مقاله می خواهیم به تحوه تایپ کردن این گونه کرکتر ها که بعضی مواقع باعث سردرگمی خیلی ای کاربران می شوند بپردازیم.

مطمئنا همه ی شما تا به حال وقتی متوجه شده اید نمی توانید کرکتر خاص مورد نظرتان را پیداکنید ، آن را در اینترنت جستجو کرده اید و شکل و یا تصویر آن را در برنامه مورد نظر خودتان کپی کرده اید. برای مثال به شخصه علامت ( روُ) در فیزیک را بدین شکل بدست آوردم !  این راه ، کارامد و به نوعی به صرفه نیست اما گاهی اوقات در مواقع اظطراری به کار می آید.

ویندوز

شما می توانید با استفاده از کد های کلید Alt به سرعت کرکتر های خاص را در ویندوز تایپ کنید. بدین منظور ، شما حتما می بایست کیبوردی داشته باشید که مانند همه کیبورد های کامپیوتر های رومیزی،در سمت راست خود کلید های شماره ای جداگانه دارند. متاسفانه برخی لپ تاپ ها از این قاعده مستثنا هستیند و بدین ترتیب نمی توان بر روی این لپ تاپ ها این ترفند را به کار برد.متاسفم اما این قاعده بازی است!

به منظور استفاده از کد های کلید Alt ، مطمئن شوید که “Num Lock” روشن است – این کلید را بزنید تا روشن شود! . در قدم بعدی ، Alt را بزنید و آن را نگاه دارید. حالا شماره های مد نظرتان را در سمت راست کیبورد انتخاب کنید آنگاه کلید Alt را رها کنید.

برای مثال ، فرض کنیم شما می خواهید برای واحد ارز انگلیس ، پوند ، علامت آن را تایپ کنید. میان بر شماره ای آن ۰۱۶۳ است. در حالی که Num Lock شما روشن است ، کلید Alt را می بایست پایین نگاه دارید ، اعداد را به ترتیب وارد کنید ، ۰ ، ۱ ، ۶ و در آخر ۳ – و سپس کلید Alt را رها کنید.

Character Map Tool این جا می تواند به شما کمک کند. آن را با زدن دکمه ویندوز و جستجو برای “Character Map” و سپس زدن اینتر باز کنید. برای هر کرکتر خاص، کد Alt آن را که در پایین صفحه سمت راست ویندوز نشان داده شده است را خواهید دید. اگر نمی توانید از شماره های کیبورد استفاده کنید می توانید به این صفحه مراجعه کنید و کد ها را در برنامه مورد نظرتان پیست کنید.

ximg_54eff0d7928f7.png.pagespeed.ic.P4QLGdoskn

سیستم عامل Mac

این سیستم عامل نمایش دهنده کرکتر ( Character Viewer) خودش را دارد که دسترسی به آن راحت تر است. تقریبا در همه اپلیکیشن ها ، می توانید منوی Edit را انتخاب کنید و Special Characters را انتخاب کنید تا باز شود.

یکی از سمیل ها و کرکتر هایی را که مد نظر دارید در پنجره باز شده انتخاب کنید و با دابل کلیک کردن بر روی آن می توانید آن را در اپلیکیشنی که در حال حاظر باز است وارد کنید. اگر هم از کرکتر های خاص متداولی استفاده می کنید، می توانید آن ها را به لیست علاقه مندی ها اضفه کنید تا دسترسی به آن ها بیش از پیش راحت شود. در این سیستم عامل نسبت به ویندوز می توان بسیار راحت تر به این کرکتر ها دست پیدا کرد.مک است دیگر!

شما همچنین می توانید انواع حروف لهجه دار و دیگر کرکتر های خاص را با میانبر های کلید Option تایپ کنید. به عنوان مثال ،فکر می کنید می خواهید کلمه ی “touché” را تایپ کنید. خوب ، ابتدا “touch” را تایپ کنید ، به طور همزمان Option + e  را نگاه دارید و سچس کلید e را بزنید.بدین ترتیب به مک می گویید که با اضافه کردن یک خط کوچک بالای حرف e ،کرکتر خاصی را تایپ کند.

در این سیستم عامل همچنین میانبر های کیبورد Option+Shift وجود دارد و همچنین افرادی هستند که از حروف لهجه دار استفاده نمی کنند! برای مثال ، تایپ کردن Option + 4 به شما خروجی سمبل سنت (¢) را به جای علامت دلار به شما می دهد.دانشگاه ایالت واشینگتون یک لیست خوب از میانبر های Option و Option + Shift به منظور تایپ کرکتر های خص در مک تهیه نموده است که می توانید با کمی جستجو آن را پیدا کنید.

ximg_54eff1d6405a4.png.pagespeed.ic.ZhnUBaaraW

آیفون و آیپد

شما می توانید کرکتر های اضافی بسیاری را بر روی کیبورد لمسی آیفون و یا آیپد تایپ کنید. روش کار هم بدین صورت است که می بایست کلید مورد نظر خودتان را به طور طولانی مدت نگاه دارید. برای نمونه ، به منظور تایپ کلمه “touché” ، می توانید کلمه “touch” را تایپ کنید ، سپس حرف e را بزنید و سپس کرکنر é را تایپ کنید.این روش برای انواع سمبل ها نیز جواب می دهد. به عنوان نمونه ، برای تایپ سمبل واحد های ارزی دیگر، می توانید سمبل $ را به مدت طولانی نگاه داشته و سمبل مد نظر خودتان را انتخاب کنید.

اگر دائما باید سمبل هایی را  در نوشته ها و اپلیکیشن ها استفاده کنید که به طور معمولی بر روی دکمه های کیبورد قرار ندارند،می توانید به آدرس Settings>General>Keyboards>Add New Keyboard مراجعه کنید تا کیبوردی را از یک زبان دیگر که شامل آن کرکتر ها هستند را اضافه کنید. حتی حالا که iOS کیبورد های اضافه دیگر را پشتیبانی می کند می توانید کیبوردی را که از انواع سمبل های یونیکد پشتیبانی می کند نصب کنید و از آن استفاده کنید.

ximg_54eff96f3e595.png.pagespeed.ic.OM0JK6FyK-

اندروید

کیبورد اندروید نیز عملکرد مشابهی دارد.به منظور دستیابی به سمبل ها و کرکتر های خاص می توانید دکمه ها را به طور طولانی نگاه دارید تا این کرکتر های خاص بالای کلید به شما نمایش داده شوند.برای نمونه ، با طولانی نگاه داشتن حرف e می توانید حروف دیگر مربوط به این حرف ، مثل آن هایی که نمایش دهنده لهجه خاصی هستند ، را ببینید. راجع به واحد های ارزی هم همینطور است. می توانید با طولانی نگاه داشتن کلید یکی از سمبل های واحد های ارزی،واحد های ارزی دیگر را نیز مشاهده کنید.

به هر نحو ، مطالبی که ذکر شد راجع به کیبورد پیش فرض گوگل برای اندروید است. اما باید ذکر کرد که کیبورد های دیگر نیز باید به طور مشابه کار کنند . چون اندروید از دیگر کیبورد ها نیز پشتیبانی می کند می توانید از Google Play کیبورد های دیگر را نصب و استفاده نمایید. بستگی به سلیقه و میزان نیاز شما به کرکتر ها و دیگر عوامل دارد.

ximg_54eff94845887.png.pagespeed.ic.esfoqS3W9kپلت فرم های دیگر نیز به همین منوال هستند. البته باید خاطر نشان کرد که برای تایپ بعضی از سمبل ها نیز می بایست جستجوی بیشتری انجام دهید و حتی شاید باید به Copy / Paste روی آورید!

منبع : [howtogeek]

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *