تشخیص گاز سولفید هیدروژن در صنایع نفت و گاز با فناوری نانو

تشخیص گاز سولفید هیدروژن در صنایع نفت و گاز با فناوری نانو
  • 1393/12/16
  • فرشته سعیدی
  • 0

به گزارش گویا آی تی، پژوهشگران ایرانی حسگری طراحی کردند که گاز سولفید هیدروژن را در حفاری های نفتی، پالایشگاه‌ها، چاه‌های شامل مواد آلی و معادن زغال سنگ شناسایی می کند و دانشجوی دکترای الکترونیک دانشگاه شیراز_ جناب محسن اسد در این رابطه گفت: طبق تحقیقات، حسگر حساسی برای شناسایی گاز سولفید هیدروژن در دمای اتاق ارائه گردید که با کمک آن و به صورت تئوری و با استفاده از نظریه‌ی تراکم تابعی می توان مکانیزم‌ های فیزیکی و شیمیایی شناسایی گاز سولفید هیدروژن را مورد ارزیابی قرار داد.

وی افزود: ساخت حسگرهایی قابل پوشیدن یکی از اهداف اصلی ما بوده است به صورتی که بتوان این حسگرها را با وزن کم و کمترین هزینه روی لباس کسانی که از سایت های خطرناک بازدید می کنند، قرارداد و از قابلیت های دیگر این حسگر، کنترل عوامل حیاتی بیمار، شناسایی عوامل بیماری کاربرد های زیستی است.

طبق اعلام ستاد نانو، سولفید هیدروژن گاز خطرناکی است که با توجه به مدت زمان انتشار و غلظت آن منجر به مرگ افراد زیادی می شود و منبع  باران های اسیدی شناخته شده است و حسگر  گازی سبک، قابل حمل و انعطاف پذیر می باشد و هزینه ی ساخت آن پایین است. باتوجه به خطرات جبران ناپذیر و اهمیت گاز سولفید هیدروژن می توان آن را در صنایع نفت و گاز به طور مستقیم استفاده کرد، همچنین در تشخیص به هنگام نشتی گاز سولفید هیدروژن می توان آن را به کار برد.

این حسگر مبنی بر نانو لوله های کربنی با نانو ذرات مسی پوشانده شده و در ساخت آن، بستر قابل انعطاف پلی اتیلن تترافتالات (PET) به کار گرفته شده است و این حسگر می تواند غلظت گاز سولفید هیدروژن را در اندازه ی ۵ ppm تشخیص دهد و زمان بازگشت آن در این غلظت ۱۵ ثانیه و زمان پاسخدهی ۱۰ ثانیه می باشد. در این تحقیقات دکتر محمد حسین شیخی،  محسن اسد، دکتر محمود مرادی، دکتر مهدی پور فتح و اعضای هیأت علمی دانشگاه شیراز(گروه ادوات نیمه هادی) همکاری  داشتند.

[منبع: Mehrnews]

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *