این دوربین ماهواره‌ای می تواند سرطان را از روی چهره‌ی شما تشخیص دهد

این دوربین ماهواره‌ای می تواند سرطان را از روی چهره‌ی شما تشخیص دهد
  • 1393/12/18
  • مجتبی
  • 3

چندی پیش بود که FTC اپلیکیشن هایی را برای تشخیص سرطان ار روی پوت منتشر کرد که با استفاده از دوربین می توانست این تشخیص را انجام دهد. اما شاید چنین تکنولوژی‌ای برای زمان های آینده مورد استفاده زیاد قرار گیرد زیرا هنوز نمی تواند به درستی از پس انجام آن برآید و ممکن است بخواهید از ایده ای دیگر استفاده کتید. آزانس فضایی اروپا، اخیرا اعلام کرده که به دبنیال راهی است با استفاده از دوربین های ماهواره ای خود بتوانید به بررسی پوست برای تشخیص سرطان بپردازد.

ماهواره‌ی مورد بحث Proba-V نام دارد و یک ماهواره‌ برای اسکن گیاهان است. این ماهواره اکنون به لطف کمک چندی از پزشکان، بهبود یافته تا بتواند پوست انسان ها را نیز مانیتور نموده و از روی سلول های آن، بیماری سرطان را بررسی کند. اما این امر چگونه امکانپذیر است؟ چگونه یک ماهواره می توانذ از فاصله ای دور، بیماری سرطان را از روی پوست انسان ها تشخیص دهد؟ وفتی که یک اپلیکیشن با دوربین موبایل قادر به انجام اینکار نیست.

به لطف وجود قابلیت تابش موج کوتاه در ماهواره ی Proba-V ظاهرا این امر امکانپذیر است. محققان بررسی کرده اند، زمانی که دوربین ماهواره‌ای به یک اسکنر پزشکی مجهز باشد، پزشکان قادر خواهد بود تا نگاهی عمیق تر به پوست انسان ها بیاندازند که این کار به آنها کمک می کند تا بتوانند به تشخیص بیماری هایی مانند سرطان و حتی دیگر بیماری های پوشتی بپردازند.

البته سالهاست که این فناوری به واقعیت مبدل شده، اما ایده مورد بحث بسیار جذاب است. در هر حال، ممکن است بتوان اعتراف نمود، چنین تکنولوژی‌ای کمی هم بیش از حد به آن پرداخته شده و در واقع آنطور که گفته می شود نیست. در کنار این قضیه، مردم از وقتی که دوربین های امنیتی در خیابان ها قرار داده شده‌اند، نگران آنها بوده و هستند، بنابر این تصویر کنید که حریم خصوصی افراد تا چه حد می تواند به خظر بیافتد و افراد چقدر نگران خواهند شد اگر احساس کنند دائما توسط دوربینی در حال تماشای آنها هستند و حتی نمی توانند ببینید که این دوربین از کجای فضا به آنها مینگرد.

[منبع: UberGizmodo]

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 3 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *