محققان ایرانی توانستند با فناوری نانو به کامپوزیت های سیمانی دست یابند

محققان ایرانی توانستند با فناوری نانو به کامپوزیت های سیمانی دست یابند
  • 1393/12/19
  • فرشته سعیدی
  • 0

به گزارش گویا آی تی، محققان ایرانی موفق شدند با فناوری نانو به ساخت کامپوزیت های سیمانی بپردازند و توانستند از نانو لوله های کربنی و باگاس به عنوان تقویت کننده‌های جدید در کامپوزیت‌ های الیاف شیشه_ سیمان استفاده کنند. یکی از محققان این طرح جناب آقای حامد یونسی کُرد گفت: برای اینکه ویژگی‌ های مکانیکی کامپوزیت‌ های سیمانی ارتقا یابد باید از تقویت کننده‌ های سنتزی مثل الیاف شیشه استفاده کرد.

یونسی ادامه داد: الیاف سنتزی می تواند منجر به بهبود قابل توجه ویژگی‌های مکانیکی «افزایش مقاومت‌های خمشی، کششی و ضربه» و فیزیکی «کاهش میزان جذب آب و وا کشیدگی ضخامت» پانل های سیمانی گردد. همچنین گفت: عدم سازگاری با محیط زیست، هزینه‌ی بالا، ایجاد حساسیت‌های پوستی و خوردگی دستگاه‌های تولیدی از جمله معایب الیاف سنتزی است که باعث شده محققان به سمت استفاده از الیاف طبیعی بروند.

یونسی باتوجه به اینکه از فواید دیگر این طرح، افزایش بهره‌وری از ضایعات نیشکر است افزود: تاکنون حجم زیادی از پوشش زراعی مناطق جنوب کشورمان را پسماند های نیشکر در بردارد و در مزارع سوزانده می شوند بدون آنکه کاربرد تجاری داشته باشند.

وی افزود: همه ی کامپوزیت هایی که با الیاف شیشه و الیاف باگاس یا نانو لوله ی کربنی تقویت شدند از خواص فیزیکی و مکانیکی بیشتری نسبت به سیمان خالص (تقویت نشده) برخوردار اند. با این وجود ویژگی‌ های نانو کامپوزیت هیبریدی الیاف شیشه، الیاف باگاس و سیمان تقویت شده با نانو لوله کربنی بهتر از کامپوزیت الیاف شیشه_سیمان است.

در حال حاضر یکی از متداول‌ترین کامپوزیت‌های مورد استفاده در صنعت ساختمان، کامپوزیت های سیمانی است و عدم انتشار فرمالدهید (به عنوان گاز سمی)، مقاومت زیاد در برابر آتش و خاصیت عایق صوتی و حرارتی از فواید منحصر به فرد آن می باشد و از معایباش این است که در مقابل ضربه‌ نسبت به سایر انواع کامپوزیت‌ مقاومت کمی دارد. همچنین محققان دانشگاه سمنان، میزان تأثیر الیاف طبیعی و نانو لوله‌ های کربنی بر افزایش استحکام کامپوزیت‌ های سیمانی ارزیابی کردند و متوجه شدند که ضایعات نیشکر ( الیاف باگاس) جایگزین مناسبی برای الیاف شیشه است.

[منبع:Mehrnews]

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *