چهارمین فضانورد زن روسی از فضا بازگشت

چهارمین فضانورد زن روسی از فضا بازگشت
  • 1393/12/23
  • فرشته سعیدی
  • 0

به گزارش گویا آی تی، یک کیهان نورد آمریکایی و دو فضانورد روسی بعد از اینکه حدود شش ماه در ایستگاه فضایی بین‌ المللی (ISS) اقامت داشتند با کپسول فضایی «سایوز تی.ام-۱۴ ام.» به زمین برگشتند که در این کپسول فضایی نایوس «الکساندر ساموکوتایف» و «یلنا سیروا»، کیهان‌ نوردان سازمان فضایی روسیه روسکاسموس و «بری ویلمور»، فضانورد ناسا قرار داشتند که در ۱۴۷ کیلومتری جنوب‌ شرقی شهر ژزکازگان و در هوای مه آلود قزاقستان روی زمین فرود آمد.

پس از گذشت چند دقیقه از فرود آمدن آنها، تیم امدادگر با وجود بارش برف و دید ضعیف، فضانوردان را از فضا خارج کرد و تیم پزشکی معایناتی روی آنها انجام داد. این سفینه از پایگاه فضایی بایکونور در روز ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۴ به فضا پرتاپ و حدود ۱۶۷ شبانه روز در مدار زمین بود. فرمانده ی این سفینه جناب الکساندر ساماکوتایف قبلا سفری به فضا داشت و از ماه آوریل تا سپتامبر سال ۲۰۱۱ در ایستگاه فضایی بین المللی فعالیت می کرد و در طی آن سفر حدود شش ساعت و ۲۳ دقیقه راهپیمایی داشت و تقریبا حدود ۱۰ ساعت و چهار دقیقه در خارج از ایستگاه فضایی فعالیت کرد.

سرنشین دیگر این سفینه، خانم یلنا سیروا چهارمین فضانورد زن روسی بعد از ترشکوا، ساویتسکایا و کانتاکوا به شمار می رود و او اولین فضانورد زن روسی است که در ایستگاه فضایی بین المللی فعالیت کرد. او و الکساندر طی ماموریتی که در اقامت خود در مدار فضا داشتند باید پنجاه آزمایش علمی و فنی را انجام می دادند.

اکنون در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) سه فضانورد مستقر می باشند و قرار است سه فضا نورد دیگر در ۲۷ مارس یعنی هفتم فروردین به آنها ملحق شوند. فضانوردانی به اسم «اسکات کلی» و «میخائیل کورنینکو» در این ماموریت به مدت یک سال شرکت می کنند تا محققان بتوانند اثرات سفر های فضایی طولانی مدت را روی آنها بررسی کنند.

[منبع: Isna]

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *