چرا و چگونه باید Disk Permissionها را در مک بازسازی کرد؟

چرا و چگونه باید Disk Permissionها را در مک بازسازی کرد؟
  • 1393/12/24
  • مجتبی جعفری لاهیجانی
  • 0

به طور خلاصه در سیستم های مبتنی بر یونیکس, Permissionها یا همان حق دسترسی ها, به سه قسمت تقستم می شوند:

  • حق خواندن فایل یا r
  • حق نوشتن بر روی فایل یا w
  • حق اجرای فایل یا x

به عبارتی هر فایلی برای اینکه بتواند توسط کاربر یا گروه کاربری خاص خوانده, نوشته یا اجرا شود, باید حق دسترسی برای آن فایل تعریف شود. اما توجه داشته باشید که حق دسترسی برخی فایل ها و فولدرها به ناچار تغییر می کند که ممکن است به دلیل دستکاری های بی مورد کاربران یا نصب و حذف کردن برنامه های متعدد باشد. به عنوان مثال شاید برنامه ای در حین نصب, حق دسترسی برخی فایل ها را برای کاربر فعلی تغییر دهد و د هنگام حذف برنامه, حق دسترسی آن فایل را برای همه ی کاربران آزاد کند و بلعکس که این امر باعث بروز مشکل و ایجاد خطاهایی در دسترسی به فایل خواهد شد. در بیشتر مواقع این ناهماهنگی در حق دسترسی فایل ها, تاثیری بر برنامه ها یا کارایی مک نمی گذارد اما در برخی مواقع باعث بروز مشکلاتی در رفتار OS X می شود. به عنوان مثالی برای ناهماهنگی در حقوق دسترسی می توان به این مورد اشاره کرد که, اگر فونت ها در سیستم عامل به صورت شکسته شکسته و نامفهوم نمایش داده شوند, دلیل آن انتساب نادرست حق دسترسی شاخه ی فونت سیستم, به شخص یا گروهی خاص است.

پس برای اطمینان از اینکه سیستم شما در طول زمان به درستی کار کند, بهتر است هر از گاهی اقدام به بازسازی و تعمیر حق دسترسی ها کنید. فقط انتظار نداشته باشید که با انجام این کار معجزه ای رخ دهد یا اینکه سرعت سیستم زیاد شود. این کار هم صرفنظر از ورژن سیستم عامل, توسط برنامه ی Disk Utility در مک انجام می شود.

 بازسازی و تعمیر حق دسترسی ها

بازسازی حق دسترسی ها فرآیند بسیار ساده ایست که کابران مک می توانند از طریق برنامه ی Disk Utility یا حتی خط فرمان این کار را انجام دهند. شما می توانید این کار را برای درایو بوت, درایو اکسترنال یا هر دو انجام دهید, هیچ فرقی نمی کند.

  • برنامه ی Disk Utility را از مسیر  /Applications/Utilities/ اجرا کنید.
  • دیسک مورد نظر (همان دیسکی که می خواهید عملیات بازسازی حق دسترسی را بر روی آن انجام دهید) را از منوی سمت چپ انتخاب کنید.
  • به تب “First Aid” رفته و بر روی دکمه ی “Repair Disk Permissions” کلیک کنید و منتظر شوید تا فراید تعمیر حق دسترسی پایان یابد. ممکن است چند دقیقه ای طول بکشد که بستگی به سرعت هارد و حجم فایل ها دارد.

repair-disk-permissions-mac-os-x

  • در حین انجام کار, پیام های گوناگونی ظاهر می شود که بعد از پیدا کردن مغایرت در حق دسترسی, آن را با نشان دادن پیغام “Repaired” درست می کند. همانند زیر:

Permissions differ on “Applications/.DS_Store”; should be -rw-rw-r– ; they are -rw-r–r–

Repaired “Applications/.DS_Store”

Group differs on “Library/Printers/PPDs/Contents/Resources”; should be 80; group is 0.

Repaired “Library/Printers/PPDs”

بعد از اتمام کار, در کنسول برنامه ی Disk Utility پیغام “Permissions repair complete” نمایش داده می شود. اگر شما هارد دیسک های دیگری هم دارید, می توانید همین کار را برای آنها نیز انجام دهید.

بررسی صحت حق دسترسی فایل ها در مک با استفاده از Disk Utility

شما می توانید فرآیند بررسی صحت حق دسترسی را نادیده گرفته و انجام ندهید زیرا تمام کاری که این فرآیند انجام می دهد این است که بررسی کند که آیا مغایرتی در حق دسترسی ها وجود دارد که با استفاده از “Repair Disk Permissions” تعمیر شود؟!

  • برنامه ی Disk Utility را از مسیر  /Applications/Utilities/ اجرا کنید.
  • دیسک مورد نظر را انتخاب کنید.
  • به تب “First Aid” رفته و بر روی دکمه ی “Verify Disk Permissions” کلیک کنید.

repairing-disk-permissions-mac-os-x-610x539

تقریبا بیشتر کاربران مک که فرآیند بررسی صحت یا بازسازی حق دسترسی را اجرا می کنند, متوجه خواهند شد که حق دسترسی برخی فایل ها ۰ است. این فایل ها معمولا در شاخه های temporary یا Library قرار دارند پس نگران این پیغام نباشید.

“Group differs on “Library/Printers/PPDs/Contents/Resources”; should be 80; group is 0.”

“Permissions differ on “Applications/.DS_Store”; should be -rw-rw-r– ; they are -rw-r–r– “

اگر هرگونه مغایرت در حق دسترسی ها مشاهده کردید, بعد از اتمام فرآیند بررسی صحت, فرآیند تعمیر و بازساری حق دسترسی را اجرا کنید. حتی می توانید یکسره و بدون اجرای بررسی صحت, تعمیر حق دسترسی را شروع کنید.

[منبع: osxdaily]

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *