انقلاب در وب؛ از صفحات HTML تا واقعیت مجازی

انقلاب در وب؛ از صفحات HTML تا واقعیت مجازی
  • 1393/12/24
  • مجتبی
  • 0

وب امروز نسبت به زمانی که به تازگی شروع به کار نموده بود، بسیار تغییر کرده. در ابتدا فقط شاهد صفحات HTML ساده ای بودیم که در مرورگر به شکلی قابل دید برای کاربر به نمایش در میامد. هرکسی می توند با کوچکترین دانش، یک وب سایت با تگ های ساده اچ تی ام ال بسازد و از محتوای استاتیک در آنها استفاده کرده و به صورت دستی صفحات خود را بروز نماید. وب به طوری تغییر کرده که حالا انواع فایل ها و محتواها را می توان در آن گنجاند و حتی در دستگاه های موبایل هم می توان امروزه تجربه یک وبگردی بسیار شیرین را برای کاربران رقم زد.

همانطور که اشاره کردیم در گذشته تنها کدهای ساده HTML توسط مرورگر بازخوانی می شد و به کاربر نمایش میافت. اما حالا مرورگرهای وب به قدری تجهیز شده اند که از موتورهای پردازشی چند زبان برنامه نویسی مانند جاوا اسکریپت و موتورهای پردازشی گرافیکی نظیر WebGL نیز پشتبانی می کنند.

در ادامه مطلب با گویا آی تی همراه باشید.

امروزه بسیاری از API های برنامه نویسی به صورت مستقیم و تعاملی نه تنها قادرند داده ها و ورودی های ساده را به دستگاه وارد کنند، بلکه می توان با آنها موارد دیگری نظیر دوربینها، میکروفونها، دسته های بازی و … را هم افزود. ابزارهایی که بهتر توسعه داده شوند می توانند قدرت بیشتری را فراهم سازند. امروزه در صفحات وب حتی شاهد اپلیکیشن هایی هستیم که با HTML 5 ساخته شده اند. با HTML 5 این روزها بازی های زیادی هم ساخته می شود که برای مرورگرها و حتی تلفن های همراه بهیته شده اند.

واقعیت مجازی هم اخیرا سروصدای زیادی را به پا کرده و شرکت های زیادی دستگاه های مجهز به این تکنولوژی را روانه بازار کرده اند که بارها در گذشته در گویا‌آی تی به آنها پرداخته ایم. اما بنظر می رسد می توان انتظار حضور این فناوری را در وب و در آینده ای نزدیک محتمل دانست. با توجه به محصولاتی نظیر HoloLens و Oculus Rift می توان اهمیت این فناوری را دریافت و فهمید که چه کارای بزرگی را می توان با آنها انجام داد.

Untitled-222

سختی این کار برای توسعه دهنگان وب این است که با دستگاه های مختلفی برای گرفتن ورودی ها سروکار خواهند داشت و امکان دارد کاربر از طریق رایانه، لپ تاپ، تبلت و یا انواع مختلفی از تلفن های همراه به وب سایت وارد شود. علاوه بر این طراحان و توسعه دهندگان باید برای هر نوع صفحه نمایش با توجه به رزولوشن و کیفیت آن چاره ای برای نمایش خروجی های واقعیت مجازی بیاندیشند. اینکار غیر قابل انجام نیست و مانند بسیاری از مشکلات گذشته با ارائه یک چهارچوب نرم افزاری استاندارد، رفع خواهد شد.

وب از ۲۰ سال گذشته تا کنون بسیار تغییر کرده و اصلا نمی توان وب امروز را با وب ۱۰ سال پیش هم مقایسه نمود. با این شرایط و با توجه به آنچه در این مطلب بدان اشاره کردیم، تصور کنید در سال ۲-۳۵ شاهد چه نوع وبی خواهیم بود و چه امکانات و ابزارهایی در دسترس بازدید کنندگان قرار میگیرد. تصویر کنید با استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی بتوان به صورت تعاملی با دست در یک فروشگاه مجازی نوع لباس مورد نظرتان را انتخاب کنید و سپس آنرا سفارش دهید.

[منبع: Neowin]

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *