چگونه در سیستم عامل Mac OS X فایل ها را مخفی کنیم و دوباره آن ها را نمایش دهیم؟

چگونه در سیستم عامل Mac OS X فایل ها را مخفی کنیم و دوباره آن ها را نمایش دهیم؟
  • 1393/12/26
  • مهرداد فراهانی
  • 1

مکینتاش درست مثل سیستم عامل های دیگر یک راه برای مخفی کردن فایل ها و پوشه ها ارائه می دهد. اما سیستم عامل مک OS X این گزینه را پنهان می کند و بر خلاف ویندوز و لینوکس آن را به راحتی در دسترس قرار نمی دهد.

برای مخفی کردن یک فایل یا پوشه، شما نیاز به ویژگی “hidden” دارید. این گذینه از یافتن آن توسط دیگر برنامه های مک جلوگیری خواهد کرد و این فایل یا پوشه به طور پیش فرض نمایش داده نمی شود.

مخفی کردن یک فایل یا پوشه در مک

شما ممکن است بخواهید فایل و یا پوشه های شخصی خود را مخفی کنید. برای این کار ابتدا، در قسمت جستجو ی نوار بالا کلمه Terminal را تایپ کنید و سپس پنجره ترمینال را باز کنید و دستور زیر را به همراه یک فاصله در انتهای آن وارد کنید:

chflags hidden

ximg_54fb85f92b72f.png.pagespeed.ic.3W3Wp1NQt8

یک پوشه و یا فایل را از Finder به پنجره ترمینال بکشید و رها کنید.

ximg_54fb86326c02e.jpg.pagespeed.ic.u8cjbcGryv

مسیر فایل یا پوشه در ترمینال ظاهر خواهد شد. فرمان اینتر را وارد کنید تا فایل یا پوشه ناپدید شود. این فایل درحال حاضر پنهان شده است بنابراین جستجوگر آن را به طور پیش فرض نشان نمی دهد.

ximg_54fb868619d35.png.pagespeed.ic.Cg5GgAXEMn

 دسترسی به فایل های مخفی و یا پوشه

آیا می خواهید به سرعت به یک پوشه مخفی در جستجوگر دسترسی پیدا کنید؟ ساده ترین راه این است که با کلیک بر روی Go بر روی نوار بالا در Finder گذینه Go to Folder را انتخاب کنید.

ximg_54fb88169b757.jpg.pagespeed.ic.7K8GMGKyr_

مسیر پوشه را در dialog box وارد کنید و بر روی Go کلیک و یا Enter را فشار دهید. مخفف پوشه کاربری خود را می بینید بنابراین شما یک پوشه به نام SecretStuff بر روی دسکتاپ خود می بینید.

ximg_54fb87b19185b.png.pagespeed.ic.wgC0DywNhb

اگر چه پوشه پنهان است و نمی خواهد در جستجو آن را بیاید اما به نظر می رسد به طور معمول با این راه شما می توانید به سرعت به آن دسترسی داشته باشید. هر فایلی که در این پوشه ذخیره می شود پنهان می شود. هیچ کس به طور تصادفی نمی توانید آن ها را پیدا کند مگر اینکه شما بخواهید.

نمایش فایل های مخفی و پوشه ها در Open/Dialog

در حالی که Finder نمایش گرافیکی فایل را به شما ارائه نمی دهد اما فایل ها و پوشه های مخفی در Open and Save بر روی سیستم عامل مک نمایش داده می شود.

برای مشاهده فایل های مخفی و پوشه ها در Open/Save dialog فقط کافیست Command +Shift+Period  را فشار دهید.

پس از فشار دادن این میانبر شما مجبور به کلیک بر روی پوشه های مختلف در Open/Save dialog هستید . بنابراین، اگر پوشه پنهان بر روی دسکتاپ است، به نظر می رسد لازم نیست فورا Command+Shift+Period را فشار دهید. شما باید این میانبر صفحه کلید را در پوشه دیگر وارد کنید، و سپس بر روی پوشه دسکتاپ دوباره کلیک کنید. پوشه ها و فایل های مخفی ظاهر خواهد شد، بنابراین شما به راحتی می توانید در اینجا به آنها دسترسی داشته باشید.

img_54fb8908c1c29

مشاهده فایل های مخفی در Finder

Finder گزینه ای برای مشاهده فایل های پنهان ارائه می کند. با این حال، این گزینه گرافیکی نیست و شما باید آن را با دستور ترمینال و راه اندازی مجدد Finder فعال کنید.

برای دیدن فایل های مخفی در Finder، یک پنجره ترمینال باز کنید و دستورات زیر را در آن وارد کنید و بعد اینتر را فشار دهید:

defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles TRUE

killall Finder

img_54fb8b4f69720

این دستور در Finder برای نشان دادن فایل های مخفی است و سپس آن را دوباره باز کنید. هنگامی که شما این کار را انجام می دهید این دستور تمام فایل های مخفی و پوشه ها را نشان می دهد. فایل های مخفی برای تشخیص از پوشه هایی که به طور معمول از حالت پنهان خارج هستند کمرنگ تر نشان داده می شوند.

img_54fb8bc53e596

آیا می خواهید نشان دادن فایل ها و پوشه های مخفی را در Finder متوقف کنید؟ فرمان زیر را اجرا کنید. بعد از اجرای این فرمان با راه اندازی مجدد Finder آن را غیر فعال می کند:

defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles FALSE

killall Finder

خارج کردن یک فایل یا پوشه از حالت پنهان

آیا می خواهید فایل یا پوشه ای که پنهان کرده اید را از حالت پنهان خارج کنید؟ برای این کار یک پنجره ترمینال باز کنید و فرمان زیر را در آن اجرا کنید:

chflags nohidden

اگر شما مسیر دقیق از پوشه یا فایل را به یاد داشته باشید، شما می توانید آن را در ترمینال تایپ کنید. اگر اینکار را نمی کنید، شما می توانید از ترفند های بالا برای نمایش فایل های مخفی و پوشه در Finder استفاده کرده و با کشیدن و رها کردن فایل و یا پوشه های مخفی به ترمینال، مانند گذشته آن ها را ظاهر کنید.

img_54fb8cd904fa1

شما همچنین می توانید فایل ها و یا پوشه ها را با تغییر نام به یک “.”، و یا یک اسم نامربوط تا حدودی از جستجو مخفی کنید. این راهکار ها و همچنین مخفی کردن پوشه یا فایل ها در زمانی که شما یک کامپیوتر را با کسی به اشتراک می گذارید می تواند مفید باشد، اما کسی که به دنبال این فایل ها و پوشه های مخفی می گردد به راحتی می تواند آنها را پیدا کند. این راه تنها از دسترسی افراد تازه کار به فایل ها و پوشه های شما جلوگیری می کند و اگر می خواهید محافظت بیشتری از آن ها داشته باشید باید با استفاده از نرم افزار های رمزگذاری از آن ها مراقبت کنید.

[منبع: howtogeek]

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *