بزرگترین شتاب دهنده ی ذرات جهان روشن خواهد شد

بزرگترین شتاب دهنده ی ذرات جهان روشن خواهد شد
  • 1393/12/29
  • فرشته سعیدی
  • 0

به گزارش گویا آی تی، تا دوازده روز دیگر قدرتمندترین و بزرگترین شتاب دهنده ی ذرات جهان آشکار می شود که معمای ماهیت ماده توسط آن حل خواهد شد. برخورد دهنده ی بزرگ هادرونی LHC کمک می کند تا تحقیقات کارشناسان و محققان موسسه ی تحقیقات هسته ای اروپا (سرن) ادامه پیدا کند. هدف این شتاب دهنده این است که نقاط و ابعاد جدیدی از بوزون هیگز و ماده ی تاریک جهان  کشف و شناسایی شود.

بر اساس گزارشات انجام شده، برای روشن شدن بزرگترین شتاب دهنده ی ذرات جهان تست های اولیه صورت گرفته است که تا پایان ماه مارس این پروژه تکمیل می شود. در حاشیه ی شهر ژنو سوئیس و در مرز مشترک بین فرانسه و سوئیس در محیطی به ۲۷ کیلومتر و در ۱۰۰ متری زیر زمین، این سازمان تحقیقات هسته ای قرار دارد. شتاب دهنده ی ذرات جهان توانست در سال ۲۰۱۲ میلادی برای کشف بوزون هیگز به دانشمندان کمک زیادی کند و بوزون هیگز که برای درک تکامل اولیه ی جهان ضروری است به عنوان یک ذره ریز اتمی نام گذاری شد.

۱۶۲۲۵۵۷

آمار و ارقام نشان داده است که این شتاب دهنده به وسیله ی آهن ربای غول پیکری حرکت می کند که به ذرات سرعتی حدود ۹۹.۹۹ درصد می دهد و نسبت به سال ۲۰۱۲ با دو برابر قدرت کار خواهد کرد اما از طرف دیگر افزایش قدرت ماشین می تواند تاثیر متفاوتی در کشف ذرات جدیدی از LHC داشته باشد، در صورتی که اگر انرژی بیشتری صرف شود امکان تولید ذرات سنگین تر نیز بیشتر خواهد شد. آنچه که خیلی اهمیت دارد این است که با کمک شتاب دهنده می توان جزئیات دقیق تری از ماده ی تاریک یافت و امید است در سال جاری و با راه اندازی مجدد برخورد دهنده ی هادرونی بتوان این معمای ماده ی تاریک را حل نمود.

[منبع:Mehrnews]

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *