سپر پلاسمای بوئینگ می تواند سد راه موج انفجار شود

سپر پلاسمای بوئینگ می تواند سد راه موج انفجار شود
  • 1394/1/4
  • علیرضا یوسفی زاده
  • 0

اگر از طرفداران مجموعه پیشتازان فضا (Star Trek) باشید حتماً این جمله را به یاد می آورید: “- فرمانده، محافظ های مغناطیسی در حال نابود شدن هستند! – سپرها را فعال کنید!”. اجازه بدهید همین ابتدا یک موضوع را مشخص کنیم. “سپر” های پلاسمای بوئینگ که به سبک پیشتازان فضا طراحی شده اند، هرگز نمی توانند در برابر بمب ها یا گلوله ها مقاومت کنند، چه برسد به اینکه در برابر انفجارهای ضد ماده مقاوم باشند. اما اگر پتنت “تضعیف موج های انفجار به وسیله قوس الکترومغناطیسی” این کمپانی به مرحله اجرا برسد، می تواند تبدیل به انقلابی تکنولوژیک شود. ایده اصلی به این صورت است که از انرژی الکتریکی برای متوقف کردن یا کاهش سرعت موج های ایجاد شده توسط انفجار استفاده خواهد شد. این موج ها می توانند آسیبی به اندازه گلوله های ضد نفر به وجود آورند.

boeing-plasma-shield-2015-03-23-01

بوئینگ قصد دارد یک حسگر فوق سریع انفجار را در کنار یک مولد قوس الکتریکی برای حفاظت از اهدافی مانند وسایل نقلیه نظامی، ساختمان ها و یا گروه هایی از نظامیان یا غیرنظامیان به کار گیرد. پس از ارسال دستور فعال سازی، دستگاه وسیله ای موقتی را که در موج انفجار اخلال ایجاد کرده و چگالی انرژی آن را پیش از رسیدن به منطقه حفاظت شده کاشه می دهد، شلیک می کند. به عبارت دیگر و بنا به اطلاعات ثبت شده در پتنت بوئینگ، سیستم منطقه ای امن با دما، چگالی هوا و سایر خصوصیات متفاوت ایجاد می کند که حداقل بخشی از موج انفجار را “بازتاب داده، منکسر یا جذب کرده و یا منحرف می کند”.

مسلماً مشکلات زیادی در راه تولید چنین دستگاهی وجود خواهد داشت. برای مثال سیستم نمی تواند یک سپر پلاسمایی را برای مدتی طولانی فعال نگاه دارد زیرا برای این کار به انرژی عظیمی نیاز دارد، بنابراین استفاده از آن می بایست بسیار دقیق باشد تا بتواند مانع موج انفجار شود. با اینکه این ایده از نظر تکنیکی امکان پذیر است، با توجه به اظهارات محققان در دانشگاه لیچستر، انرژی آزاد شده از انفجار این سپر پلاسمایی موقتاً مدافعان را بدون پشتیبان خواهد کرد. بنابراین باید منتظر ماند و دید که بوئینگ چطور می تواند این ایده را به مرحله اجرا در آورد.

[منبع: Engadget ]

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *