چطور می توانید به ساختن یک رایانه کوانتومی کمک کنید

چطور می توانید به ساختن یک رایانه کوانتومی کمک کنید
  • 1394/1/4
  • علیرضا یوسفی زاده
  • 0

رایانه های کوانتومی ماشین هایی هستند که به صورت تئوری می توانند مسائل عظیم و مشکل را به صورت فوق العاده سریعتری نسبت به رایانه های کلاسیک حل کنند و سال هاست که عضوی جدانشدنی از تمام مطالعات علمی و فیلم های علمی تخیلی به حساب می آیند. اما در واقع ساختن چنین رایانه ای چالش های بزرگی برای دانشمندان به وجود آورده است.

گروهی از محققان دانشگاه آراهوس عقیده دارند رمز ساختن یک رایانه کوانتومی در درک شناخت انسانی نهفته است. بنابراین برای شروع مطالعات، بازی های رایانه ای ساخته اند که به وسیله آنها، روی ما آزمایش کنند.

روش های گوناگونی وجود دارندکه به وسیله آنها، رایانه های مدرن ظرفیت شناخت انسانی را پشت سر می گذارند که برای مثال می توان به ذخیره سازی و بازگردانی حقایق و داده ها اشاره کرد. اما در حالی که اکثر انسان ها به سختی برای به خاطر سپردن لیستی از نام ها تلاش می کنند، به راحتی می توانیم روش به یاد سپردن چهره ها را یاد بگیریم که البته روشی بسیار پیچیده تر است. برای سال ها، عصب شناسان و مهندسان در آرزوی طراحی رایانه ای بوده اند که وظایف را به سرعت تشخیص چهره یا دستخط در انسان ها انجام دهند.

nsktvkizllypykih5ohl

برای درک اینکه انسان ها چگونه مسائل پیچیده را حل می کنند، جیکوب شرسون و همکارانش Quantum Move را ساخته اند. یک بازی ساده بر اساس تکنیک های حل مسئله که در آن یک بازیکن به دنبال بهترین راه برای حرکت دادن اتم ها در صفحه است. در نهایت، محققان امیدوارند بازی رایگانشان – که تا به حال بیش از ۴۰۰ هزار مرتبه بازی شده است – بتواند به فهم چگونگی پردازش مسائل پیچیده توسط مغز انسان کمک کند.

چندی پیش شرسون در کنفرانسی خبری بیان کرد: “بازی کنندگان به ما نشان دادد که ظرفیتی بهره برداری نشده از هوش انسانی در مغز همگی وجود دارد. ما راه حل هایی را مشاهده می کنیم که یک رایانه هرگز به آنها نخواهد رسید و باعث می شوند فرایندها به شدت ساده شوند”.

این بازی تا به حال یافته های جالبی داشته است. برای مثال، توانایی پیدا کردن راه حل های ابتکاری در همه انسان ها، حتی عده ای که دارای هوش بی نظیر نیستند، وجود دارد. رایانه ها قادر نیستند از جزئیات بسیار کوچک صرف نظر کنند و به همین دلیل زمان و انرژی زیادی را برای لحاظ کردن آنها در مساله هدر می دهند.

شرسون عقیده دارد: “ما انسان ها می توانیم مسائل دارای اهمیت بیشتر را در هر مساله ای تفکیک کنیم و به این ترتیب امیدواریم این توانایی را وارد رایانه های کوانتومی کنیم که در آنها رفتار اتم ها عاملی حیاتی به حساب می آید”.

بنابراین، با وجود اینکه شاید ساختن یک رایانه کوانتومی بدون داشتن مدرک دکتری در فیزیک خارج از دسترس ما باشد، حداقل راهی برای کمک کردن و یاری رساندن به افرادی که تلاش می کنند آن را تولید کنند وجود دارد. کاری که همه از عهده آن بر می آییم: بازی کردن!

شما هم می توانید با انجام دادن این بازی، در پیشبرد مطالعات برای ساختن رایانه ای کوانتومی با محققان همکاری کنید. می توانید به راحتی و با بازدید از سایت scienceathome.org/play این بازی را دانلود کنید.

[منبع: Gizmodo ]

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *