زمستان پر بارش و تابستان خشک در پیش رو داریم

زمستان پر بارش و تابستان خشک در پیش رو داریم
  • 1394/1/4
  • فرشته سعیدی
  • 0

به گزارش گویا آی تی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری عضو ستاد فناوری آب در پاسخ به این سوال که آیا پیش بینی می شود که امسال با توجه به سال گذشته پر بارش باشد یا نه گفت: پیش بینی هایی که در کوتاه مدت صورت می گیرد قابل اعتماد می باشد و پیش بینی های بلند مدت فقط تا دو ماه قابل اعتماد است ولی بعد از دو ماه درصد خطای پیش بینی بیشتر می شود. همچنین گفت: از یازدهم بهمن ۹۳ تا یازدهم فروردین ۹۴ ناهنجاری های بارش مورد بررسی قرار گرفت که بر اساس آن بارش در اغلب مناطق به استثنا سواحل شمالی بیش از نرمال خواهد شد و در سواحل جنوبی دریای خزر بارش بین ۱۰ تا ۲۰ میلی متر کمتر از میانگین بلند مدت خواهد بود.

بر اساس پیش بینی های انجام شده، در اردیبهشت ماه قسمت هایی از جنوب شرقی بدون باران خواهد بود و سایر مناطق کشور باران کمی خواهد داشت که دوره‌های کم آبی و خشکسالی باعث آلودگی آب‌ها، آسیب‌های زیست محیطی، تاثیرات منفی بر تامین منابع آب آشامیدنی و سالم و آبیاری و غیره می‌شود و دوره های کم بارندگی تاثیر منفی روی بسیاری از منابع آب می گذارد.

۲۰۱۴۱۱۲۷۱۱۵۶۰۸-IMG17542972

شریفی افزود: به دلیل خشکسالی ها و بارش های کم، راهکار های علمی صورت گرفته و ریزگرد هایی در دستور کار است و برای حل مسئله ریزگرد و فرسایش خاک راهکار های فناورانه ای وجود دارد که با کمک آن می توان قبل از وقوع ریزگرد ها جهت امواج آنها را پیش بینی کرده و روی امواج ورودی تاثیر گذاشت و حتی جهت آن را عوض کرد. در بسیاری از کشور ها وقوع تگرگ را پیش بینی می کنند و از بارش آن جلوگیری می کنند و در ایران هم می توان با استفاده از فناوری اقداماتی در خصوص ریز گرد ها انجام داد.

وی تصریح کرد: خشکی خاک و نبود رطوبت و طوفان منجر به ریزگرد می شود و از آبی که پشت سد ذخیره میشود، آب رودخانه ها و زهکش ها و آب موجود در سفره های زیر زمینی چنانکه لازم باشد در این هدف استفاده می شود و می‌توان از آب‌های شور نیز برای رطوبت‌ دهی خاک استفاده کرد و با کمک بادشکن می توان رطوبت خاک را کاهش داد یا از ماچ های مختلف استفاده کرد تا از وقوع ریزگرد ها جلوگیری شود. وی در مورد بارش گفت: امسال زمستان پربارش تری خواهیم داشت اما تابستان کم آب همچنان ادامه خواهد دارد.

[منبع:Mehrnews]

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *