AMD ممکن است به زودی به بخشی از خانواده سامسونگ تبدیل شود

AMD ممکن است به زودی به بخشی از خانواده سامسونگ تبدیل شود
  • 1394/1/6
  • مهرداد فراهانی
  • 0

همانطور که می دانید AMD شکوه گذشته خود را از دست داده است. زمانی این شرکت در بالای هرم تامین کنندگان قطعات سیلیکنی بود و حالا با کاهش تولید پردازنده های GPU و CPU این شرکت ضرر و زیان زیادی دیده است. این کاهش فروش به طور طبیعی در بازار سهام این شرکت به خوبی، قابلا مشاهد است. ارزش هر سهم AMD در حال حاضر در حدود ۲٫۶۴ دلار است که این مقدار در سال ۲۰۰۶ حدود ۴۰ دلار بوده است.

این شرکت در یک شرایط سخت قرار دارد. در طول چند سال گذشته، واگذاری این شرکت بسیار مورد بحث بوده است و اخیرا هم مدیاتک به عنوان یک خریدار آینده نگر شایعه شده بود، اما خردید این شرکت جز هیچ یک از برنامه های این شرکت نبود. شایعه جدیدی که در حال حاضر به گوش می رسد این است که سامسونگ ممکن است برای توسعه بخش نیمه هادی خود آن را بخرد.

gsmarena_002

چنین معامله ای به طور بالقوه می تواند برای هر دو طرف مزایای فراوانی داشته باشد. سامسونگ دانش و پتانسیل پژوهشی و حق امتیاز پتنت های بسیاری را به دست می آورد. AMD هم از ورشکستکی نجات پیدا می کند. غول فناوری کره ای واقعا به خوبی از پس ساخت چیپ ست های سفارشی اگزینوس به خصوص اگزینوس ۷۴۲۰ با ساختار ۱۴ نانومتری بر آمده است و انجام چنین معامله ای کاملا قابل توجیه، است.

واقعیت این است که، در حالی که تراشه اگزینوس از لحاظ عملکرد موفق به شکست رقبای خود شده است آن هم بدون استفاده از تکنولوژی ARM، یعنی Cortex-A53 و Cortex-A57 شرکت AMD ضرر و زیان زیادی را تحمل کرد. در این میان، رقبایی مثل کوالکام و اینتل هم با طراحی تراشه های سفارشی خود شرکت AMD را به حاشیه کشانده اند. از طرف دیگر با کمک AMD، سامسونگ شاید به طور کامل وابستگی خود به کوالکام را قطع کند.

حقیقت غم انگیز این است که، اگر فروش این شرکت، بدون توجه به این که چه شرکتی آن را خریداری می کند در نهایت رخ می دهد. AMD نیاز به یک منبع اصلی برای به دست آوردن حمایت مالی دارد. سامسونگ می تواند منجی این شرکت باشد و با سرمایه گذاری بالقوه در تحقیقات GPU تلفن همراه، حتی می تواند اجازه دهد AMD مجوز فروش تراشه ها را به شرکت های دیگر را هم داشته باشد.

در هر صورت،در حال حاضر این موضوع از طرف هیچ کدام از این شرکت ها رسما تایید نشده است.

[منبع: GSMarena]

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *