بررسی تخصصی تلفن هوشمند Galaxy S6 Edge ؛ صفحه خمیده ای نو رسیده!

بررسی تخصصی تلفن هوشمند Galaxy S6 Edge ؛ صفحه خمیده ای نو رسیده!
  • 1394/1/8
  • مجتبی
  • 2

از یک تلفن هوشمند پرچمدار چه چیزی انتظار می رود؟ این سوال ممکن است در ابتدا ساده به نظر برسد، زیرا بسیاری از شرکت ها معمولا دستگاه هایی در سطح یکدیگر و با تفاوت های ظاهری اندک را تولید کرده اند. اما برای سامسونگ حالا ورق کمی برگشته. این شرکت امسال از دو پرچمدار رونمایی کرد که اولین آنها همانطور که اننظار میرفت Galaxy S6 بود. می توانید بررسی تخصصی این گوشی را در گویا آی تی بخوانید تا با آن بیشتر آشنا گردید. اما علاوه بر دستگاه یاد شده، غول کره ای از یک تلفن هوشمند با صفحه نمایشی که از لبه ها خمیده است هم رونمایی کرد که Galalxy S6 Edge نام دارد. البته لبه های خمیده چیزیست که در نمایشگاه IFA 2014 باز هم از سامسونگ دیده بودیم و همزمان با گلکسی نوت ۴ از گلکسی نوت اج با یک لبه خمیده رونمایی کرد.

Samsung-Galaxy-S6-Edge-Review-142

برخلاف نوت اج، در گلکسی اس ۶ اج، سامسونگ ترجیح داده تا صفحه نمایش را به جای یک طرف از هر دو طرف خمیده سازد. سامسونگ نشان داده در ایجاد طرح های جدید بسیار ریسک پذیر است و این گوشی هم حرف ما را تایید می کند. در کل شاهد یک باز طراحی اساسی در خط تولید سری پرچمدارهای کهکشانی سامسونگ هستیم.

Samsung-Galaxy-S6-Edge-Review-145 Samsung-Galaxy-S6-Edge-Review-146

همانطور که توضیح دادیم، سامسونگ ابتدا نوت اج را به چنین صفحه نمایش نامتعارفی مجهز کرد. اما حالا ظاهرا این شرکت یکسری موارد را از تجربه ساخت نوت اج در گلکسی اس ۶ اج بکار بسته. با گویا آی تی در ادامه مطلب همراه با این نقد و بررسی باشید.

محتویات جعبه

پس از باز کردن جعبه Galaxy S6 Edge موارد زیر را خواهید داشت:

  • شارژر دیواری
  • کابل microUSB
  • هدفون
  • راهنمای شروع
  • راهنمای سلامت و گارانتی
  • ابزار بیرون آوردن سیمکارت

Samsung-Galaxy-S6-Edge-Review-150

طراحی

خب، ما با ارائه این محصول شاهد یک تغییر اساسی در سبک طراحی همیشگی سامسونگ و زبان طراحی اش بودیم. خداحافظ پلاستیک! این جمله برای بسیاری از طرفداران برند کره ای مورد بحث همیشه به آروزیی بدل شده بود که حالا رنگ حقیقت به خود گرفته. استفاده از فریم و بدنه فلزی بسیار جذاب و صیقل خورده در کنار محافظ صفحه گوریلا گلس ۴ باعث می شود از در دست گرفتن این گوشی حس بسیار خوب یک کالای بسیار باکیفیت به شما منتقل شود. اگر قبلا از محصولات سامسونگ استفاده کرده باشید این حس برای شما بیشتر خواهد بود.

اگر خاطرتان باشد اولین سری گوشی هایی که به فلز مجهز شدند و جنس بدنه آنها با کیفیت گشت، سری Galaxy Alpha بود که به نوعی یک رد از طراحی نوت ۴ را هم در خود دارند.

هنگامی که گوشی را برای اولین بار در دست بگیرید، فریم و شیشه لبه ها حسی جدید را در شما بوجود میاورد، اما به دلیل خم بودن لبه ها در سمت راست و چپ صفحه نمایش نسبت به گلکسی اس ۶ معمولی، رخورد دست با شیشه لبه ها بیشتر است. اگر شما هم مانند اکثر افراد کار با گوشی های صفحه تخت لبه دار را تجربه کرده اید در اوایل ممکن است کمی طول بکشد تا به در دست گرفتن Galaxy S6 Edge عادت کنید.

نحوه قرار گیری درگاه ها و دکمه ها تقریبا مشابه محصولات قبلی سامسونگ است. دکمه های فیزیکی تنظیم بلندی صدا در لبه سکمت چپ دستگاه قرار دارند. دکمه پاور هم در لبه سمت راست جای داده شده. در پایین دستگاه شاهد حضو میکروفون، جک ۳/۵ میلیمتری هدفون، پورت MicroUSB 2.0 و بلندگو هستیم. در نهایت در بالای دستگاه نیز سنسور مادون قرمز و میکروفون حذف نویز صدا و نیز اسلات نانو سیمکارت قرار دارند. دکمه های خازنی بازگشت و اپلیکیشن های اخیر هم مانند همیشه در جلو و پایین دستگاه قرار دارند و دکمه فیزیکی خانه هم در وسط قرار دارد که با سنسور اثر انگشت خوان گوشی یکپارچه شده. لازم به ذکر است که گلکسی اس ۶ اج نیز ضد آب است و نیز مجهز به سنسور تشخیص ضربان قلب در پشت دستگاه و زیر دوربین است.

سنسور اثر انگشت

Samsung-Galaxy-S6-Edge-Review-133

همانطور که اشاره کردیم، سنسور اثر انگشت خوان با کلید فیزیک خانه یکپارچه شده ولی عملکرد آن نسبت به قبل بسیار بهبود یافته است. حالا می توان راحتی و سرعت عمل این سنسور را با سنسور اثر انگشت آیفون مقایسه نمود. البته باید در اینجا انگشت را به آرامی از بالا به پایین بر روی دکمه خانه بکشید که ممکن است در دفعات اول هنگام انجام اینکار دکمه خانه را فشار دهید. این موضوع برای ما بارها پیش آمد و بعد به آن عادت کردیم. برای استفاده از این ویژگی در ابتدا گوشی از از شما می خواهد که چند بار انگشت خود را بر روی ان بکشید تا بتواند از جهات مختلف و با دقت زیاد اثر انگشت شما را ثبت نماید.

 صفحه نمایش

Samsung-Galaxy-S6-Edge-Review-129

سامسونگ همیشه در تلفن های هوشمند میان رده به بالای خود در بخش صفحه نمایش خیلی خوب عمل کرده. صفحه نمایش گلکسی اس ۶ اج ۵/۱ اینچی با رزولوشن ۱۴۴۰ در ۲۵۶۰ است. پتل بکار رفته در صفحه نمایش یاد شده همانطور که انتظار داشتیم از نوع SuperAMOLED است. با چنین رزولوشن و نوع پنلی هر کسی می داند که صفحه نمایش Galaxy S6 Edge بسیار با کیفیت خواهد بود.

اگر بخواهیم سایز صفحه را به نسبت رزولوشن آن در نظر بگیریم تراکم پیکسلی ۵۷۷ppi بدست می آید که رقم بسیار قابل توجهی برای یک صفحه نمایش ۵/۱ اینچی بشمار می رود. تمامی تصاویر و رنگ ها بسیار خوب تولید میشوند و همانطور که از پنل های Super AMOLED انتظار می رود غلظ و گرمی رنگ ها بسیار دلچسب هستند. گفتنی است که سامسونگ پس از کار فراوان بر روی اینگونه پنل ها توانسته به یک ثبات رنگی بسیار خوب برسد. هر چند که اگر این نوع رنگ های زنده را هم نپسندید هیچ اشکالی ندارد و مانند همیشه امکان تنظیم دستی رنگ ها بنا به سلیقه کاربر وجود دارد. در کل صفحه نمایش همیشه از مزایای اصلی گوشی های سامسونگ بوده و اینبار هم قضیه در مورد گلکسی اس ۶ اج به همین منوال است. زوایای دید هم که دیگر نیازی به توضیح نداشته و همانطور که می دانید در صفحه نمایش پرچمداران سامسونگ از هر جهتیک هب ه صفحه بنگیرد تصویری شفاف و خوب را میبینید.

دو لبه‌ی خمیده

Samsung-Galaxy-S6-Edge-Review-130

همانطور که در گلکسی نوت اج با یک لبه خمیده شاهد کاربردهای مختلفی برای این بخش غیر متعارف وجود دارد، در گلکسی اس ۶ اج هم برای این خمیدگی ها کاربردهایی خاص در نظر گرفته شده که آن را از گلکسی اس ۶ معمولی متمایز می سازد و آن را کاربردی تر کرده.

هنگامی که این بخش های خمیده خاموش هستید براحتی با سوایپ کردن می توانید به طیف وسعی از اطلاعات مختلف دسیابید. اطلاعاتی نظیر قیمت ها، اخبار، نوتیفیکیشن ها، زمان و تاریخ و بسیاری دیگر. همچنین تعدادی اطلاعات دیگر هم وجود دارند که می تواند‌انها را به صورت جداگانه دانلود نمود تا در این بخش به نمایش درآیند. استفاده از قابلیت های این لبه های خمیده بسیار آسان است ولی با اینحال باز هم امکان تنظیم کردن آن برای زمان هایی مانند شب وجود دارد تا به صورت خودکار در صورت دریافت اطلاعاتی خاص، روشن شود و آن را به شما نمایش دهد.

همچنین از طریق این لبه های خمیده امکان دسترسی به بخشی تحت عنوان People Edge وجود دارد که به شما امکان دیدن مخاطبان مورد علاقه تان را میدهد. نکته جالب در مورد این ویژگی رنگی شدن بخش های خمیده در هنگام تماس مخاطبین مختلف است. یعنی اگر مخاطبین مورد نظر شما که در لیست قرار دارند با شما تماس بگیرند می توان بخش خمیده را به نحوی تنظیم نمود که رنگ خاصی را برای هر مخاطب نمایش دهد.

 رابط کاربری

اگر بخواهیم به رابط کاربری گلکسی اس ۶ اج نگاهی بیاندازم آن را در یک کلام می توان اینگونه توصیف کرد: سامسوتگ تجربه ای که از رابط کاربری انحصاری خود یعنی تاچ ویز کسب کرده، اکنون ویژگی های اضافی ناکارا را حذف نموده و به جایی آن به کاربردی بودن واقعی و سرعت و بهینه بودن توجه داشته.

Interface-of-the-Galaxy-S6-edge Samsung-Galaxy-S6-Edge-Review-002-UI

برای مشاهده تصاویر در سایز اصلی بر روی آنها کلیک کنید.

سیستم عامل پیشفرض دستگاه مورد بحث انردوید ۵/۰/۲ است که مانند همیشه به رابط کاربری انحصاری سامسونگ یعنی TouchWiz مزین شده. همیشه این رابط کاربری را ما با امکانات فراوانش می شناسیم که در اینجا نیز وضعیت به همین متوال است. باز هم شاهد امکانات ریز و درشت و البته کاربردی فراوانی هستیم که هر کاربری را به خود جلب می کنند. اگر از کاربران قدیمی سامسونگ باشید، حتما بیاد دارید که رابط کاربری این شرکت کره ای که بر روی پرچمدارانی نظیر گلسی اس ۳ قرار داده شده بود، پر از امکانات و ویژگی های غیر کاربردی گشته بود که عملا فقط سرعت دستگاه را کاهش می دادند. غول کره ای حالا نظرات کاربران را در کارش اعمال نموده و از آنها به بهترین شکل ممکن برای بهینه کردن سیستم عامل اندروید در کنار امکانات بالا، بهره گرفته است.

همانند گذشته می توانید از قابلیت های مخصوص سامسونگ مانند ویژگی های چند وظیفه ای بسیار خوب، سرعت بالای سیستم عامل، ژست های حرکتی کاربردی، صفحه قفل با رابط تعاملی بسیار خود و … بهره ببرید. می توان به جرات گفت سامسونگ در این گوشی بهترین حالت ممکن را از تاچ ویز به نمایش گذاشته.

تم ها

همانطور که قبل از معرفی رسمی گلکسی اس ۶ شایعه شده بود، بالاخره قابلیت استفاده از تم ها به این گوشی و البته اس ۶ اج اضافه شده و می توانید بین تیم های مختلف یکی را انتخاب نمایید. امکان دانلود تیم های جدید نیز محیاست. از طریق فروشگاه گلکسی اپز سامسونگ می تواند به بسیاری از تم ها برای هر نوع سلیقه ای دستیابی داشت. این تم ها فقط تصویر زمینه را تغییر نمیدهند، بلکه رابط کاربری را از جهات مختلفی تغییر می دهند. مثلا رنگ منو ها، نماهای مختلف و نیز آیکون اپلیکیشن های اصلی.

Themes

اگر بخواهیم این بخش را با قابلیت های شخصی سازی موجود در رابط کاربری htc یعنی sense 7 مقایسه کنیم باید گفت که در اینجا همانطور که انتظار داشتیم، امکان شخصی سازی بیشتری در اختیارمان بود.

قابلیت کار با یک دست

فعال کردن حالت استفاده یک دستی، باعث می شود تا کل رابط کاربری به یک سمت کشیده شود. اگر قبلا با نوت ۴ کار کرده باشید این ویژگی برای شما آشنا خواهد بود. البته ساز صفحه نامیش گلکسی اس ۶ اج به اندازه نوت ۴ نیست که نتوان با یک دست براحتی با آن کار کرد. اما برای آنهایی که این صفحه نمایش کمی بزرگ است و امکان دارد نتوانند به طور راحت با یک دست به همه بخش های صفحه نمایش دسترسی داشته باشند، این ویژگی بسیار می تواند مفید باشد.

پردازنده و حافظه

سامسونگ از پردازنده اگزینوس ۷۴۲۰ که خود آن را تولید نموده در گلکسی اس ۶ اج استفاده کرده است که بر اساس معماری ۶۴ بیتی تولید گشته. این چیپ قدرتی مشابه با پردازنده اسنپدراگون ۸۱۰ دارد که شامل چهار هسته Cortex-A57 با فرکانس کاری ۲/۱ گیگاهرتز و نیز چهار هسته پردازشی Cortex-A53 با فرکانس کاری ۱/۵ گیگاهرتز است. تفاوت بین دو مدل اگزینوسی و اسنپدراگون این است که در اگزینوس از فناوری ۱۴ نانومتری برای ساخت استفاده شده درحالی که اسنپدراگون ۸۱۰ با فناوری ۲۰ نانومتری تولید شده. از نظر تئوری مدل اگزینوس باید کارای بیشتری داشته باشد. علاوه بر این چیپ گرافیکی گوشی مورد بحث از نوع Mali-T760 است و هر دو مدل هم از ۳ گیگابایت حافظه رم پردازشی بهره گرفته اند.

شاید در ابتدا تصور کنید که صفحه نمایش QHD کارایی دستگاه را پایین بیاورد اما اینگونه نیست. باتری دستگاه برای کاربردهای مختلف به خوبی جوابگو است. برای یک گیمر که مدت زیادی را با گلکسی اس ۶ اج بخواهد به انجام بازی بپردازند، ممکن است کیفیت بالای صفحه نمایش کمی در مصرف انرژی آن تاثیر داشته باشد اما برای کاربرهای روزناه و کاربرانی که زیاد اهل بازی های سنگین نیستند هیچ گونه مشکلی پیش نخواهد آمد.

باز هم صحبت در مورد کارایی شد و بهتر است سخن کوتاه کنیم و نگاهی داشته باشیم به بنچمارک های معتبر و مقایسه قدرت و کارایی Galaxy S6 Edge نسبت به گوشی های رقیب.

Untitled-2

اینترنت و اتصالات

برای مرور وب، با صفحه نمایش و قدرتی که اس ۶ اج دارد، وبگردی به کاری لذت بخش برای شما مبدل خواهد شد. باز هم مانند قبل می توانید در انتخاب مرورگر مورد نظرتان آزادانه عمل کنید. سامسونگ مرورگر درونی مخصوص اندروید را تا جایی که توان داشته بهینه نموده و در کنار ان مرورگر قدرتمند گوگل کروم هم به صورت پیشفرض موجود است. هر کدام از این مرورگرها را که برای وبگردی برگزینید نا امید نخواهید شد. اسکرول صفحه و سرعت بالا آمدن سایت ها بسیار خوب و روان است. در صفحه نمایشی با کیفیت QHD که از نوع SuperAMOLED سامسونگ باشد بی انصافی است اگر نگوییم یکی از بهترین تجربه های مرور وب را خواهید داشت.

Samsung-Galaxy-S6-Edge-Review-060-internet

یکی از امکاناتی که توجه مارا به خود جلب کرد، استفاده از ویژگی های سنسور اثر انگشت برای ورود اطلاعات پیشفرض است. شما می توانید تنها با کشیدن دست خود بر روی سنسور، اطلاعاتی که از قبل تعیین کرده اید مانند فرم های ورود را سریعا و به صورت خودکار تکمیل کنید. آن هم با امنیت بالا. گلکسی اس ۶ اج از شبکه های پرسرعت LTE cat.6 پشتیبانی می کند و این یعنی در صورتی که شبکه شما محدودیت سرعت نداشته باشید قادر به دانلود با سرعت ۳۰۰ مگابایت بر ثانیه خواهید بود!

سایر بخش ها و امکانات ارتباطی Galaxy S6 Edge هم کامل است. جی پی اس، بلوتوث نسخه ۴/۱، NFC، وای فای دو بانده ۸۰۲٫۱۱ a/b/g/n/ac، پشتیبانی از DLNA و MHL و در نهایت پورت microUSB 2.0 همه و همه توسط این محصول در دسترس کاربر هستند.

دوربین

سامسونگ این روزها توازن خیلی خوبی بین دوربین های موجود بر روی دستگاه های پرچمدارش ایجاد کرده و همیشه سعی نموده از سنسورهای قوی در انها استفاده نماید. البته همه چیز به سایز مگاپیکسل بالاتر بستگی ندارد و بهینه بودن دیافراگم و نرم افزار دوربین هم نقش مهمی در ثبت و کیفیت تصویر دارند. گلکسی اس ۶ اج از یک دوربین اصلی ۱۶ مگاپیکسلی ساخت سونی به نام IMX240 بهره گرفته که همان دوربینی گلکسی نوت ۴ است. اما در اینجا ما شاهد بهبود گشادگی لنز هستیم و این محصول از F 1/9 برخوردار است. هر چه این عدد کوچکتر باشد یعنی گشادگی لنز دوربین بیشتر و در نتیجه میزان جذب نور در ثبت تصویر بیشتر خواهد بود که نتیجه آن ثبت تصاویری با جزئیات بیشتر و کیفیتی بالاتر است.

Camera-interface

نرم افزار دوربین هم مانند همیشه پر است از امکانات ریزو درشت که اگر از مشتریان پرچمداران سامسونگ بوده باشید بسیاری از آنها مانند افکت های زنده، مود HDR و سبک های مختلف تصویر برداری برایتان آشنا خواهد بود.

ما در اینجا نمی خواهیم به بررسی دقیق تک تک امکانات دوربین بپردازیم وبیشتر تمرکز این بررسی به سخت افزار گوشی است. در زیر می توانید سرعت ثبت تصاویر و دوربین گلکسی اس ۶ اج را با رقبا که به صورت مقایسه ای تنظیم شده، ببینید.

cs

از نظر فیلم برداری هم گلکسی اس ۶ اج خیلی خوب عمل می کند. شما می توانید با این محصول به ثبت ویدئوهایی با کیفیت UHD و QHD و نیز ۱۰۸۰p با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه بپردازید. همچنین امکان فیلمبرداری با کیفیت اچ دی و نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه موجود است.

کیفیت مکالمه

Samsung-Galaxy-S6-Edge-Review-158هنگامی که گلکسی اس ۶ اج را برای مکامله در گوش خود بگیرید تجربه کیفیت مکالمه ای خوب را حس می کنید. صدا هنگام قرار گیری محک دستگاه در گوش کمی کاهش میابد که این موضوع به بهتر شنیده شدن صدای طرف مقابل کم می کند. اما از طرفی برخی مواقع با کاهش کیفیت مواجه شدیم. البته کیفیت مکالمه چیزی نیست که بتوان گفت ۱۰۰ درصد به گوشی بستگی دارد بلکه کیفیت خدمات دهنده و اپراتور تلفن همراه هم نقشی بسیار مهم در این زمینه دارد.

اگر در حین مکالمه صدا را در حالت اسپیکر پخش کنید، نویز به میزان قابل توجهی کم است و از این نظر می توان کیفیت بیشتری را در مکالمه داشت.

باتری

Samsung-Galaxy-S6-Edge-Review-137سامسونگ در این دستگاه از یک باتری ۲۶۰۰ میلی آمپرساعتی استفاده کرده که نسبت به گلکسی اس ۶ معمولی کمی بیشتر است. میزان ظرفیت باتری در گلکسی اس ۶ معمولی ۲۵۵۰ میلی امپر ساعت است. بسته به اینکه چه نوع استفاده ای از این محصول داشته باشید، باتری ان می تواند برای شما به میزان متفاوتی کار نماید. اما اگر به طور کلی بخواهیم بگوییم با توجه به صفحه نمایش qHD گوشی یاد شده میزان مصرف باتری در آن خوب است.

سامسونگ از تکنولوژی جدید خود برای افزایش سرعت شارژ شدن دستگاه استفاده نموده و۱ تا ۱۰۰ شارژ این محصول ۸۳ دقیقه به طول می انجامد. علاوه بر این فراموش نکنید که گلکسی اس ۶ اج از تمامی استاندارهای موجود برای شارژ بی سیم هم پشتیبانی می کند. این استاندارد ها Qi و PMA هستند. در تست باتری که وب سایت معتبر فون آرنا بر روی این محصول انجام داده ۸ ساعت و ۱۱ دقیقه کار ممتد را دوام آورده است. در زیر می توانید بنچمارک تست باتری را برای گلسی اس ۶ اج مشاهده و آن را با دیگر دستگاه های رقیب مقایسته کنید.

Untitled-4

مزایا:

[quote bgcolor=”#81d742″]

طراحی بسیار زیبا و جذاب
موارد بسیار خوب و با کیفیت و سطح بالا در ساخت این محصول استفاده شده
دوربین بسیار با کیفیت
رابط کاربری تاچ ویز بهینه با پشتیبانی از تم

[/quote]

معایب:

[quote bgcolor=”#dd3333″]

لبه های گرد ممکن است برای برخی افراد نا خوشایند بنطر بیایند
برخی ویژگی های لبه های خمیده به خوبی در دسترس نیستند و براحتی نمی توان به آنها عادت کرد
کیفیت مکالمه نسبت به پرچمدار بودن دستگاه متوسط است

[/quote]

امیداوریم از این نقد و بررسی مفصل لذت برده باشید. لطفا نظرات ارزشمند خود را با گویا آی تی و سایر کاربران از طریق بخش دیدگاه ها به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه
  1. سلام و خسته نباشید
    اقا چیشد این اموزش طراحی سایت من بیصبرانه منتظرم.
    نکنه پشیمون شدین ما چشم امیدمون به شماس
    بخصوص بچه هایی مثه من که تو شهرهای کوچیک زندگی میکنیم و امکان رفتن به کلاس نیست و توان هزینه های بالا رم نداریم
    لطفا هرچه زودتر و با جدیت کامل شروع کنید
    ممنون

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *