۲۲ سالگی فناوری فضایی ایران

۲۲ سالگی فناوری فضایی ایران
  • 1394/1/9
  • فرشته سعیدی
  • 0

به گزارش گویا آی تی، معاون حقوقی رئیس جمهور الهام امین زاده در مورد درک حقوقی مشارکت بین المللی ایران در فضا گفت: ما در صورتی می توانیم از فعالیت های صلح آمیز کشورمان در حوزه ی فضا دفاع کنیم که مجهز به قواعد حقوقی در این حوزه باشیم و هیچ کشوری نمی تواند جلوی فعالیت های صلح آمیز ایران را بگیرد و اگر ایران در معاهدات بین المللی حضور فعال داشته باشد، فعالیت های صلح آمیز تقویت می شود.

وی با توجه به اینکه فعالیت های فضایی در کشور باید تقویت شود افزود: برای پنج سال آینده باید در حوزه ی فضا چاره ای بیاندیشیم که برای اینکار به سازمانی قوی و جامع در این زمینه نیازمندیم، به همین دلیل پیشنهاد می کنیم در قانون برنامه ششم توسعه بخشی به صورت شفاف به فضا اختصاص یابد تا ساز و کارها و ظرفیت های مورد نیاز در این حوزه صورت گیرد.

علاوه بر آن‌‌ از سال ۷۱ توسعه ی فناوری فضایی در ایران به صورت جدی شکل گرفت و در ۲۲ سالگی این فناوری، کشورمان  توانست به ماهواره های سنجش از راه دور، دانش ساخت ماهواره های کوچک و دانشجویی و نیز ماهواره بر های داخلی دست یابد و پتانسیل های خوبی برای اعزام انسان به فضا در اختیار دارد. اتحادیه ی جهانی مخابرات اعلام کرد کشورمان در جایگاه اول منطقه و در زمره ی ۵ قدرت نو ظهور فناوری فضا قرار دارد و طبق بررسی های انجام شده ایران هشتمین کشور دارای چرخه کامل فناوری فضایی است.

Nasa_space_elev

اکنون کشورمان برای پرتاب ماهواره های ظفر، طلوع، پارس، شریف ست و ناهید  آمادگی لازم را دارد در حالی که با مدیریت سیستمی سازمان فضایی و توسط دانشگاه علم و صنعت ماهواره  ی فضایی تدبیر به صورت صد در صد بومی ساخته شد که این همان شکل توسعه یافته ی ماهواره ی نوید بود که با آن عکسبرداری با قدرت تفکیک مکانی صورت می گرفت. همچنین برای برقراری خدمات ارتباطی امن با پوشش جغرافیایی ملی و منطقه ای خدمات، دانشجویان دانشگاه مالک اشتر نیز ماهواره خلیج فارس را ساختند.

[منبع: Mehrnews]

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *