ساکنان شمال اروپا شاهد بزرگترین پدیده جزر و مد بودند

ساکنان شمال اروپا شاهد بزرگترین پدیده جزر و مد بودند
  • 1394/1/11
  • فرشته سعیدی
  • 0

به گزارش گویا آی تی، در روز اول فروردین که روز قبل آن خورشید گرفتگی بزرگی در پایان سال ۹۳ رخ داد، در اروپا قوی ترین جزر و مد قرن ۲۱ شکل گرفت که اَبَر مَهکِشَند نام دارد. طبق گفته ی دانشمندان این پدیده پس از  گذشت ۱۸ سال و ۶ ماه فقط یک بار اتفاق می افتد و مردم در هر قرن ۵ یا ۶ اَبَرمَهکِشَند می بینند در صورتی که در سواحل نرماندی واقع در شمال فرانسه یکی از هیجان‌ انگیزترین اَبَرمَهکِشَند های امسال رخ داد و هزاران توریست برای تماشای جزر و مد ۱۲ متری حضور یافتند که این امواج اطراف صومعه تاریخی مونت سنت‌ مایکل را در بر گرفت.

۱۵-۳-۲۴-۷۸۳۴MtStMichel_avion

جزر و مد پدیده ای است که به دلیل نیروی جاذبه ی ماه و خورشید در مناطق مختلف اتفاق می افتد از آنجا که جاذبه ی ماه و خورشید خیلی زیاد نیست فقط می تواند آب اقیانوس ها را جابه جا کند و آب اقیانوس ها از جایی رانده و به جای دیگر افزوده می شود. طبق گفته ی دانشمندان دو دلیل منجر به شکل گیری این پدیده شد; اول اینکه ماه و خورشید در یک مدار قرار گرفتند که منجر به خورشید گرفتگی در ۲۹ اسفند سال ۹۳ شد دوم اینکه این ماه در کمترین فاصله در مداری نزدیک زمین قرار گرفت که منجر به گرانش زمین و شکل گیری جزر و مد شد و این دو پدیده در حدود ۶ ساعت موجب بیشترین میزان عقب‌نشینی آب از سواحل شرق آمریکا و آسیای مرکزی که اختلاف زمانی زیادی با اروپا داشت، شدند.

 جزر و مد در نقاط مختلف زمین تاثیر متفاوتی دارد و شمال فرانسه و امتداد کانال انگلیس از جمله مناطقی است که درصد جزرومد در آن‌ها بالا می باشد. ابرمهکشند قبلی در روز دهم مارس ۱۹۹۷ یعنی ۱۸ اسفند ۱۳۷۵ اتفاق افتاده بود و ابرمهکشند بعدی در تاریخ سوم مارس ۲۰۳۳ یعنی ۱۱ اسفند ۱۴۱۱ رخ خواهد داد.

[منبع:Khabaronline]

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *